کد خبر: 905649
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
مقامات جهان به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.
 

به گزارش جوان آنلاین، تصمیم سه شنبه شب رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام با واکنش های مختلف کشورها و مقامات بین المللی همراه بود.

بلژیک: خروج آمریکا از برجام عامل تشدید بی ثباتی در خاورمیانه است

نخست وزیر بلژیک با ابراز تأسف از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از برجام، اظهار داشت که نقض توافق هسته ای ایران از سوی واشنگتن به معنای تشدید بی ثباتی در خاورمیانه است.

چارلز میچل» اعلام کرد که دور انداختن توافق هسته ای ایران از سوی واشنگتن به معنای تشدید بی ثباتی در خاورمیانه است و بابت اعلام این تصمیم از سوی رئیس جمهور آمریکا- دونالد ترامپ- «عمیقاً ابراز تأسف کرد».

میچل در ادامه افزود: «اتحادیه اروپا و شرکای بین المللی آن باید همچنان [به این توافق] پایبند بمانند و ایران باید به انجام تعهدات خود ادامه دهد».

از سوی دیگر، «مانفرد وبر» عضو برجسته پارلمان اروپا و معاون صدراعظم آلمان اقدام ترامپ را «یک اشتباه استراتژیک» خواند.

وبر در این ارتباط گفت: «ما به رهیافت متوازن خود با ایران بدون چشم پوشی از موضوعات غامض و مشکل ساز ادامه خواهیم داد».

ابراز خرسندی «عادل الجبیر» از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران

وزیر خارجه عربستان ضمن تکرار ادعاهای بی پایه خود علیه ایران اعلام کرد که ریاض از بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران استقبال می کند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در توییتر خود از خروج آمریکا از برجام استقبال کرد.

الجبیر در توییتر خود نوشت که از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت می کنیم.

وی در ادامه افزود که عربستان با شرکای خود همکاری خواهد کرد تا با آنچه «خطر سیاست های دشمنانه ایران» خواند، مقابله کند.

در حالی که جامعه جهانی متفق القول از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده اند، عربستان، امارات، بحرین و اسرائیل، رژیم هایی هستند که از این اقدام استقبال کرده اند.

درخواست رژیم صهیونیستی از اروپایی ها برای اعمال تحریم علیه ایران

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ضمن اعلام اینکه خروج آمریکا از برجام یک اقدام تاریخی است، از کشورهای اروپایی خواست تا از آمریکا پیروی کنند و تحریم ها علیه ایران را بازگردانند.

«اسرائیل کاتس» مدعی شد: تنها راه جلوگیری از رژیم ایران که در تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای است، اعمال تحریم های شدید و نشان دادن آمادگی برای استفاده از زور است.

وی افزود: «جامعه جهانی باید در برابر جاه طلبی های هسته ای ایران متحد شود. من از رهبران کشورهای اروپایی تقاضا می کنم که ضعیف عمل نکنند و به تحریم هایی که رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اعلام کرد، بپیوندند».

نخست‌وزیر ایتالیا خواستار حفظ توافق هسته‌ای شد

در پی اعلام خروج رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، نخست‌وزیر ایتالیا خواستار حفظ برجام شد.

پائولو جنتیلونی اعلام کرد: ما خوستار حفظ برجام هستیم.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: توافق هسته ای نقش مهمی در امنیت منطقه دارد و لذا باید حفظ شود.

سوریه خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را به شدت محکوم کرد

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه گزارش داد که دمشق تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را «به شدت محکوم می کند» و نوشت که خروج آمریکا از این توافق باعث تشدید تنشها در جهان خواهد شد.

جان بولتون: شرکت‌های اروپائی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای مدعی شد: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک بیانیه مستحکم آمریکائی برای جلوگیری از  توسعه تسلیحات هسته‌ ای ایران بود.

جان بولتون ادامه داد: شرکت‌ های اروپائی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.

وی در ادامه افزود: تصمیم ترامپ تحریم‌ های واشنگتن که پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود را بار دیگر برقرار می‌ کند.

اوباما: خروج از برجام اشتباهی بزرگ است

رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج این کشور از برجام گفت که این اقدام یک اشتباه بزرگ است.

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام را یک اشتباه بزرگ خواند.

اوباما گفت: من معتقدم که تصمیم به خروج از برجام بدون نقض این توافق از سوی ایران یک اشتباه جدی است. در دموکراسی، همیشه تغییرات در سیاست ها و اولویت ها از دولتی به دولتی دیگر وجود داشته است. اما خروج از توافقتنامه هایی که کشور ما را به خطر می اندازد و اعتبار آمریکا را به خطر می اندازد و ما را با قدرت های بزرگ جهان رو به رو می کند، اشتباه است.

وی افزود: پس از سالها ساختن یک ائتلاف بین المللی که می تواند تحریم هایی فلج کننده را علیه ایران تحمیل کند، ما با انگلیس، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران به برجام رسیدیم. برجام یک معاهده کنترل تسلیحات چند جانبه بود که به اتفاق آرای شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

مایک پمپئو: بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران تمرکز خواهیم کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام اعلام کرد: بر محو برنامه موشک‌ های بالستیک ایران تمرکز خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: با شرکائمان در راستای محو تهدید برنامه موشک‌ های بالستیک ایران متمرکز خواهیم شد.

ترکیه: برجام چندجانبه است و با کشورهای دیگر پابرجا خواهد بود

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، اعلام کرد که توافق صورت گرفته با ایران چند جانبه است و با کشورهای دیگر پابرجا خواهد بود.

سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای منجر به ناامنی و ایجاد بحران های جدیدی خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای اروپایی هم ضمن ابراز تأسف از اقدام آمریکا تأکید کرده اند که به توافق هسته ای با ایران پایبند خواهند ماند.

امارات متحده عربی: از راهبرد «ترامپ» در قبال تهران حمایت می‌کنیم

امارات متحده عربی اعلام کرد که از تصمیم اخیر دولت آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران و همچنین راهبرد «دونالد ترامپ» در قبال تهران حمایت می کند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی با چشم پوشی عامدانه از زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی، متحد دیرینه آمریکا در منطقه، از جامعه بین المللی خواست «تا به موضع رئیس جمهور ترامپ در زمینه عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته ای و سایر سلاحهای کشتار جمعی (!) با دیدی مثبت پاسخ دهند».

گوترش: از دیگر کشورها می‌خواهیم به تعهدات برجامی خود پایبند باشند

دبیر کل سازمان ملل در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از دیگر کشورها درخواست کرد تا به تعهدات خود تحت این توافق نامه پایبند باشند.

«آنتونیو گوترش» پس از خروج آمریکا از برجام از دیگر کشورهای حاضر در برجام خواست تا به طور کامل تعهدات خود را انجام دهند.

گوترش گفت: من بسیار نگران خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های جدید علیه ایران هستم. من دیگر شرکت کنندگان در این توافق را به انجام کامل تعهدات خود تحت برجام فرا می خوانم و از اعضای دیگر سازمان ملل متحد می خواهم که از این توافقتنامه حمایت کنند.

معاون وزیر خارجه آلمان: اروپا باید تا جایی که می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند

معاون وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت که اروپائیان باید تا جایی که می توانند توافق هسته ای با ایران را حفظ نمایند.

«میکائیل راث» در یک پیام توئیتری اعلام کرد که تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران «خبری خوبی از جانب واشنگتن نبود».

وی در این پیام توئیتری نوشت: «اکنون ما اروپائیان باید تا جایی که می توانیم توافق هسته ای با ایران را حفظ کنیم».

ترزا می: برجام پشتوانه‌ حقوقی به نام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دارد

نخست‌ وزیر انگلیس در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرد: برجام پشتوانه‌ حقوقی به نام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دارد و مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.

ترزا می دقایقی پیش و به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از تصمیم ترامپ درباره برجام متأسفیم.

نخست‌ وزیر انگلیس ادامه داد: سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به توافق هسته‌ ای متعهد خواهند بود.

 ترزا می افزود: به همه کشورهای جهان یادآور می شوم که برجام، پشتوانه‌ ای حقوقی به نام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دارد و مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.

لیبرمن: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران یک گام شجاعانه است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران یک گام شجاعانه است.

«آویگدور لیبرمن» گفت که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران یک گام شجاعانه است.

لیبرمن ضمن نامیدن ترامپ با عنوان یک رهبر آزاد جهانی، گفت: ترامپ امروز همه چیز را صراحتا به ایران گفت.

مسکو: خروج آمریکا از برجام، تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل است

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از برجام، تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل است.

وزارت خارجه روسیه دقایقی پیش و به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای اعلام کرد: خروج آمریکا از این توافق نقض حقوق بین‌ الملل بوده و اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف خواهد کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از برجام تهدیدی علیه امنیت بین‌ الملل به شمار می آید.

تحریمهای آمریکا علیه ایران در بازه‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه باز می‌گردد

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران در بازه های زمانی ۱۸۰ روزه و ۹۰ روزه باز خواهد گشت.

وزارت خزانه داری آمریکا فهرست تحریم های گفته شده ترامپ، را اعلام کرد. 

این تحریم ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز می‌گردد.

تحریم خرید نفت ایران بعد از ۱۸۰ روز و بقیه تحریم ها بعد از ۹۰ روز باز می‌گردد.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت: همراستا با دستورالعمل رئیس‌جمهور، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های آمریکا فرایند کاهش تدریجی آن دسته از فعالیت‌های مرتبط با ایران که با رفع تحریم‌های آمریکا به نحو مندرج در برجام سازگار بودند را آغاز خواهد کرد.

دونالد تاسک: رهبران اروپا برای رویه‌ای واحد درباره برجام نشست برگزار می‌کنند

به دنبال اعلام تصمیم ترامپ در خروج از برجام، رئیس شورای اروپا از نشست هفته آینده رهبران اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری پیرامون اتخاذ رویه ای واحد در این موضوع خبر داد.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا به دنبال اعلام ترامپ درباره خروج یکجانبه این کشور از برجام در پیامی توئیتری اعلام کرد: رهبران اتحادیه اروپا درباره تصمیم دونالد ترامپ درباره ایران گفتگو خواهند کرد تا این اتحادیه رویه واحدی را در این موضوع در پیش بگیرد.

رئیس شورای اروپا در این باره ادامه داد: این نشست مهم هفته آینده در سوفیه برگزار می شود.

استقبال آل‌سعود و آل‌خلیفه از خروج آمریکا از برجام

مقامات سعودی و بحرینی از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» استقبال و از این تصمیم حمایت کردند.

اظهار تاسف ماکرون درباره خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای اعلام کرد که فرانسه، انگلیس و آلمان از خروج آمریکا از برجام، متاسف هستند.

«امانوئل ماکرون» پس از صحبت های ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام اظهار داشت که، فرانسه، آلمان و انگلیس از خروج آمریکا از برجام، متاسف هستند.

ماکرون گفت: ما به طور جمعی در یک قالب وسیع تر، در مورد فعالیت های هسته ای ایران، دوره پس از سال ۲۰۲۵، فعالیت های موشکی ایران و ثبات در خاورمیانه، به ویژه سوریه، یمن و عراق کار خواهیم کرد.

گفتنی است که دقایقی پیش رئیس جمهور آمریکا رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

موگرینی: اروپا از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نگران است/به برجام پایبندیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه در واکنش به خروج ترامپ از برجام گفت: اروپا از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نگران است؛ به برجام پایبندیم.

فدریکا موگرینی لحظاتی پیش اعلام کرد:  من نگران هستم از اجرا شدن تحریم های جدید.

موگرینی در واکنشی سخت به سخنان ترامپ گفت: اجازه ندهید که هیچ کسی برجام را از بین ببرد. ما در کنار ایران هستیم.

وی در ادامه افزود: برجام حاصل دیپلماسی موفقیت آمیزی بود. می توان با احترام به یکدیگر به توافق رسید.

موگرینی در ادامه تصریح کرد: در کنار ایران به حفظ برجام پایبندیم. علیرغم تصمیم ترامپ اروپا از منافع خود در برجام دفاع می کند.

وی افزود: برجام نتیجه ۱۲ سال دیپلماسی است و متعلق به همه. برجام نتایج مثبت داشته است؛ اتحادیه اروپا آماده است از سرمایه گذاری اقتصادی خود حمایت کند. از مقامات ایرانی می خواهیم اجازه ندهند برجام فرو بپاشد.

نتانیاهو: تصمیم ترامپ در خروج از برجام شجاعانه بود

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از اعلام خروج ترامپ از برجام در سخنانی اعلام کرد: تصمیم ترامپ در خروج از برجام صحیح و شجاعانه بود.

وی گفت: برجام دست ایران در چند سال آینده برای دست یابی به سلاح هسته ای را باز می کند.

وی مدعی شد: برجام تجاوزگری ایران را بیشتر کرد؛ در لبنان، عراق، غزه، یمن و سوریه.

وی گفت: به رغم برجام، ایران به کلاهک ههای هسته ای دست یافته است.

نتانیاهو افزود: اگر ایران به کار خود ادامه دهد منجر به فاجعه می شود.

وی افزود: اسرائیل از ترامپ در این تصمیم دفاع می کند.

گفتنی است که ساعاتی پیش، رئیس جمهوری آمریکا با تکرار اتهامات واهی و بی اساس خود علیه ایران، خروج قطعی آمریکا از برجام را به صورت رسمی اعلام کرد و از وضع مجدد تحریمهای هسته ای و برقراری تحریمهای جدید اقتصادی علیه ایران خبر داد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار