کد خبر: 905588
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نهاد المنشوق، وزیر کشور لبنان، دوشنبه‌شب نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی لبنان را اعلام کرد. این انتخابات یک روز قبل برگزار شده بود و از اعلام نتایج اولیه و غیررسمی معلوم بود که...
سید رحیم نعمتی

نهاد المنشوق، وزیر کشور لبنان، دوشنبه‌شب نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی لبنان را اعلام کرد. این انتخابات یک روز قبل برگزار شده بود و از اعلام نتایج اولیه و غیررسمی معلوم بود که حزب‌الله و متحدانش در جناح 8 مارس به پیروزی رسیده‌اند و نتایج نهایی که از سوی المنشق اعلام شد، این موضوع را تأیید کرد. در مقابل، جناح 14 مارس نتوانست پیروزی خود را در انتخابات گذشته 2009 تکرار کند چرا که حزب المستقبل به عنوان عمده‌‌‌‌‌‌ترین حزب این جناح نتوانست 33 کرسی قبل خود را به دست بیاورد و یک سوم از آن کرسی‌‌‌‌‌‌ها را در انتخابات روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه از دست داد، هرچند که حزب القوات اللبنانیه، به رهبری سمیر جعجع، در این جریان با ارتقای کرسی‌های خود از 8 به 15 موفقیت قابل‌توجهی را به دست آورد. این چرخش پیروزی از 14 مارس به 8 مارس یک نتیجه کلی را در پیش چشم می‌گذارد و آن قرار گرفتن پارلمان آینده لبنان زیر سایه مقاومت است.
این نتیجه کلی از دو جهت تأیید می‌شود. جهت نخست کرسی‌‌‌‌‌‌هایی است که ائتلاف شیعی متشکل از حزب‌الله و جنبش امل به علاوه متحدانش به غیر از جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، به دست آورده است. حزب‌الله و متحدانش از این جهت توانسته‌اند بیش از یک سوم کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورند که با این مقدار کرسی قدرت تعطیل کردن تصمیم‌‌‌‌‌‌هایی را دارند که نیاز به رأی دوسوم نمایندگان دارد. به این ترتیب، تصمیم‌های مهمی مثل تعیین رئیس‌جمهور بدون تأیید جبهه مقاومت به سرانجام نمی‌رسد و کسی مثل سمیر جعجع نمی‌تواند با موفقیت حزبش کارت برنده‌ای برای رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان در دست داشته باشد. وجه دیگر با احتساب نمایندگان جریان ملی آزاد به این جمع معلوم می‌شود به خصوص اینکه جریان ملی آزاد در بسیاری از مسائل راهبردی داخل و خارج لبنان نظیر سلاح مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی، صیانت از منابع و ثروت ملی لبنان به خصوص منابع نفت و گاز در مقابل دست‌اندازی‌های این رژیم و بحران سوریه هم‌جهت با حزب‌الله است. جبهه مقاومت از این وجه 72 کرسی پارلمان آینده لبنان را در اختیار دارد که به معنای قرار گرفتن اکثریت کرسی‌های پارلمان در دست جبهه مقاومت است.
با توجه به این دو وجه است که معلوم می‌شود انتخابات روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه پارلمان آینده لبنان را به زیر سایه جبهه مقاومت برده و روشن است که این نتیجه نه تنها برای رژیم صهیونیستی و جبهه ارتجاع عربی در منطقه قابل انتظار نبود بلکه معادلات آنها را در مورد لبنان به هم زده است. واکنش سریع و تند نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی، به این نتیجه به خوبی گویای خشم سران رژیم صهیونیستی از پیروزی مقاومت در انتخابات لبنان است، چرا که او از آن انتخابات یکی بودن لبنان با حزب‌الله را نتیجه گرفت. از سوی دیگر، افشای نامه‌‌ای به امضای عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، دو روز قبل از انتخابات نشان داد که آل‌سعود با دخالت مستقیم در این انتخابات اهداف خاصی را دنبال می‌کند. الجبیر در این نامه به ولید البخاری، کاردار سعودی در لبنان، سه دستور انتخاباتی می‌دهد تا حزب‌الله تضعیف شود و نتواند حتی در پایگاه‌های مردمی‌اش پیروز شود و با حمایت از المستقبل و القوات اللبنانیه زمینه برای ریاست جمهوری آینده جعجع فراهم شود. حالا با قرار گرفتن پارلمان آینده لبنان زیر سایه مقاومت تمامی نقشه‌های الجبیر و سعودی‌‌‌‌‌‌ها نقش بر آب شده با وجود آنکه آنان در این انتخابات سرمایه‌گذاری سنگینی کرده بودند. جمال خاشقجی، تحلیلگر سعودی، با انتشار پیام توئیتی این شکست آل‌سعود را به خوبی بیان کرده و می‌گوید که نتیجه انتخابات چیزی جز شکست آل‌سعود برای مهار ایران در منطقه نبوده و حالا زمان آن رسیده تا آل‌سعود در نقشه‌های خود نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه بازنگری کند. معلوم است که محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی و دیگر همراهان او در هیئت حاکمه آل‌سعود به این نصیحت خاشقجی گوش نمی‌دهند و برخلاف آن عمل خواهند کرد اما واقعیت این است که آنها نمی‌توانند اتفاقی را تغییر دهند که در روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه افتاد. این اتفاق باعث شده پارلمان لبنان چه در مسائل راهبردی مثل سلاح مقاومت، ایستادگی در مقابل دست‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی به منابع و اراضی لبنان، پرونده سوریه و چه در دیگر مسائل مهم داخلی مثل ترکیب کابینه آینده لبنان، تعیین رئیس‌جمهور و مصوبات قوانین در زیر سایه مقاومت و در جهت آن عمل کند و روشن است که نه رژیم صهیونیستی و نه سعودی‌‌‌‌‌‌ها در این موارد کاری از دست‌شان برنمی‌آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار