کد خبر: 905501
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
شرط‌‌های عزت‌شاهی برای ساخت سریال داستان زندگی‌اش
من حتی نمی‌خواستم کتاب خاطراتم را بنویسم تا اینکه دیدم برخی به دروغ از خود قهرمان‌‌‌هایی ساخته بودند که پرونده‌ها و تاریخ خلاف آن را بیان می‌کرد. بعد از واکنش‌‌های بنده نیز برخی کتاب‌‌های پر از غلو خود را از بازار جمع کرده و نسخه جدیدی را نگاشتند.

عزت‌الله مطهری، از مبارزان قبل از انقلاب که پیش‌ از این به‌واسطه انتشار کتاب خاطراتش در میان مخاطبان شناخته شده بود، با گلایه از بازنمایی انقلاب در صداوسیما، از رسانه‌ها خواست بازنمای واقعیت باشند و در 40 سالگی انقلاب اسلامی با روایتی صادقانه و منصفانه از تاریخ و انقلاب، این میراث را در دستان نسل جدید حفظ کنند. وی با روایت خاطره‌ای از تولید سریال عزت‌شاهی گفت: بارها شبکه‌‌های مختلف تلویزیونی از من خواستند با موافقت بنده، سریال مرتبط با خاطراتم را تولید کنند. من هم در جواب‌شان عرض کردم: من هیچ خواسته مادی و معنوی برای تولید این سریال‌ها نمی‌خواهم و حتی می‌توانید به اسم فرد دیگری این سریال را تولید و پخش کنید اما اگر بناست به نام بنده و خاطراتم منتشر شود، چند خواسته دارم. نخست اینکه واقعیت‌ها بازنمایی شود. من شخصا در طول مدت فعالیت‌‌های مبارزاتی‌ام راضی به حضور خانم‌ها در مبارزه‌‌های مسلحانه و خانه‌‌های تیمی نبودم؛ چه به لحاظ فسادی که مترتب می‌شد و چه از نظر شکنجه‌‌‌هایی که ساواک علیه خانم‌ها صورت می‌داد. به همین دلیل، من در طول مبارزات ارتباط چندانی با خانم‌ها نداشتم و عقیده دارم برای بیان واقعیت، این مسائل دستاویز بهانه‌‌های هنری- ماجراهای عشق و عاشقی- نشود. وی شرط دوم خود را پیام‌دار بودن سریال عنوان کرد و اظهار داشت: من معتقد بودم که باید سریال یک پیام داشته باشد و مثل فیلم‌‌های تاریخی کنونی نباشد که برای سرگرمی تولید می‌کنند و از اعتبار تاریخی خارج است. در بسیاری از این فیلم‌ها آدم بیشتر به ساواک می‌خندد تا بتواند فهم درستی از آنها به‌دست بیاورد. ساواکی‌ها تا حد زیادی احمق جلوه داده می‌شوند و بهانه سرگرمی موجب شده است تاریخ به درستی روایت نشود. عزت‌الله مطهری شرط سوم خود را خواندن فیلمنامه عنوان کرد و بیان داشت: من از آنها خواستم که فیلمنامه را قبل از تولید مطالعه کنم و چون صلاحیت هنری لازم را در خودم نمی‌دیدم، معتقد بودم که جناب آقای سرهنگی این کار را انجام دهند. وی با بیان اینکه پس از خواندن 8-7 قسمت از فیلمنامه تعجب کرده است، اظهار داشت: من دیدم در فیلمنامه از تنها چیزی که حرف زده نمی‌شود، انقلاب است. در بخشی از فیلم من در پارک با دخترها ارتباط داشتم، همراه آنها کتاب می‌خواندم و به دختری علاقه‌مند شده بودم که با تیر خوردنش من نیز غش می‌کنم. یا در جایی دیگر به خاطر غذای زندانی‌ها با پلیس زندان درگیر شده‌ام  و همچنین دختر بازجوی من به من علاقه‌مند شده است و... .
وی با بیان اینکه با تولید چنین اثری که دروغین بوده و خلاف واقعیت است مخالفت کرده، گفت: مدیر شبکه گفته بود اصلا به چه کسی ربط دارد که ما می‌خواهیم سریال درست کنیم. من نیز در جواب گفته بودم که من هم‌اکنون زنده‌ام و اگر بخواهید چنین اثری را درباره من تولید کنید بی‌شک شکایت می‌کنم و در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد که این اثر ربطی به بنده ندارد. آنها با این بهانه  که میلیون‌ها تومان خرج پیش‌تولید این کار شده است اصرار داشتند این اثر تولید شود و دلیل این تغییرات را خارج کردن خاطرات من از زمختی و خشکی عنوان می‌کردند، حال آنکه من حتی نمی‌خواستم کتاب خاطراتم را بنویسم تا اینکه دیدم برخی به دروغ از خود قهرمان‌‌‌هایی ساخته بودند که پرونده‌ها و تاریخ خلاف آن را بیان می‌کرد. بعد از واکنش‌‌های بنده نیز برخی کتاب‌‌های پر از غلو خود را از بازار جمع کرده و نسخه جدیدی را نگاشتند.

منبع: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار