کد خبر: 905500
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ورامين ظرفيت 20 هزار تن توليد گوشت در سال را دارد
در حالي شهرستان ورامين در ۳۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر تهران قرار دارد و با ظرفيت توليد سالانه 20 هزار تن گوشت قرمز مي‌تواند بخش عمده‌اي از نياز شهرستان و شهرهاي اطراف را برطرف كند كه جولان دلالان و واردات بي‌رويه گوشت مانع اين امر مي‌شود. از اين رو همواره دامداران شهرستان بازاري براي عرضه محصولاتشان ندارند و متحمل زيان‌هاي اقتصادي فراواني مي‌شوند. معضلي كه به جاي حمايت از كالاي داخلي به واردكنندگان عرصه بيشتري براي جولان مي‌دهد.
ميترا شهبازي

در حالی واردات گوشت با رقم‌هاي سنگين انجام مي‌شود كه دامپروران بي‌شماري در سراسر كشور قرار دارند و اغلب بازاري براي فروش محصول خود نمي‌يابند. علاوه بر اين دلالان هم از اين آشفته‌بازار بهترين استفاده را مي‌كنند و چراغ صنعت دامپروري كشور را كم سو و كم نور مي‌كنند. چرا كه اين صنعت هم همچون ديگر صنايع كشور با عديده‌اي از مشكلات از جمله جولان دلالان، نبود بازار فروش، تكميل نبودن صنايع بسته‌بندي، تبديلي و فرآوري مواجه است. علاوه بر اين گران بودن علوفه و عدم حمايت از دامپروران در مقابل انواعي از بيماري‌ها نيز منجر به اين شده است كه بازار واردات گوشت قرمز در مقابل توليد داخلي داغ شود. معضلي كه حمايت از كالاي ايراني را با موانع و فراز و نشيب‌هاي بسياري مواجه مي‌كند. در حال حاضر به گفته عليرضا رفيعي‌پور، رئيس سازمان‌ دامپزشكي كشور، سالانه به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت در كشور نياز داريم.

با توجه به اينكه بخش عمده‌اي از اين محصول را هم در تهران و استان‌هاي اطرافش به مصرف مي‌رسد، حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس مي‌گويد: « واردات گوشت از برزيل با توجه به سابقه تاريخي كه ايران در صنعت دامپروري دارد، بسيار ناراحت كننده و دشت ورامين نيز از آمادگي كافي براي تأمين گوشت مصرفي تهران برخوردار است.» در اين راستا رئيس اداره توليدات دامي جهاد كشاورزي ورامين با تأييد گفته‌هاي نماينده شهرستان، مي‌گويد: «ورامين از ظرفيت توليد 20 هزار تن گوشت در سال برخوردار است.» محمد قريشي ادامه مي‌دهد: «در حال حاضر ۱۵۰۰ واحد دامي داراي مجوز بهره‌برداري در شهرستان مشغول فعاليت بوده و ۵۰۰ واحد دامي ديگر نيز در مرحله دريافت مجوز هستند.»

واردات گوشت زيبنده دامداري كشور نيست

با اين تفاسير كه اغلب استان‌هاي كشور توانايي توليد بالايي در زمينه گوشت دارند، توجيهي براي واردات گوشت قرمز وجود ندارد. با اين حال اين اتفاق رخ مي‌دهد و نماينده ورامين در مجلس نسبت به اين موضوع انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: «امسال با توجه به بيانات مقام معظم رهبري، به سال توليد داخلي مزين شده و اين در حالي است كه يكي از محصولات استراتژيك كشور توليدات كشاورزي و دامپروري است.» حسيني با اظهار ناراحتي ادامه مي‌دهد: «دشت ورامين آمادگي لازم را براي تأمين گوشت مصرفي تهران را دارد و ما در اين ارتباط مذاكراتي هم با مسئولان مربوطه براي انعقاد قرارداد با دامداري‌هاي ورامين داشته‌ايم اما متأسفانه اراده‌اي براي حمايت از توليد داخلي در اين زمينه وجود ندارد.»

نماينده مردم ورامين در مجلس ضمن اشاره به ضرورت حمايت از دامپروران به عنوان توليدكنندگان داخلي در سال حمايت از كالاي داخلي مي‌افزايد: «براي حمايت از دامداران در چرخه توليد بايد بازار فروشي مناسبي براي دامداران ايجاد كرد تا دامداران بتوانند محصولاتشان را با نرخ مناسب بفروش برساند. اين نيز درحالي است كه اكنون چنين بازاري از سوي دولت براي دامداران مهيا نشده است و دلالان با نفوذ خود به بازار گوشت سود صنعت دامپروران را مي‌بلعند.» وي با اشاره به اينكه واردات گوشت خسارات فراواني به دامپروران داخلي وارد كرده است، ادامه مي‌دهد: «نمي‌توان به بهانه تنظيم بازار كشاورزان و دامپروران داخلي را كنار زد.»

علاوه بر اين يكي از انتقاداتي كه حول محور صنعت دامپروري چه در ورامين و چه در ديگر استان‌هاي كشور است، مسئله دردسترس نبودن علوفه و گراني آن است. معضلي كه دامپروران را به شكست و ورشكستي نزديك مي‌كند. چترهايي كه بايد از سوي مسئولان براي حمايت از كالاي داخلي باز شود و در نبود آنها دامپروران با عديده‌اي مشكلات همچون نبود علوفه ارزان و عديده‌اي از بيماري‌هاي دامي مواجه كرده است.

ضرورت حمايت دامپروران در مقابل دلالان

گفته مي‌شود طي سال‌هاي اخير در راستاي افزايش توليد گوشت در شهرستان ورامين و بهره‌مندي بهتر از ظرفيت‌هاي اين منطقه بيش از 40 ميليارد ريال براي احداث مجتمع دامپروري رزاق‌آباد ورامين با هدف ايجاد اشتغال براي جامعه عشايري منطقه هزينه شده است. در اين رابطه مديركل امور عشايري استان تهران مي‌گويد: «با راه‌اندازي اين مجتمع زمينه اشتغال بكار بيش از 100 نفر از افراد جوياي كار عشاير شهرستان ورامين فراهم خواهد شد.» هاتف مميزي مي‌افزايد: «عشاير ورامين با داشتن بيش از 25 هزار رأس دام سبك، ظرفيت توليد سالانه 3 هزار و 650 تن گوشت و 250 تن محصولات دامي را دارند.» اتفاق خوش‌يمني كه باز هم رونق آن در گرو حمايت متوليان از دامپروران در مقابل واردات و جولان دلالان است. چرا كه اگر حمايتي انجام نشود، اين ظرفيت هم مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و اشتغالي هم كه ايجاد شده است از بين مي‌رود. معضلي كه دود آن در طولاني مدت در چشم مردم و مسئولان مي‌رود. بنابر اين نه تنها بايد مسير را براي فعاليت وراميني‌ها باز كرد، بلكه در راستاي حمايت از كالاي داخلي بايد مسير توليدكنندگان گوشت را در تمام استان‌‎ها هموار كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
1
از پروروش لاما شتر مرغ بلدلرچین گزارش بنویسید و از برورش دام هاییی که به اب کمتر نیاز دارند گزارش تهیه کنید وجوانها را سوق به کشاورزی دهید از روسیه وچین بخواهیم در کشاورزی ایران سرمایه گذاری کنند و همینطور اتوبان دوچرخه سواری در بین شهر های کشور ایجاد کنی ومسیر های دوچرخه سواری در بین شهر های کشور ایجاد کنیم وبنزین که بی خود در کشور میسوزد در خودروهای تک سرنشین را صادر کنیم و روزنامه رسالت تربیتی بزرگی در ایین امر وعملیات دارد از
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار