کد خبر: 905141
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نتایج نهایی انتخابات لبنان اواخر امروز و شاید هم فردا مشخص می‌شود اما برآورد‌‌‌‌ها و شرایط حاکم بر انتخابات حاکی از آن است که حزب‌الله نسبت به رقبای خود در شرایط بهتری قرار دارد و انتظار می‌رود این جنبش به موفقیت مهمی در این انتخابات دست یابد.

برای اولین بار در طول 9 سال گذشته لبنانی‌‌‌‌ها پای صندوق رأی حاضر شدند تا نمایندگان خود را در پارلمان این کشور انتخاب کنند. آخرین باری که لبنان شاهد برگزاری انتخابات برای تعیین یک دوره چهارساله بود به زمستان سال 1387 برمی‌گردد. در این انتخابات حزب سعد حریری توانست بیشترین کرسی‌‌‌‌‌ها را به دست آورد. در طول 9 سال گذشته، هم به دلیل بحران سوریه و هم به دنبال اختلاف احزاب لبنانی بر سر نظام انتخاباتی این کشور، انتخابات سه بار به تعویق افتاد و به تبع آن دوره پارلمان کنونی سه بار در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ تمدید شد تا اینکه پارسال بر قانون انتخاباتی بر اساس نظام تناسبی توافق کردند. در نظام‌ تناسبی، برخلاف نظام‌ اکثریتی هر حزب یا گروهی به تناسب آرای خود می‌تواند صاحب کرسی نمایندگی باشد. ساختار سیاسی لبنان به دلیل بافت فرقه‌ای و اجتماعی این کشور در نوع خود بی‌نظیر است و پست‌های کلیدی میان طوایف مختلف تقسیم شده است؛ رئیس‌جمهور از مسیحیان مارونی، نخست‌وزیر از اهل‌سنت و رئیس مجلس نمایندگان از اهل ‌تشیع.

حریری می‌ماند

پیچیدگی ساختار سیاسی و اجتماعی لبنان را می‌توان در ائتلاف‌‌‌‌‌هایی که شکل گرفته مشاهد کرد. برای مثال در یک حوزه دو گروه (هم‌پیمان سیاسی) با هم ائتلاف کرده‌اند علیه گروه‌های دیگر، اما همان دو گروه در حوزه‌ای دیگر با رقبای سیاسی خود ائتلاف کرده‌ و جلوی یکدیگر ایستاده‌اند. باوجود این ائتلاف‌های انتخاباتی حزب‌الله و حرکت امل همچنان بر اساس جهت‌گیری سیاسی خود ائتلاف کرده‌اند و برخلاف جریان آزاد ملی و المستقبل از ائتلاف با رقبای سیاسی خود پرهیز کرده‌اند. ناظران معتقدند نتایج انتخابات تأثیری در شکل دولت آتی و پست نخست‌وزیر ایجاد نخواهد کرد و به احتمال بسیار بالا نخست‌وزیر همان سعد حریری خواهد بود و تنها اتفاقی که خواهد افتاد در افزایش محدود تعداد وزرای طرف برنده است. تعیین‌کننده‌‌‌‌‌ترین عامل در ترکیب نمایندگانی که به مجلس راه می‌یابند، آرای مسیحیانی است که نیمی از کرسی‌های مجلس به آنان تعلق دارد. مسیحیان میان دو جناح هوادار و مخالف حزب‌الله تقسیم شده‌اند اما تحولات سال‌های اخیر در سوریه و به‌ویژه نقش مهم و حیاتی حزب‌الله در شکست تروریسم و جلوگیری از پیشروی به سمت لبنان باعث شده محبوبیت این گروه افزایش پیدا کند.

اکثریت بی‌سابقه حزب‌الله

گزارش‌‌‌‌ها از پای صندوق‌های رأی و همچنین بعضی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب‌الله و ائتلافات پراکنده تحت حمایت آن نتایج قابل‌توجهی کسب می‌کند و از رقبایش پیش خواهد افتاد. نتایج رسمی شمارش آرا احتمالاً تا دو‌‌‌‌شنبه یا حتی سه‌‌‌‌‌شنبه اعلام نخواهد شد. رهبران حزب‌الله نیز با اشاره به دخالت‌های عربستان، رژیم صهیونیستی و امریکا در انتخابات عراق با هدف تضعیف مقاومت معتقدند نتایج انتخابات پارلمانی به نفع محور مقاومت خواهد بود. شیخ «علی دعموش‌» نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان به فارس گفت: «موضوع انتخابات پارلمانی در این مرحله، موضوع واقعاً حساسی است. زیرا برخی دخالت‌های خارجی در این انتخابات وجود دارد و امریکایی‌ها، سعودی‌‌‌‌‌ها به همراه اسرائیلی‌‌‌‌‌ها در حمایت از برخی طرف‌ها، در انتخابات داخلی مداخله می‌کنند تا بدین صورت مقاومت را تضعیف کنند و از دستیابی مقاومت به فراکسیون قوی در پارلمان آینده لبنان جلوگیری به عمل آورند.» ‌وی درباره پیش‌بینی خود از میزان موفقیت جریان حزب‌الله و امل در برابر المستقبل نیز تأکید کرد: وضعیت انتخاباتی ما خوب است و با اطمینان و بدون ترس و نگرانی وارد این انتخابات می‌شویم. از طریق این انتخابات درصدد کسب فراکسیون پارلمانی گسترده در مجلس آینده هستیم و مردم ما همانند گذشته در کنار گزینه مقاومت به عنوان بخش اصلی و گزینه ملی در لبنان هستند. مطمئنیم که نتایج انتخابات به مصلحت و نفع این محور و گزینه مقاومت است. مراکز تحقیقاتی و اندیشه‌ای نزدیک به اسرائیل نیز حزب‌الله را بزرگ‌ترین برنده انتخابات دانستند و نوشتند فرصت برای جلوگیری از تحقق این پیروزی از دست رفته است. «حنین غدار‌» طی مطلبی در وب‌سایت «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک‌» که به لابی‌های صهیونیستی نزدیک است، نوشت: در سال 2005 و عقب‌نشینی نیروهای سوریه از لبنان، حزب‌الله در انتخابات پارلمانی شکست خورد اما تغییرات کنونی در قانون انتخابات و تحول در ائتلاف‌های سیاسی، حزب‌الله و متحدانش را در موضعی قرار داده که آنها را برای کسب اکثریت بی‌سابقه پارلمان در انتخابات پیش‌رو آماده کرده است و به تبع آن حزب‌الله می‌تواند هیمنه خود را بر تصمیم‌های امنیتی و نظامی در لبنان بیشتر و بیشتر کند. نویسنده در ادامه خاطرنشان می‌کند: «اما این موج تأسف‌بار از واقعیت سیاسی به احتمال زیاد ناشی از شکاف روابط حریری با ریاض است؛ موضوعی که باعث شده آینده سیاسی و اقتصادی او بیشتر متکی به طرف‌های فعال داخلی باشد. به‌رغم اینکه سعد حریری (جریان 14 مارس) مشارکت مستقیمی با حزب‌الله در انتخابات نداشته اما با «جریان ملی آزاد‌» حزب مسیحی متحد حزب‌الله در بسیاری از حوزه‌‌‌‌‌ها ائتلاف کرده است. پیش‌بینی می‌شود که حزب‌الله با ائتلاف با دوستان و دلجویی از رقبایش، پیروز انتخابات باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار