کد خبر: 905146
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
روحانی در خراسان رضوی:
امريكايي‌ها، يا از برجام خارج مي‌شوند، ‌يا به آن لطمه مي‌زنند و يا راه امريكا و اروپا از هم جدا مي‌شود که در هر سه صورت مقابل ملت ايران کاري از پيش نمي‌برند...

براي هر تصميم ترامپ برنامه داريم. از چند ماه پيش تمام دستورات لازم به بخش‌هاي اجرايي كشور داده شد. به سازمان انرژي اتمي دستورات لازم ارائه شده است و اگر امریکا از برجام خارج شود، آنها را با پشیمانی تاریخی مواجه می‌کنیم.
اين عبارات را مي‌توان صریح‌ترین پيام رئيس جمهور كشورمان به امريكا و طرف‌هاي غربي طي چند ماه اخير ناميد. پيامي كه در آن نشان مي‌دهد به‌رغم تلاش‌های پيدا و پنهان اروپایی‌ها بر سر تحميل خواسته‌هاي نامشروع رئيس جمهور امريكا به برجام، جمهوري اسلامي ايران حاضر به پذيرش آن نيست و با قدرت و قاطعيت از حقوق خود دفاع مي‌كند.
رئيس جمهور كه براي افتتاح 436 طرح و پروژه به خراسان رضوي سفر كرده است، روز گذشته در جمع مردم سبزوار با تأکید بر اينكه تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران از ابتدا غلط بود، تصريح كرد: ‌ما ملت‌ ايران بناي ما با هم از سال ۹۲ اين بود كه يك ايران هراسي كه به دروغ امريكا و صهيونيست‌ها در دنيا ترويج كرده بودند مبارزه كنيم و به مردم دنيا بگوييم ملت ايران ملت مبارز و صلح‌طلبی هستند و ما از سال ۹۲ همه با هم تلاش كرديم كه سياست خارجي‌مان را با هزينه كمتر اما با عزت و سربلندی به پيش ببريم. وي ادامه داد: ‌تحريم هسته‌اي عليه ايران اشتباه و غلط بوده و دنيا به‌ويژه قدرت‌هاي بزرگ بايد از اين طرح نادرست عقب‌نشینی كند.
روحاني سپس به مقايسه دیپلمات‌های دستگاه ديپلماسي با رزمندگان پرداخت و اضافه كرد: ما به دنيا خواستيم بگوييم كه همان‌طور رزمندگان ما پيروزند. ديپلمات‌هاي ما هم با بهترين توانمندي و منطقي‌ترين سخنان مي‌توانند در برابر قدرت‌هاي بزرگ جهان حرف بزنند و پاي ميز بيايند و اين كار را ديپلمات‌هاي سرافراز توانستند انجام دهند. او البته خروجي تلاش دیپلمات‌ها براي شكستن تحريم‌ها را از آذرماه 92 عنوان كرد و در اين زمينه گفت: ما از آذر سال ۹۲ اولين قدم تحريم را شكستيم، اعم از تحريم در پتروشيمي و مسئله خودروسازي و غيره. بخش ديگر تحريم را ما در سال ۹۴ با توافق نهايي با چهار قدرت بزرگ برداشتيم و قدرت ما دو برابر شد. همچنين مبادلات بانكي ما آغاز شد و صادرات و واردات در مسير درست قرار گرفت. به‌رغم اينكه امريكايي‌ها در همه مراحل به تعهد خود عمل نكردند ما در طول اين مدت به تعهداتي كه به دنيا داده بوديم عمل كرديم.

سركسي كلاه نگذاشتيم

روحاني در ادامه سخنان خود ملت ايران را خطاب قرار داد و گفت: به نقطه‌اي رسيديم كه بايد شما مردم غيور از آن مطلع باشيد. اين آقايي كه از 14 ماه پيش سخنان خود را شروع كرده، يعني ترامپ مدام مي‌گويد توافق برجام به نفع ايران و به ضرر امريكاست. او مي‌گويد ايران سر ما را كلاه گذاشته است. حرف‌هاي او كه منطقي نيست؛ چرا كه ما سر كسي را كلاه نگذاشته‌ايم. ما در مذاكرات با كشورهايي بر سر موضوعي مذاكره كرديم و سازمان ملل هم آن را تأيید كرد. در اين ميان، مردم حاضر در ورزشگاه سبزوار شعارهايي سر دادند كه رئيس جمهور خطاب به آ‌نها، گفت: همه شعارهاي شما درست است. ما همه با هم متحد هستيم. ما همه باهم قدمي برداشتيم كه مستحكم و درست بوده است. وي افزود: مردم جهان طي چهار سال و نيم گذشته به ايران به‌عنوان يك قدرت بزرگ باليدند. هیچ‌کس نيست كه بگويد كار ما اشتباه بوده است، به جز امريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان كه مي‌گويند برجام اشتباه بوده است. روحاني در ادامه همچنان در واكنش به شعارهاي مردم، گفت: همه مردم همواره از دولت حمايت كردند. من از رهبري و نيروهاي مسلح تشكر مي‌كنم. همه ما دست به دست هم داديم تا به اينجا برسيم. اگر امريكايي‌ها امروز فكر مي‌كنند كه ما سرشان را كلاه گذشته‌ايم كه اين فكري به ناحق است، به دليل وحدت ما بوده است.

براي هر تصميم ترامپ برنامه داريم

بخش ديگري از سخنان رئيس جمهور، اشاره مستقيم به تصميم هفته آينده رئيس جمهور امريكا اختصاص داشت. روحاني اطمينان داد كارشكني‌ها عليه ملت ايران همچون 40 سال گذشته به فرجام نخواهد رسيد. وي در ارتباط با تصميم امريكا در مواجهه با برجام كه قرار است طي يك هفته آينده ( 22 ارديبهشت) اعلام شود، گفت: امريكايي‌ها، يا از برجام خارج مي‌شوند، ‌يا به آن لطمه مي‌زنند و يا راه امريكا و اروپا از هم جدا مي‌شود. روحاني گفت: امريكا در برابر ملت ايران كاري از پيش نمي‌برد. طي 40 سال گذشته عليه ملت ما، كارشكني‌هايي كرده است، اما هيچ‌گاه در برابر ملت ما موفقيت به دست نياورده است. اين بار هم دو مرتبه دچار اشتباه مي‌شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه براي هر تصميم ترامپ، برنامه داريم، خاطرنشان كرد كه اگر امريكا از برجام خارج شود، به‌زودی دچار پشيماني تاريخي مي‌شود. وي سپس به پیش‌بینی‌های دولت در مواجهه با تصمیم احتمالي امريكا مبني بر خروج از برجام اشاره كرد و گفت: از چند ماه پيش تمام دستورات لازم به بخش‌هاي اجرايي كشور داده شد. به سازمان انرژي اتمي دستورات لازم ارائه شده و من چند روز پيش هم درباره مسير روشنمان مجدد با آنها صحبت كردم.

با مشكلي روبه‌رو نخواهيم شد

بخش ديگري از سخنان رئيس جمهور به سیاست‌های ارزي دولت اختصاص داشت. سیاست‌هایی كه به عقيده روحاني مانع هرگونه مشكلي در مسير تحريم‌هاي احتمالي عليه جمهوري اسلامي ايران خواهد بود. روحاني در تشريح اين سیاست‌ها گفت: اينكه مي‌بينيد دولت براي ساماندهي ارز طرح‌ جديدي اعلام كرده است به اين دليل است كه امريكا بفهمد ملت ما همواره آنچه را كه براي خدمات و توليدات خود لازم دارد، در دسترس دارد. هيچ نگراني وجود ندارد. رئيس جمهور سپس گفت: مردم بدانيد طبق پیش‌بینی‌ها 100 ميليارد دلار درآمد نفتي و غيرنفتي خواهيم داشت. مخارج ما ۷۰ ميليارد دلار بيشتر نيست، پس ما با مشكلي روبه‌رو نخواهيم شد. وي تبليغات امريكايي‌ها عليه ايران را سراسر دروغ خواند و گفت: ملت ما همواره در مقاطع حساس ايستادگي كردند و هراسي ندارند. با اين رهبر، با اين ملت و با اين مسئولين ما به راه توسعه خود ادامه مي‌دهيم. رئيس جمهور خطاب به جريانات سياسي داخل ايران، گفت: امروز ديگر راست و چپ معني ندارد. همه دست به دست هم مي‌دهيم. رژيم صهيونيستي بايد بداند ملت ما با هم متحد هستند.

درباره قدرت دفاعي با كسي مذاكره نمي‌كنيم

تأکید بر حفظ توان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران خصوصاً توان موشكي بخش پاياني سخنان رئيس جمهور بود. روحاني گفت: ملت ما به عهد خود وفادار است؛ اما به صراحت مي‌گوييم ما درباره سلاح و دفاع كشورمان با كسي مذاكره نخواهيم كرد. ما هر مقدار كه موشك و سلاح لازم باشد مي‌سازيم و انبار مي‌كنيم. به كسي ربطي ندارد كه ملت ايران چه تصميمي اتخاذ كرده است. وي تأکید كرد كه ايران درباره قدرت دفاعي خود با كسي مذاكره نمي‌كند.
رئيس جمهور با بيان اينكه امنيت منطقه براي ايران اهميت دارد، خاطرنشان كرد: ما با تركيه و روسيه راجع به سوريه در حال مذاكره هستيم. با كشورهاي ديگر هم راجع به يمن مذاكره مي‌كنيم. به دنيا مي‌گوييم راجع به تروريسم هر جا باشد، وارد مي‌شويم و با آن مبارزه مي‌كنيم؛ چرا كه ديگر نمي‌گذاريم داعش ديگري بسازيد. اهل جنگ و تنش نيستيم، اما اهل دفاع قاطعانه هستيم. وي در پايان گفت: مردم ايران بدانيد هفته آينده هر تصميمي كه گرفته شود در زندگي ما تغييري ايجاد نخواهد كرد. هر تصميمي كه ترامپ بگيرد، در برابرش ايستادگي مي‌كنيم.

هرگز زير بار حرف زور نمي‌رويم

رئيس جمهور عصر ديروز در جمع مردم نيشابور هم حضور یافت و با تأكيد بر اينكه ما تعامل سازنده با جهان را مي‌خواهيم، اما هرگز زير بار حرف زور و تهديد از طرف هر ابرقدرتي كه باشد، نخواهيم رفت، گفت: برجام به عنوان يك قرارداد بين‌المللي كه مظهر ديپلماسي ملت ايران است، قابل تغيير نخواهد بود.
دكتر روحاني، افزود: كساني كه فكر مي‌كنند با زور و تهديد مي‌توانند ملت ايران را تسليم كنند در اشتباه هستند، ما در برابر زورگويان ايستاده‌ايم و خواهيم ايستاد. رئيس جمهور با اشاره به اينكه ما هرگز به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيستيم و اين به دليل دين، ايمان، اخلاق و فتواي رهبرمان است، خطاب به دشمنان، اظهار داشت: شما تصور كرده‌ايد كه با تهديد خود جلوي ما را براي ساخت سلاح هسته‌اي گرفته‌ايد، اما بايد بدانيد آنچه جلوي ما را گرفته، ايمان و دين ماست و شما هرگز نمي‌توانيد در هيچ موضوعي جلوي اراده ما را بگيريد. روحاني خاطرنشان كرد: اگر ما سلاح هسته‌اي نمي‌سازيم به خاطر احكام دين مبين اسلام و فتواي بزرگان و حكيمان كشورمان است، نه به خاطر فشار و تهديدهاي دشمنان. اما تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي را حفظ مي‌كنيم و از علوم هسته‌اي براي توليد برق، بهداشت، درمان و ديگر مصارف صلح‌آميز استفاده خواهيم كرد. رئيس جمهور افزود: ما به دنبال تهديد جهان و منطقه نيستيم و دشمنان بايد بدانند كه نمي‌توانند ملت بزرگ ايران را تهديد كنند، چرا كه ملت ما هفت سال در برابر همه قدرت‌هاي جهاني ايستادگي كرده است. دكتر روحاني با اشاره به اينكه ما در مسير منطق و استدلال هستيم، گفت: اگر مي‌خواهيم در سياست خارجي، اقتصاد و خودكفايي موفق شويم، امروز روز همبستگي، برادري و اتحاد همه ماست. رئيس جمهور با بيان اينكه بايد سخنان‌مان را واضح و روشن بيان كنيم، گفت: ما به همه اقوام، مذاهب، گويش‌ها و سليقه‌ها، احترام مي‌گذاريم، اما احترام اصلي ما براي اسلام و ايران است. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ما كشور بزرگ و غني داريم، گفت: امروز روابط بسيار خوبي با همسايگان خود از جمله افغانستان، تركمنستان و ديگر كشورهاي اطراف ايران داريم و مي‌خواهيم روابط خوبي با دنيا داشته باشيم. رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ما در سال 96 با هم‌عهد و پيمان بستيم كه به عقب برنخواهيم گشت و مسير توسعه و پيشرفت كشور را ادامه خواهيم داد، اما هر كاري كه بخواهيم در اين سرزمين انجام دهيم، بايد افكار عمومي مردم را قانع كنيم. ‌

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
این حرف روحانی جز خنده ای تلخ چیزی برای ما ندارد ! آخر یکی نیست به این آقای روحانی بگوید با این برجام و آفتاب تابان شما که می گویید الی الابد تا یوم القیامه برجام باقی خواهد ماند آمریکا را پشیمان می کنید ؟! ولی بدانید ما از خدا می خواهیم هر چه زودتر این برجام ننگین به زباله دان تاریخ بپیوندد...
asghar
|
Canada
|
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
drood bar sharafetan ma emruz misazim ve bayid besazim vataniman ra
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار