کد خبر: 905117
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
وضعيت موجود هر جامعه ارتباط مستقيمي با وضعيت آموزش و پرورش آن كشور دارد. جوامع پيشرفته هزينه‌هاي بسياري براي تعليم و تربيت دانش‌آموزان صرف مي‌كنند...
حسين فصيحي

وضعيت موجود هر جامعه ارتباط مستقيمي با وضعيت آموزش و پرورش آن كشور دارد. جوامع پيشرفته هزينه‌هاي بسياري براي تعليم و تربيت دانش‌آموزان صرف مي‌كنند؛ چراكه اين سازمان مهم، سياسي‌ترين سازمان هر كشور است كه وظيفه ترويج تفكر سياسي، تربيت نيروي انساني براي مناصب مهم و نيروي كار كشور را برعهده‌دارد. صرف هزينه‌ براي آموزش و پرورش و تمكين از قوانين فارغ از هر‌گونه دعواي سياسي منجر به تربيت افراد قانونمند براي رشد و اعتلاي كشور خواهد شد در غير اين صورت همانند كشور ما بخش مهمي از توان و هزينه‌هاي جاري كشور بايد صرف مبارزه با مفاسد سياسي، اقتصادي و آسيب‌هاي اجتماعي شود. انتشار اخبار گاه و بي‌گاه درباره بازداشت صاحبان مناصب مهم در دولت‌ها به اتهام ارتكاب جرائم مختلف، رونمايي از پرونده‌هاي مفاسد كلان اقتصادي و بازداشت مستمر مجرمان و مخلان امنيت جامعه و ارتكاب جرائم فجيع و غيرانساني عليه اطفال در گوشه و كنار كشور و نهادينه شدن بي‌توجهي به ساختارهاي قانوني حكايت از ناكارآمدي اين سازمان براي تربيت نيروي انساني با شاخصه‌هايي كه بدان اشاره شده دارد. تمام صاحب‌منصباني كه بخشي از عمر خود را به دليل تمرد از قانون پشت ميله‌هاي زندان گذرانده‌اند يا همه مجرمان و تبهكاراني كه هر روز بازداشت مي‌شوند بخش مهمي از عمر خود را پشت نيمكت‌هاي مدارس گذرانده‌اند، اما اين سازمان آموزشي به دليل ناكارآمدي ساختاري موفق به ارائه تعليم و تربيت و آموزش و پرورش افراد نشده است از همين رو با استمرار وضعيت موجود بسياري از دانش‌آموزان در جريان تحصيل و عده‌اي با فراغت يا جداشدن از اين ساختار درگير آسيب‌ها و جرائم خواهند شد. وضعيت نابسامان در ارائه خدمات آموزشي به دانش‌آموزان از مدارس كپري در دورترين نقاط كشور تا گرفتن شهريه‌هاي نجومي و وضعيت دشوار معيشتي بسياري از معلمان حديث مفصلي است كه در بروز بسياري از اين آسيب‌ها پيوند دارد، اما به دليل گسترده بودن مبحث آن در اين مقال نمي‌گنجد.

برون رفت از این آسيب‌ها و رفع نابساماني‌ها راهي جز هزينه‌كردن در حوزه فرهنگ به خصوص آموزش و پرورش ندارد و تا زماني كه اين امر ميسر نشود دامنه آسيب‌ها خصوصاً آسيب‌هاي نوظهور گسترده‌تر خواهد شد. با گستره آسيب‌ها بخش مهمي از توان پليس بايد صرف برخورد با آسيب‌هاي موجود شود، اما در اين بين پليس تهران همزمان بخش مهمي از توان خود را صرف هزينه‌كردن در حوزه فرهنگ كرده است كه ضرورت همراهي و همگرايي متوليان را مي‌طلبد. اولين كارگاه آموزشي فرهنگ‌ياران پليس آن‌گونه كه سردار حسين رحيمي، رئيس پليس پايتخت اعلام كرد: به علت قرار گرفتن در مسير نابساماني اجتماعي و معضلات اجتماعي با هدف آموزش دادن نوجوانان و جوانان شكل گرفته است. در جريان اين طرح كه روز گذشته اجرايي شد 500 معلم از سوي پليس تحت آموزش‌هاي لازم براي پيشگيري از آسيب‌هاي مواد‌مخدر و نابساماني‌هاي اجتماعي قرار خواهند گرفت تا دانش‌آموزان را تحت آموزه‌ها و ضرورت‌هاي بايسته براي كسب مهارت‌هاي لازم براي زندگي قرار دهند. ذكر اين نكته ضرورت دارد كه پديده‌هاي فرهنگي ديربازده هستند و نتايج عملي شدن آموزش‌هاي مستمردر آینده در زندگي اجتماعي دانش‌آموزاني كه در حال حاضر در مدارس مشغول تحصيل هستند بروز پيدا خواهد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار