کد خبر: 905154
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
موافق‌خواني رئيس‌جمهور شوراهاي عالي و مخالف‌خواني همان در شبكه‌هاي اجتماعي
كبري فرشچي

موضع‌گيري فعالان سياسي در واكنش به پست اينستاگرامي رئيس‌جمهور راجع به فيلترينگ تلگرام در شبكه‌هاي مجازي با استقبال فراوان مواجه شده است. حسن رحيم‌پور ازغدي كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور دارد،‌گفته است « رئيس‌جمهور دوگانه و متناقض با مردم حرف نمي‌زند، رئيس‌جمهوري اسلامي دروغ نمي‌گويد». حسن خجسته، معاون صداي صدا و سيما هم كه در جلسات عالي با رئيس‌جمهور حضور داشته گفته است « آقاي رئيس‌جمهور در جلسات دو،سه هفته اخير با فيلتر تلگرام موافقت دارند». سيد ابوالفضل موسوي، نماينده فراكسيون اميد مجلس هم از جلسه‌اي با حضور محسني اژه‌اي خبر داده كه در آن سخنگوي دستگاه قضا گفته است « كميسيون قضايي شوراي مجازي كه شش عضو دولتي دارد با فيلترينگ تلگرام موافقت كرده‌است». همه اين واكنش‌ها به اظهارات روحاني بازمي‌گردد كه در يك پست اينستاگرامي طوري وانمود كرده بود كه با فيلتر تلگرام مخالف است‌!
زمزمه‌هاي فيلتر پيام‌رسان تلگرام با طرح موضوع رفع انحصار آن از سوي دولت و با ابلاغ بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور به تمامي دستگاه‌هاي دولتي براي خروج از تلگرام كليد خورد. چالش‌هاي متعدد فرهنگي، اقتصادی و امنيتي اين شبكه اجتماعي دولت را به اين نتيجه رساند كه بهتر است انحصار فضاي مجازي و پيام‌رسان‌ها كه پيش از اين در اختيار اين شبكه بود، شكسته شود. بدين منظور دولت اين انحصار‌شكني را از خود آغاز كرد و با حكم كوچ دولتي‌ها از تلگرام اين انحصار‌شكني وارد فاز عملياتي شد و زمينه لازم براي فيلتر تلگرام فراهم آمد.
سرانجام روز 10 ارديبهشت ماه تلگرام با حكم قضايي فيلتر شد،‌اما رئيس‌جمهور سه روز پس از فيلتر شدن تلگرام در پيامي اينستاگرامي مدعي شد فيلتر تلگرام نه از سوي دولت بوده و نه مورد تأييد دولت است!

«تدبير» گام به گام براي فيلتر تلگرام

گام نخست دولت براي فيلتر تلگرام بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور بود. پس از بخشنامه اسحاق جهانگيري و خروج تمامي اعضاي هيئت دولت از تلگرام، سرعت تلگرام در كشور به‌شدت كاهش يافت. پس از آن بود كه حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور، كندشدن سرعت تلگرام را اقدام دولت در قطع همكاري با تلگرام به‌دليل خلف وعده مدير اين پيام‌رسان اعلام كرد.
با اظهارات مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور كه جزو نزديك‌ترين افراد به وي محسوب مي‌شود،‌تدبير دولت براي فيلتر تلگرام براي همه آشكار شده بود و حتي مردم عادي هم در فضاي مجازي خود را براي پايان تلگرام آماده مي‌كردند. اين را مي‌شد از كوچ آنها به پيام‌رسان‌هاي داخلي و حتي برخي پيام‌رسان‌هاي خارجي متوجه شد.

من نبودم‌!

جمعه شب بود كه صفحه اينستاگرام رئيس‌جمهور و نه سايت رسمي دولت يا يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي كشور، ‌سه روز پس از فيلتر شدن تلگرام با انتشار متني موضع خود را در ارتباط با فيلترينگ تلگرام اينگونه اعلام كرد: «سياست دولت يازدهم و دوازدهم مبتني بر ايجاد فضاي امن مجازي بوده و نه امنيتي. و تاكنون هيچ شبكه اجتماعي يا پيام‌رسان «توسط اين دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فيلتر و مسدودسازي اخير تلگرام نيز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأييد دولت است. ‌اگر در عالي‌ترين سطح نظام، تصميمي براي محدودكردن يا مسدودسازي ارتباطات مردم گرفته شده است، بايد صاحبان واقعي اين كشور كه مردم هستند در جريان امور قرار بگيرند».
انتشار اين متن در اينستاگرام و نه از طريق سايت رياست جمهوري هم صحنه‌اي ديگر از نمايشي بود كه نشان مي‌داد نظرات رسمي و غير‌رسمي دكتر روحاني مي‌تواند تا حد تناقضي 180 درجه متفاوت باشد. پيام دكتر روحاني شايد براي اپوزيسيون و مردمي كه از آنچه در شوراهاي عالي مي‌گذرد،‌بي‌خبر باشند، چندان عجيب به نظر نرسد و بتواند نظر مثبت گروه‌هاي مخالف را جلب كند،‌اما براي اعضاي اين شوراها آنچنان عجيب بوده كه آنها را به واكنش واداشته است.
حسن رحيم‌پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه روز گذشته در دانشگاه صنعتي شريف سخنراني مي‌كرد، در سخناني با انتقاد از اظهارات اخير روحاني درباره فيلترينگ تلگرام و تأكيد بر جايگاه وي به عنوان رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس شوراي عالي فضاي مجازي گفت: «آقاي روحاني رئيس‌جمهور دوگانه و متناقض با مردم حرف نمي‌زند، رئيس‌جمهوري اسلامي دروغ نمي‌گويد، رئيس‌جمهوري اسلامي وعده دروغ نمي‌دهد، رئيس‌جمهوري اسلامي مخصوصاً اگر آخوند و روحاني باشد در جلسه خارجي و داخلي 180 درجه متناقض حرف نمي‌زند و مسئوليت حرف‌هايش را برعهده مي‌گيرد.»
وي تصريح كرده است: خود آقاي روحاني رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس شوراي عالي فضاي مجازي است و اگر بنا است تصميمي راجع به تلگرام گرفته شود، در همين شوراها گرفته مي‌شود.
ازغدي به نقل خاطره‌اي در يكي از جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌پردازد و مي‌گويد: شخصي راجع به علوم انساني اظهار‌نظر مي‌كرد كه بنده به وي گفتم شما اصلاً نظريات علوم انساني نظير توماس كوهن، فايرابند و لاكاتوش را ديده‌ايد‌؟! همه اينها مي‌گويند علوم انساني كاملاً فرهنگي و بسته به هر جامعه‌اي است. اين فرد در پاسخ من گفت حتي اسم اينها را هم نشنيده است‌!
وي گفت: آقاي روحاني هم وقت كم مي‌آورد و سخنراني زياد دارد و چهارتا بچه اين مطالب را تهيه مي‌كنند و به وي مي‌دهند و متوجه تناقض اين مطالب هم نيست‌!
رحيم‌پور اين گونه ادامه داد: آقاي روحاني در يكي از جلسات شورا صادقانه به من گفت که نظريات اسلامي را نخوانده‌ است.
وي گفت: يكي از همين موارد بي‌اطلاعي صحبت آقاي رئيس‌جمهور راجع به ماشين اسلامي بود كه گفتند وقتي در داشبورد ماشين قرآن مي‌گذاريم اين ماشين اسلامي مي‌شود‌!
رحيم‌پور خطاب به روحاني تصريح كرد: چرا مغالطه مي‌كنيد‌؟ چرا علوم انساني و فيزيك و شيمي را با هم قاطي مي‌كنيد‌؟! اينها عوامفريبي است. البته آقاي روحاني به من پاسخ داد كه منظور من اين موارد نبود كه من هم در جواب ايشان گفتم اين خيلي بد است كه كسي منظورش يك چيز باشد و حرف‌هايش كاملاً بر خلاف منظورش‌!
وي گفت: انسان اگر مي‌خواهد انقلابي باشد، بايد انقلابي باشد، اگر ليبرال مي‌خواهد باشد بايد ليبرال باشد؛ نه اينكه گاهي حرف‌هاي دو‌آتشه انقلابي بزند و گاهي سه آتشه ليبرال باشد‌! صبح بياييم در يك سخنراني متلك بگويي به يك چيز و عصر همان روز از همان موضوع تمجيد كني،‌تناقض‌گويي و توهين به شعور مردم است.
در همين رابطه سيد ابوالفضل موسوي بيوكي عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي هم از جلسه اين كميسيون با محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه خبر مي‌دهد، سخنگوي قوه قضائيه درباره فيلترينگ تلگرام با تأكيد بر اينكه كميسيون قضايي شوراي مجازي متشكل از 13 نفر است، افزود: مسئول اين كميسيون قوه قضائيه است،‌اما شش نفر از دولت هم در آن حضور دارند. مسئله فيلترينگ تلگرام در اين شورا مطرح شده است.
حسن خجسته، معاون صداي جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اين پيام اينستاگرامي در توئيتر خود نوشت: شنيده‌ها حاكي از آن است، آقاي رئيس‌جمهور در جلسات دو،سه هفته اخير با فيلتر تلگرام موافقت دارند ولي زمان اجرا را مناسب نمي‌دانند در ظاهر شوراي عالي اطلاع‌رساني و ادمين اينستاگرام (رئيس‌جمهور) از اين موضوع بي‌اطلاع بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار