کد خبر: 905295
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
تكميل نبودن سيستم فاضلاب شهري بندرعباس منجر شده كه طي سال‌هاي اخير 60 درصدي فاضلاب شهري وارد خورها شده و در نهايت به دريا بريزند
به‌رغم وعده‌هاي مكرر مسئولان براي كنترل ورود فاضلاب‌هاي تصفيه نشده به بندرعباس، اما باز هم همچنان خبر تلخ جديدي در خصوص ورود پساب به منابع آبي اين منطقه منتشر مي‌شود. خبري كه حكايت از ورود 700 ليتر پساب در هر ثانيه دارد و نشان‌دهنده افزايش معضل است. از اين‌رو نه تنها اشتغال مردم استان كه بخش عمده آن را فعاليت‌هاي صيادي تشكيل مي‌دهد به خطر افتاده است؛ بندرعباسي‌ها حتي نمي‌توانند از مزاياي داشتن چنين سواحلي در راستاي امور تفريحي و گردشگري نيز بهره‌مند شوند. چراكه اغلب شناگاه‌ها به دليل آلودگي شديد، ممنوع شده‌اند.
ميترا شهبازي

هنوز هم هرمزگاني‌ها براي بهره‌مندي از سواحل بندرعباس بايد با نگراني آلودگي منابع آبي دست و پنجه نرم كنند. آلودگي‌اي كه در اثر كمبود تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب، پساب‌هاي شهري و بيمارستاني را با بالاترين حجم از آلودگي‌ روانه دريا مي‌كند. از اين رو همواره از ميزان ذخاير آبزيان ارزشمند كاسته مي‌شود و شغل عمده مردم هرمزگان كه صيادي است، در معرض خطر قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين حتي سواحل دريا هم امكان بهره‌برداري نيستند. چراكه اغلب نواحي ساحلي آنچنان آلوده هستند كه اغلب فعاليت‌هاي تفريحي در آنها ممنوع اعلام شده و اكثر شناگاه‌ها نيز بدون استفاده رها شده‌اند. معضلي كه ديگر به دردي تكراري تبديل شده است و حتي نمايندگان مردم هم در مجلس رفع آن را از ليست اوليت‌هايشان خط زده‌اند. در اين خصوص يكي از شهروندان هرمزگاني ضمن انتقاد از مسئولان در رسيدگي به معضل فاضلاب استان مي‌گويد: «متأسفانه فاضلاب كل سواحل بندرعباس را تسخير كرده است و در هيچ‌كجاي اين منطقه اثري از يك متر ساحل تميز و بكر ديده نمي‌شود.» رضا دليري ادامه مي‌دهد: « علاوه بر فاضلاب‌ها، مواد نفتي و روغني كشتي‌ها هم با موج به سواحل مي‌آيند و گردشگران را فراري مي‌دهد.»

گردشگري بندر زير بار آلودگي شديد

در راستاي ورود پساب‌هاي آلوده گفته مي‌شود كه روزانه و در هر ثانيه بيش از 700 ليتر پساب وارد اين بندر مي‌شود. همچنين كارشناسان طي بررسي‌هايشان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بيش از 60 درصد فاضلاب‌هاي شهري ريخته شده به دريا تصفيه شده نيستند و منجر به آلودگي شديد شناگاه‌ها مي‌شوند. در اين خصوص مدير گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان مي‌گويد: «در آخرين جلسه كميته‌ ايمني شناگاه‌ها كه در سال گذشته تشكيل شد؛ در بررسي وضعيت ساحل، استاندارد لازم در تخليه فاضلاب در خور گورسوزان را نداشتيم و در سال‌جاري نيز به‌رغم اينكه وضعيت تا حدودي بهتر شده است، اما همچنان فاصله زيادي با استانداردها داريم.» ماشاالله مريدي با بيان اينكه در ساير مناطق شهر بندرعباس كه تخليه فاضلاب و به مراتب از بار ميكروبي‌ نيز كاسته شده است، مي‌افزايد: «در برخي مناطق همچنان بار ميكروبي زياد است و از اين رو امكان شنا كردن براي مردم بندرعباس وجود ندارد.» البته گفته مي‌شود كه سواحل قشم از وضعيت بهتري برخوردار هستند و تنها 2 نقطه آلوده دارند. از اين رو به گفته مريدي اكنون بندرعباس نياز به كار و تلاش جدي‌تري براي رساندن به استانداردهاي لازم در تخليه پساب به دريا را دارد.

زيستگاه‌هايي كه نابود مي‌شوند

همان‌طور كه گفته مي‌شود در شهر بندرعباس به دليل تكميل نبودن سيستم فاضلاب شهري بخش عمده‌اي از فاضلاب‌هاي خام خانگي وارد خورها شده و در نهايت به دريا ريخته مي‌شود. اين خورها كه به طور طبيعي بايد محلي براي رشد گياهان و عبور آبزيان باشند اكنون به دليل همين مشكل تنها به محلي براي عبور گندآب‌ها و آلودگي‌ها تبديل شده‌اند. در حال حاضر گورسوزان، دوهزار، سنگ كن، گلزار شهدا، حسين آباد و كپشكن از خورهاي بندرعباس هستند كه درد سرازير شدن لجنزارهاي فاضلاب به آنها و انتقال اين مواد آلوده به دريا را بر دوش مي‌كشند. البته مشكل به همين‌جا ختم نمي‌شود. چراكه با آلودگي دريا به دنبال ورود فاضلاب، به مرور زمان به مجتمع‌هاي مرجاني، جنگل‌هاي حراء، زيستگاه‌هاي ساحلي و دريايي ضربه وارد شده و باعث انقراض برخي از آبزيان مي‌شود.

در اين خصوص يكي ديگر از شهروندان بندرعباسي مي‌گويد: «خورهاي سطح شهر بندرعباس با سلامت شهروندان بازي مي‌كنند و عبور از كنار آن جز بوي تعفن، سوغات ديگري براي مردم ندارد. مهسا ارزش با اشاره به ضرورت رسيدگي مسئولان به اين فاجعه زيست‌محيطي مي‌افزايد: «مي‌توان با بهسازي خورها و لایروبي از لنجنزارها اين مكا‌ن‌ها را به ماهيت اصلي خود يعني تفريحگاهي براي شهروندان و زيست‌گاهي براي پرندگان مهاجر تبديل كرد.»

درحال حاضر گردشگران بسياري به اين منطقه مي‌آيند كه با ديدن آلودگي‌هاي مختلف سواحل تمايلي به ماندن در اين مناطق ندارند. اين نيز درحالي است كه مسئولان با ساماندهي فاضلاب‌هاي شهري و تكميل آنها مي‌توانند اين معضل را براي هميشه كنار بزنند و گردشگري و فعاليت‌هاي اقتصادي استان را بهبود ببخشند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار