کد خبر: 905803
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
تهيه‌كننده انيميشن موفق و رکوردشکن «فيلشاه» در گفت‌وگو با «جوان»:
انيميشن فليشاه روزهاي خوبي را در اكران سينماها پشت سر مي‌گذارد و با اينكه هم اكنون 13 فيلم ديگر نيز بر پرده سينماهاست، اين انيميشن كودكانه مخاطب خود را حفظ كرده...
محمدصادق عابديني

انيميشن فليشاه روزهاي خوبي را در اكران سينماها پشت سر مي‌گذارد و با اينكه هم اكنون 13 فيلم ديگر نيز بر پرده سينماهاست، اين انيميشن كودكانه مخاطب خود را حفظ كرده و در جدول فروش سينما از چند فيلم مدعي و خبرساز رده بهتري را به دست آورده است. حامد جعفري، تهيه‌كننده فيلشاه در گفت و گو با «جوان» درباره روزهاي خوب اين انيمشين مي‌گويد.

فكر مي‌كنيد انيميشن توانسته مخاطب ثابت خود را پيدا كند؟
مخاطب انيميشن مخاطبی خاص است كه با مخاطب فيلم‌هاي رئال پرطرفدار مثل گونه كمدي يا فيلم‌هاي اجتماعي متفاوت است. متفاوت از اين نظر كه مخاطب ما صرفاً خانواده‌ها هستند؛ خانواده‌هايی كه شايد به دليل محتواي برخي از فيلم‌ها در طول سال سينما هم نروند و روي اينكه قرار است فرزندشان چه فيلمي ببيند حساسند و نگراني دارند.

فكر مي‌كنم اين نگراني‌ها باعث شد تا روند رونق گرفتن فروش «فيلشاه» هم با تأخير روبه‌رو شود!
خب مدتي طول كشيد تا تنور فيلم ما گرم شود. براي اينكه خانواده‌ها بايد سينما رفتن را در كنار ديگر برنامه‌هاي زندگي‌شان قرار ‌دهند. براي همين بود كه مثلاً هفته اول اكران ما كه آخرين هفته اسفند سال گذشته بود با فروش خوبي روبه‌رو نشد چون آن روزها خانواده‌ها درگير آماده شدن براي عيد و خريد براي نوروز بودند. در هفته اول عيد نيز به خاطر اينكه خانواده‌ها درگير ديد و بازديد بودند فروش خوبي نداشتيم اما بعد از آن بود كه فروش «فيلشاه» رونق گرفت و حتي ما به جايگاه سوم در فروش هفتگي سينما رسيدیم و خدا را شكر اين روند هنوز هم ادامه دارد. الان فروش هفتگي ما از يك فيلم مهم اجتماعي و يك كمدي بيشتر است.

تمايل به ديدن فيلم‌هاي كمدي هر روز بيشتر مي‌شود و به غير از چند فيلم اجتماعي بازار سينماي ايران در اختيار كمدي‌ها قرار گرفته است، در اين شرايط فكر كنم «فيلشاه» باعث شد مخاطب جديد به سينما تزريق شود و ارزش افزوده براي سينما داشته باشد، نظر خودتان در اين باره چيست؟
فضاي انيميشن باعث مي‌شود كه ما با مخاطباني روبه‌رو باشيم كه حتي براي اولين بار به سينما مي‌آيند؛ از بچه‌هايي كه دوست دارند به سينما بروند تا والديني كه فرزندشان را به سينما مي‌آورند. براي همين فكر مي‌كنم سينماي انيميشن مي‌تواند هر سال قشر جديدي از مخاطبان را با سينما آشنا كند.

فروش فيلشاه به 6ميليارد تومان نزديك شده، در حالي كه رقباي جديدي هم از راه رسيده‌اند، اين انيميشن چقدر مي‌تواند در گردونه رقابت دوام بياورد؟
ما با پارامترهاي مختلفي در اكران مواجه هستيم. با افزوده شدن تعداد فيلم‌هاي اكران به هفت فيلم، مجبور بوديم همزمان با شش فيلم ديگر در اكران رقابت داشته باشيم. بعد از آن هم فيلم‌هاي جديد ورود به اكران وارد شدند. طبق آيين‌نامه امسال سقف اكران فيلم‌ها نيز كاهش يافته و از طرف ديگر بليت سينماها هم افزايش داشته است كه براي خيلي از خانواده‌ها صرف نمي‌كند كه براي تماشاي انيميشن بيايند، چون حداقل باید 60 تا 70 هزار تومان براي تماشاي خانوادگي انيميشن هزينه كنند. ما صرفاً از پارامتر جذابيت براي خانواده‌ها بهره مي‌بريم وگرنه مي‌بينيد كه ديگر پارامترها به ضرر ماست.

از وضعيت اكران راضي هستيد؟
متأسفانه در بحث اكران هميشه بحث كميت بر كيفيت ارجيحت دارد. براي همين مي‌بينيم كه تعداد زيادي فيلم همزمان در حال اكران است و اين به ضرر فيلم‌هاي در حال اكران است. بخش خصوصي سينما كه ما هم عضوي از آن هستيم به دنبال بازگشت سرمايه است و برنامه‌ريزي غلط اكران باعث كاهش فروش فيلم‌ها مي‌شود و در نهايت به ضرر بخش خصوصي خواهد بود.

به بازگشت سرمايه اشاره كرديد، فيلشاه توانسته به سوددهي برسد؟
بله خدا را شكر چند روزي است كه وارد سوددهي شده است.

توليد انيميشن در ايران هنوز صنعتي نشده و مشخص نيست انيميشن بعدي چه زماني توليد و اكران مي‌شود، براي اینکه آثار پويانمايي سهم ويژه‌اي در اكران داشته باشند چه كار بايد كرد؟
مهم‌ترين مسئله ميزان حمايت دولت از سينماي كودك و انيميشن است. دولت مي‌تواند در زمان اكران آپشن‌ها و آفرهاي ويژه‌اي را در نظر بگيرد، مثلاً سرگروه ويژه در نظر بگيرد يا محدوده اكران را گسترش دهد.

ركورد فروش انيميشن را شكسته‌ايد و اين خبر خوبي است، اين ركورد مي‌تواند راه را براي سايرين باز كند؟
بله، ركورد سينماي انيميشن شكسته شد. ركورد قبلي براي «شاهزاده روم» بود كه نزديك به 5ميليارد تومان فروش داشت. بعد از آن هم با فاصله فيلم‌هاي «مبارك» و «تهران 1500» قرار دارند. جالب اين است كه شاهزاده روم در اواخر فروش به مرز 5 ميليارد رسيد اما فيلشاه در هفته پنجم يا ششم از مرز 5 ميليارد عبور كرد، البته اميدوارم كار بعدي كه در دست توليد داريم ركورد فيلشاه را هم بشكند.

درباره كار جديدتان اطلاعاتي به خوانندگان «جوان» مي‌دهيد؟
قرار است به زودي اطلاع رساني درباره كار جديد انجام دهيم اما در همين حد بگويم كه فضاي قصه جديد در ايران روي مي‌دهد و امروزي است و با محور مسائل محيط زيستي توليد مي‌شود.

به عنوان تهيه كننده‌اي كه دو اثر پرفروش سينماي انيميشن ايران را توليد كرده است، فكر مي‌كنيد براي اينكه انيميشن ايراني بتواند به موفقيت برسد، چه مسيري بايد طي شود؟
ساخت انيميشن به شدت كار گروهي و جمع‌محور است. در دنيا هم انيميشن را معمولاً با نام كمپاني سازنده آن مي‌شناسند نه عوامل سازنده آن! ما در توليد «شاهزاده روم» و «فيلشاه» تلاش كرده ايم به سمت ايجاد كمپاني انيميشن‌سازي حركت كنيم. تا وقتي كمپاني توليد انيميشن نداشته باشيم امكان موفقيت بين‌المللي نخواهيم داشت.

«فيلشاه» اكران بين‌المللي داشته؟
پيش از اكران در ايران، فيلشاه در لبنان اكران شد و هم اكنون نيز اكران آن ادامه دارد كه تا به حال نزديك به 90 هزار نفر در لبنان به تماشاي آن نشسته‌اند و با توجه به اينكه قيمت بليت سينما در آن كشور مابين پنج تا 10 دلار است، اگر متوسط شش دلار براي هر بليت را در نظر بگيریم الان فروش بالاي 500 هزار دلار را در لبنان داشته‌ايم. متأسفانه هنوز خيلي از كشورهاي همسايه ما مانند افغانستان، عراق و پاكستان سينما به معناي واقعي آن ندارند و ما در آن كشورها اكران محدودی داشته‌ايم. اگر كمپاني انيميشن‌سازي داشتيم مي‌توانستيم با پخش كننده‌ها قرارداد ببندیم و اكران‌هاي وسيعي داشته باشيم.

دولت تا چه حد مي‌تواند در موفقيت بين‌المللي انيميشن ايراني مؤثر باشد؟
دولت حداقل مي‌تواند دشواري‌ها و هزينه‌ها را كاهش دهد. هرساله بخش دولتي سينماي ايران حضور بي‌نتيجه‌اي در بازار‌هاي جهاني فيلم دارد. دولت مي‌تواند بخشي از حضور ايران در بازارهاي فيلم را در اختيار ما كه محصولي با زبان جهاني داريم قرار دهد و زمينه ارتباط با مشتريان بين‌المللي را ايجاد كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار