کد خبر: 905134
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور فرانسه ، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و وزيرخارجه سابق آلمان با ترسيم سناريوهاي جنگ‌هاي سي‌ساله و يا تشبيه آن به پاندورا باکس (جعبه شوربختي‌ها) تلاش‌کردند تا در آستانه خروج امريکا از برجام زمينه‌هاي امتيازگيري و برجام هاي 2 و 3 را فراهم کنند...

پنج روز مانده به تصمیم رئیس‌جمهور امریکا در مورد توافق هسته‌ای 1+5 با ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سناریویی جنگی ترسیم كرده و گفته كه اگر لازم باشد، به جای آینده، همین حالا وارد جنگ با ایران خواهد شد. روز ‌‌‌‌‌‌شنبه هم رئیس‌جمهور فرانسه وضعیت ناشی از خروج امریکا از برجام را به یك «پاندورا باكس» (جعبه همه شوربختی‌ها و بلاها) تشبیه كرد و گفت كه چنین شرایطی ممكن است به جنگ منتهی شود. گزارش‌های غیررسمی درباره سناریوهای جنگی علیه ایران طی روزهای اخیر به شكل بی‌سابقه‌ای گسترش پیدا كرده، روندی كه در ماه‌های منتهی به شروع مذاكرات هسته‌ای با ایران، قبل از انعقاد برجام هم تكرار شده بود.
به گزارش «جوان» وزیر خارجه پیشین آلمان، دیروز سومین نفری بود كه درباره پیامد‌های خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای با ایران و امکان وقوع جنگ هشدار داد. «زیگمار گابریل» در این مورد به «اشپیگل‌» گفت: «اگر مراقب نباشیم ،خطر وقوع جنگی ۳۰ ساله، خاورمیانه را تهدید می‌کند.» ‌گابریل سناریوی جنگی را به ساده‌‌‌‌‌‌ترین شكل ممكن برای افكار عمومی به تصویر كشیده است:«اگر امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شود‌، دیگر هیچ کشوری در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و به این ترتیب دولت روحانی تحت فشار قرار می‌گیرد و ایران هم برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. در نتیجه امریکا و اسرائیل را بر آن خواهد داشت که با اقدام نظامی به این وضعیت واکنش نشان دهند.»‌
پیش از گفت‌وگوی وزیر خارجه سابق آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم روز ‌‌‌‌‌‌شنبه هشدار داده بود كه خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران ممکن است به جنگی واقعی منتهی شود.
ماکرون در گفت‌وگو با مجله آلمانی «اشپیگل‌» گفته است: «چنین تصمیمی به منزله باز کردن جعبه پاندورا خواهد بود و این یعنی آغاز جنگ». هرچند رئیس‌جمهور فرانسه با گفتن اینكه‌« معتقد نیستم که دونالد ترامپ خواهان جنگ است»، سمت و سوی سخن خود را به سمت یك «سناریوی جنگی پیش‌بینی نشده» ‌هدایت كرده، ولی او با برجسته كردن سناریوی جنگی علیه ایران، تلویحاً پیكان هشدار را به سمت ایران نشانه‌گیری كرده است، جهت‌گیری كه بنیامین نتانیاهو در آستانه ملاقات روز چهار‌‌‌‌‌شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز آن را تكرار كرده است. نتانیاهو دیروز برای چندمین بار درباره نفوذ ایران در سوریه هشدار داد و گفت كه اگر متوقف كردن ایران در سوریه نیازمند كشمكش (نظامی) باشد، بهتر است چنین كشمكشی اكنون رخ دهد نه بعداً. نتانیاهو گفته است:‌« ما مصمم به متوقف كردن تجاوزطلبی ایران علیه خودمان هستیم حتی اگر مستلزم یك كشمكش باشد، الان (اتفاق افتادنش) بهتر از بعد است. ملت‌‌‌‌‌هایی كه مایل نباشند به موقع علیه تجاوزگری سبعانه علیه خودشان اقدام كنند، بعداً هزینه سنگین‌تری خواهند پرداخت.» ‌سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تحولات سوریه برمی‌گردد، ولی موضع‌گیری او درباره رویارویی با ایران، با نزدیك شدن به تصمیم ترامپ درباره برجام همزمان شده است، به خصوص كه او قرار است چهار‌‌‌‌‌شنبه این هفته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسكو ملاقات كند. در حالی كه گزارش‌های معطوف به پیش‌بینی خروج ترامپ از برجام تشدید شده، برخی منابع می‌گویند كه هدف سناریوپردازی‌های جنگی، وارد كردن ایران به مصالحه بر سر برنامه موشكی و نفوذ منطقه‌ای از طریق ورود به مذاكرات شبیه به توافق هسته‌ای با 5+1 است. «کالین کال‌» و «وایپین نارانگ» روز‌‌‌‌‌‌ شنبه در واشنگتن پست نوشتند:‌« به نظر می‌رسد ترامپ درباره کره‌شمالی این موضوع را برای خود درونی کرده است كه تهدیدات و «‌فشار حداکثری‌» می‌تواند سبب شود دشمنانش طبق خواسته‌‌‌‌‌‌ها و مفاد مورد نظر امریکا، به مذاکره برای خلاص شدن از برنامه‌های اتمی‌شان روی آوردند.» ‌این دو به رئیس‌جمهور امریکا هشدار دادند: «اگر ترامپ از توافق (هسته‌ای) ایران با این فکر که می‌تواند شروط بسیار سرسختانه‌تری بر تهران اعمال کند، خارج شود، او دارد خودش را فریب می‌دهد». آنها نوشته‌اند:‌« دلایل خوبی هم وجود دارد که اعتقاد داشته باشیم تشدید فشار برای به زانو در آوردن ایران، نتیجه معکوس خواهد داشت. انگیزه کمی برای تهران وجود دارد تا مذاکراتی را درباره توافقی که ترامپ آن را توافقی بهتر می‌داند، شروع کند. رهبران ایرانی به طور فزاینده‌ای احساس می‌کنند که به خاطر اجرا نشدن تعهدات برجامی امریکا در دولت ترامپ، آنها به انتظارات اقتصادی‌شان از برجام نرسیدند. سیاست داخلی در ایران این موضوع را که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران یک توافق تازه با ترامپ با مفاد و شرایطی بدتر (از برجام) امضا خواهد کرد، غیرممکن و غیرقابل تصور می‌کند.»
‌ناظران حدس می‌زنند در حالی كه رئیس‌جمهور امریکا در ملاقات دو هفته قبل خود با امانوئل ماكرون، او را متقاعد كرد كه نیازمند مهار برنامه موشكی و نفوذ منطقه‌ای ایران است، او همزمان دو رویكرد را در مورد ایران دنبال می‌كند؛ یك رویكرد، تغییر حكومت ایران از درون با افزایش فشارهای اقتصادی است، سناریویی كه دیروز رودی جولیانی، یکی از اعضای تیم حقوقی دونالد ترامپ، به صراحت از آن سخن گفته است:‌« ما رئیس‌جمهوری داریم که بسیار سختگیر است. ما رئیس‌جمهوری داریم که همچون ما متعهد به تغییر نظام در ایران است.»‌ ترامپ همزمان، تلاش می‌كند با ملموس كردن سناریوی جنگی علیه ایران، تهران را به تصمیم‌گیری در مورد تكرار برجام مجبور كند. امانوئل ماكرون یك روز بعد از ملاقات با ترامپ، تلفنی با روحانی تماس گرفت، گفت‌وگویی كه یك ساعت به طول انجامید‌. ظاهراً او تلاش كرده روحانی را به لزوم ورود به یك دور جدید از مذاكرات متقاعد كند ولی چند روز بعد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یك نطق تلویزیونی، به صراحت گفت:« اجازه دهید یک بار و برای همیشه این موضوع را کاملاً روشن کنم؛ ما نه امنیت خود را برون‌سپاری می‌کنیم و نه بر سر توافقی که آن را از ابتدا با حسن نیت اجرا کرده‌ایم، مجدداً مذاکره کرده یا چیزی بدان اضافه می‌کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار