کد خبر: 905394
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
روز یک‌‌‌‌شنبه انتخابات پارلمانی لبنان که پنج سال به تعویق افتاده بود بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی از آن مخابره شود با شور و شوق فراوان و در فضایی بانشاط برگزار شد.
احمد کاظم‌زاده

روز یک‌‌‌‌شنبه انتخابات پارلمانی لبنان که پنج سال به تعویق افتاده بود بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی از آن مخابره شود با شور و شوق فراوان و در فضایی بانشاط برگزار شد. این انتخابات با بیم و امید‌‌‌‌هایی همراه بود که همین امر اهمیت و حساسیت انتخابات را بالا برده بود. نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد که از بیم‌‌‌‌ها کاسته و بر امید‌‌‌‌ها افزوده شده و نتایج این دور از انتخابات امیدواری‌های زیادی را برای مردم لبنان و دوستداران صلح و ثبات در منطقه به ارمغان آورده است.
اهمیت نتایج انتخابات لبنان زمانی بیشتر مشخص می‌شود که با عکس نتایج کنونی مقایسه شود. به عبارت روشن‌تر اگر به فرض نتایج انتخابات پارلمانی لبنان برعکس نتایج کنونی رقم می‌خورد که از پیروزی نمایندگان و هم‌ائتلافی‌های محور مقاومت در اغلب حوزه‌‌‌‌ها حکایت دارد، هیچ اطمینان و تضمینی وجود نداشت که ثبات حاکم بر لبنان استمرار یابد یا بازیگران آشوب‌ساز و تجدیدنظرطلب و در رأس آن ائتلاف صهیونیستی و سعودی برای محک زدن دور جدید سیاست‌های جنگ‌طلبانه و مداخله‌گرانه خود به وسوسه نیفتند اما اکنون که نتایج انتخابات لبنان برخلاف تصور و انتظار آنها رقم خورده است، دست‌کم مجبورند احتیاط عمل بیشتری به خرج دهند. اگر به فرض محال نتایج انتخابات لبنان مطابق انتظار بازیگران آشوب‌ساز منطقه پیش می‌رفت آنها در فرصت باقیمانده بر عمق و گستره دخالت‌های خود در انتخابات پارلمانی عراق در اوایل هفته آینده نیز می‌افزودند و در عین حال دولت ترامپ نیز با اطمینان بیشتری به سمت خروج از برجام یا انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس حرکت می‌کرد اما اکنون در وضعیت کنونی مجبور است یا در سیاست‌های اعلامی خود بازنگری کند یا اینکه دست‌کم با احتیاط بیشتری عمل کند.
همچنین نتیجه انتخابات لبنان گفتمان تبلیغاتی مخالفان محور مقاومت را نیز با بن‌بست جدیدی روبه‌رو می‌کند زیرا آنها با قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی تصور می‌کردند با این برچسب خواهند توانست در نظر و دیدگاه رأی‌دهندگان لبنانی تأثیر بگذارند اما نتایج انتخابات نشان داد که مردم لبنان بیش از همه به نمایندگان مقاومت و در رأس آنها سیدحسن نصرالله اطمینان و اعتماد دارند و عملکرد مقاومت چه در زمینه تأمین امنیت داخلی لبنان در برابر فتنه تروریسم تکفیری و چه در زمینه مقابله با تهدید خارجی و در رأس آن رژیم صهیونیستی خارجی به گونه‌ای بوده است که توانسته اعتماد لبنانی‌‌‌‌ها اعم از شیعی‌، مسیحی‌، سنی‌، دروزی و سایر اقلیت‌‌‌‌ها را به دست آورد و به همان نسبت اعتماد لبنانی‌‌‌‌ها در همه طوایف به مخالفان مقاومت کاهش یافته است و تزریق میلیون‌‌‌‌ها دلار پول سعودی و اماراتی یا تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی نتوانست ذره‌ای در اراده لبنانی‌‌‌‌ها خلل ایجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار