کد خبر: 905116
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رئيس پليس پايتخت هشدار داد
فرمانده انتظامي پايتخت از دستگيري ۱۴۰‌سارق و زورگير حرفه‌اي كه در قالب‌۳۲ باند دست به ارتكاب اعمال مجرمانه مي‌زدند، خبر داد.
محبوبه قرباني

فرمانده انتظامي پايتخت از دستگيري ۱۴۰‌سارق و زورگير حرفه‌اي كه در قالب‌۳۲ باند دست به ارتكاب اعمال مجرمانه مي‌زدند، خبر داد. سردار حسین رحیمی درباره شدت کاهش سن آسیب‌پذیری مواد مخدر و آسیب‌های اخلاقی آن هشدار داد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار حسين رحيمي صبح ديروز در حاشيه اجراي طرح دستگيري سارقان در پليس آگاهي تهران بزرگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «مرحله جديد طرح برخورد با سارقان، كيف‌قاپان، جاعلان، سارقان منزل، محموله خودرو و سارقان مسلح که بعد از دو ماه كار اطلاعاتي مأموران پليس آگاهي تهران بزرگ ظرف 48‌ساعت گذشته انجام شد. ‌در اين طرح 140‌نفر از سارقان و زورگيران حرفه‌اي دستگير شدند كه متأسفانه 58‌درصد دستگيرشدگان از افرادسابقه‌دار با سوابق متعدد كيفري هستند.‌»
وي در ادامه گفت: «‌سارقان در قالب 32 باند اقدام به سرقت‌هاي پيچيده، مهم و مسلح مي‌كردند كه 35 درصد متهمان كيف‌قاپ، زورگير، گوشي‌قاپ، 25‌درصد سارقان منزل، اماكن و مغازه، 25‌درصد سارقان خودرو، لوازم خودرو و موتورسيكلت، 6 درصد جاعل و كلاهبردار و 9‌درصد محكومان متواري هستند.‌»

دستگيري باند سرقت خودرو سند نمره

فرمانده نيروي انتظامي در توضيح باند سرقت خودرو سند نمره گفت: «اين باند شش‌نفره‌كه به سركردگي يكي از سارقان سابقه‌دار با چندين فقره سابقه كيفري، در سطح شهر تهران به ويژه شمال و شمال غرب پايتخت به صورت گسترده و پيچيده مرتكب سرقت خودرو مي‌شدند، بعد از شناسايي در شهرستان رفسنجان و تهران دستگير و در تحقيقات پليسي، 73‌دستگاه خودرو سنده نمره از منازل و محل فعاليت آنها كشف شد.‌»
وي در ادامه با اشاره به باند سارقان مسلح محموله نيز گفت: «اين باند چهارنفره با عنوان مأموران ناجا در پوشش لباس مأمور، با سلاح سرد، افشانه و ضرب و شتم مالباختگان، محموله‌هاي مهم و با ارزش از جمله‌100 تخته فرش و 70‌دستگاه تلويزيون در منطقه حسن‌آباد را سرقت ‌كردند كه در رباط‌كريم شناسايي و دستگير شدند‌»

انهدام باند سارقان مسلح

سردار رحيمي به انهدام باند چهارنفره سارقان مسلح نيز پرداخت و گفت: «اين افراد با كمين شهرونداني كه دلار مي‌خريدند آنها را شناسايي ‌كرده و سپس در محلي مناسب به صورت مسلحانه از آنها زورگيري و خفتگيري مي‌كردند كه تاكنون به 10فقره اعتراف كرده‌اند. علاوه بر اين باند در فضاي مجازي نيز اجناس ارزشمند را شناسايي مي كردند و با فروشنده قرار مي‌گذاشتند. سپس به صورت مسلحانه اجناس مورد نظر را سرقت مي‌كردند. همچنين در ساعات پاياني شب، از مغازه‌ها و سوپرماركت‌ها سرقت مسلحانه انجام مي‌دادند كه از مخفيگاه آنها يك قبضه سلاح گرم به دست آمد.‌»
فرمانده انتظامي تهران بزرگ در ادامه به شناسايي و انهدام دو باند جعل اسناد نيز اشاره كرد و گفت: «اين باند سه نفره مرتكب جعل 1500‌عدد مدرك دولتي و اسناد تحصيلي شده بودند و باند ديگري هم مرتكب جعل 300‌نوع مهر سازمان‌ها و ادارات شده بود كه با تلاش مأموران شناسايي و دستگير شدند.‌»

دستگيري باند سارقان اتباع بيگانه

سردار رحيمي با بيان دستگيري باند سارقان اتباع بيگانه گفت: «اين باند شامل يك زن و يك مرد بود كه بعد از دستگيري نيز مشخص شد هيچ نسبت محرميتي ندارند. اين زن و مرد با يك دستگاه موتور در خيابان و محل‌هاي پرتردد مهمانان خارجي كمين كرده و از اتباع بيگانه سرقت مي‌كردند. تعداد شاكيان اين پرونده 15ـ16 شاكي است كه شامل اتباع بيگانه از كشورهايي همچون فرانسه، چين، ژاپن و... است. بعد از دستگيري از مخفيگاه سارقان مقادير زيادي ارز و ساعت و موبايل كشف و ضبط شد.
وي در ادامه با هشدار به ليدر تورهاي خارجي گفت: «اين دو سارق از افراد توريستي كه خارج از تور گردشگري به تردد در سطح شهر مي‌پرداختند سرقت مي‌كردند. بنابراين لازم است در اين زمينه ليدر تورهاي خارجي هشدارهاي لازم را به مهمانانشان ارائه دهند.‌» در پايان فرمانده انتظامي تهران بزرگ در خصوص بازار ارز اعلام كرد: «پليس با تمام قدرت وظيفه خود را در خصوص بازار ارز انجام مي‌دهد اما بقيه آن بر عهده بانك مركزي است و مسئولان بايد فكري جدي براي بازار ارز كنند.‌»

هشدار پليس به كاهش سن مصرف و فروش مواد مخدر

سردار حسين رحيمي قبل از حضور در پليس آگاهي، در نشست كارگاه دو روزه فرهنگ‌ياران پليس كه با حضور 500 نفر از معلمان و فرهنگ‌ياران ترافيك در تالار فرهنگ تشكيل شده بود، گفت: «رفتارهاي معلمان مسئولانه است؛ چراكه با توجه به مسائل و آسيب‌هاي فراوان فرزندانمان در حوزه امنيت اخلاقي و آسيب‌هاي اجتماعي تصميم گرفتيم از بازوان توانمند معلمان كمك بگيريم، ديديم مسئولان آموزش و پرورش از ما يك گام جلوتر بوده و معلمان نيز از هر دوي ما يعني پليس و مسئولان آموزش و پرورش جلوتر هستند.‌»
وي در ادامه گفت: «جوانان و نوجوانانمان در نوك حملات شديد دشمن قرار دارند و آنها در تلاش هستند كه اين سرمايه با ارزش را از ما بگيرند. بنابراين لازم است اين هشدار داده شود كه متأسفانه سن آسيب‌پذيري از حوزه مواد مخدر و آسيب‌هاي اخلاقي به شدت كاهش پيدا كرده چنانچه هفته گذشته در طرح دستگيري اراذل و اوباش، از ميان 200‌الي 300‌نفر از افراد دستگير شده 70‌نفر از آنان زير 18‌سال بودند كه ما آنها را در قهوه‌خانه‌ها و باشگاه‌هاي بدنسازي شناسايي و دستگير كرديم. به همين دليل اگر امروز از آموزش و پرورش درخواست همكاري داريم براي اين است كه وضعيت در اين بخش خوب نيست و نيازمند يك حركت جهادي در اين زمينه هستيم. بنابراين لازم است تلاشمان را در اين زمينه مجدانه ادامه دهيم به همين دليل امروز اولين كارگاه فرهنگ‌ياران پليس آغاز به كار كرده است.‌»

گذرگاه نابساماني و معضلات اجتماعي بي‌نظمي است

وي با اشاره به اينكه بي‌نظمي مسير نابسماني معضلات اجتماعي است، گفت: «‌بنده معتقدم مسير نابساماني اجتماعي و معضلات اجتماعي از گذرگاهي است به نام بي‌انضباطي اجتماعي كه در پليس راهور در بخش فرهنگيار ترافيك روي آن تمركز و مسائل و انضباط ترافيكي از طريق فرهنگياران ترافيك به دانش‌آموزان منتقل شد. بنابراين به شدت معتقدم نظم و انضباط را بايد از كودكي آموزش داد. همانطور كه در زمان گذشته درسي در مدرسه آموزش داده مي‌شد كه در آن با نظم و انضباط اجتماعي آشنا مي‌شديم اما متأسفانه امروز اين درس‌ها از كتاب‌ها حذف شده است.‌»
سردار رحيمي خاطرنشان كرد: «متأسفانه در همين تلگرام كه تا حدودي مسدود شده است با تمام قدرت كار مي‌كنند و اتاق‌هاي فكري وجود دارد قصد دارند ذخاير ما را ببرند و در كنار آن فرزندان ما را نيز برده خود كنند. آنها به جوانان و نوجوانان خود آموزش مي‌دهند كه ژن‌برتر جهان هستند و بايد بر جهان مسلط شوند و يكي از موضوعات آموزشي آنها به كودكانشان اين است كه بايد جهان را راهبري كنند و براي اين كار هم حتماً نياز نيست كه رئيس‌جمهور شوند.‌»
رئيس پليس پايتخت با اشاره به پليس‌هاي افتخاري گفت: «5هزار و 730 پليس افتخاري در حال حاضر با پليس تهران همكاري مي‌كنند كه به منزله بسيج نيروي انتظامي هستند. همچنين 8هزار و 321 نفر اعم از خواهران و برادران فرهنگي و معلم به عنوان فرهنگيار ترافيك با پليس راهنمايي و رانندگي همكاري كرده و بالغ بر يك‌ميليون دانش‌آموز به عنوان هميار پليس آموزش ديده‌اند. در اين طرح نيز قصد داريم با توجه به رويكرد مردمي پليس فرهنگيار ترافيك را به فرهنگيار پليس گسترش دهيم.‌»وي ادامه داد: «امروز مشكل ما در داخل مدرسه نيست اما بيرون مدرسه دانش‌آموزان با مواد مخدر آشنا مي‌شوند و از آنجا كه ذهن كنجكاوي دارند در فضاي مجازي وارد شده و همين امر آنها را با مشكلات زيادي مواجه مي‌كند.‌»

حضور مسئولانه پليس در اطراف مدارس

وي در خصوص حضور نيروهاي پليس در اطراف مدارس نيز گفت: «اساس كار ما كماكان مانند گذشته ادامه دارد و ما در مقابل تمام مدارس به ويژه دبيرستان‌هاي دخترانه طرح مراقبت و كنترل و حفاظت را چه در زمان ساعت مدرسه و چه پس از آن و در زمان تعطيلي مدارس اجرا مي‌كنيم و با همكاري آموزش و پرورش با قدرت و قاطعيت بيشتر وارد خواهيم شد.‌»

 

گفت و گو با متهم
فرجام آشنايي مجازی با مرد زنداني!
وقتي در پليس آگاهي با تعداد زيادي سارق، زورگير و كلاهبردار دستگير شده در سطح شهر تهران مواجه شدم همگي مرد بودند، اما گوشه‌اي از حياط زني كنار مأمور بدرقه ايستاده بود كه توجه‌ام را جلب كرد. مأمور بدرقه‌اش گفت كه اتهامش كلاهبرداري است.

چندسال داري؟
39 سال.

متأهلي؟
بله يك دختر 15 ساله دارم اما چند سال قبل شوهرم به اتهام درگيري منجر به قتل روانه زندان شد كه با پرداخت چند ميليون تومان ديه آزاد شد. در همان ابتداي دستگيري غيابي طلاقم را گرفتم و با دخترم زندگي مي‌كردم.

سابقه چه داري؟
موادمخدر.

خانه مستقل داري؟
قبلاً با دخترم خانه اجاره كرده بودم، اما به خاطر شرايط مالي مجبور شدم به منزل پدرم بروم.

درآمدي داري؟
فيلمبردار مجالس عروسي بودم. اما درآمدم زياد نبود كه بخواهم از پس هزينه‌هاي زندگي بربيام.

گويا فريب مردي را خوردي كه در تلگرام با او آشنا شده بودي، توضيح مي‌دهي؟
مدتي قبل در تلگرام پيامي ديدم كه معلوم بود مردي است كه ابراز علاقه مي‌كند. بعد از آشنايي چند روزه هر وقت مي‌خواستم همديگر را ببينيم مي‌گفت نمايشگاه دارم و خيلي سرم شلوغ است به همين بهانه طفره مي‌رفت تا اينكه روزي پيام داد چند ميليون پول به شماره كارتم ريخته و خواست چند سكه بخرم. وقتي از آن مرد سؤال كردم، گفت براي كادوي عروسي يكي از دوستانش مي‌خواهد سپس از من خواست آنرا به آدرسي ببرم و تحويل يك راننده آژانس بدهم. اين گذشت و آن مرد چند بار به كارتم پول واريز كرد و از من خواست سكه و يكبار هم گوشي موبايل بخرم. او هر بار همين بهانه را مي‌آورد كه سرم شلوغ است و نمي‌توانم براي خريد به بازار بروم. من هم به خاطر اعتمادي كه كرده بودم قبول كردم و قرار شد هر بار براي خريد هر سكه يا گوشي درصدي پول برايم واريز كند.

چطور فهميدي فريب خوردي و آن مرد به اتهام سرقت و كلاهبرداري در زندان رجايي‌شهر است؟
اسفند پارسال بود كه براي سفر دماوند با دخترم سوار ماشينم بودم. در ماشين مواد داشتم كه مأموران مرا بازداشت كردند. بعد از آن گوشي موبايلم دست دخترم بود كه آن مرد با شماره‌ام تماس گرفته بود و با تهديد شماره كارتم را از دخترم خواسته بود. آنجا بود كه ماجرا را به پليس گفتم و بعدها فهميدم زنداني است.

آن مرد زنداني چطور شماره تو را پيدا كرده بود؟
قبلاً با مردي آشنا شده بودم كه او هم در همان زندان رجايي شهر بود. گويا شماره را از او گرفته بود.

از شيوه كلاهبرداري آنها بگو.
آن مرد بيرون زندان دوستان زيادي داشت. دوستان او به بهانه جايزه يكي از مسابقات راديو جوان با افراد تماس مي‌گرفتند و آنها را به بهانه دادن كد رهگيري پاي دستگاه‌هاي عابربانك مي‌كشاندند. بعد به بهانه ارسال كد رهگيري، موجودي حساب كارت شاكيان را به كارت من و ساير كارت‌هاي ديگر مي‌ريختند. بعد با آن پول سكه يا گوشي مي‌خريديم و آنها را مي‌فروختيم.

مگر به كارت ديگران هم واريز مي‌شد؟
بله. آنها افراد معتاد و كارگراني كه موجودي كارتشان كم بود را شناسايي مي‌كردند و با پرداخت مبلغي كارت آنها را مي‌خريدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار