کالاي ايراني روي دست زن ايراني اوج مي‌گيرد
کد خبر: 905058
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003nRi
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
زنان در اقتصاد خانواده نقش کلیدی و مؤثری دارند و الگوی مصرف خانواده را مدیریت می کنند و بر اساس فرهنگ ارزشمند اسلامي، زنان ایرانی در اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی نقش مهمی دارند.
* رفعت بيات - استاد دانشگاه

در توسعه پایدار اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، به طور قطع تأثیر بسیار شگرفي در افزایش کمّی و کیفی اهداف متعالی آن جامعه خواهد داشت و با توجه به این که نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند و اغلب فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح جامعه به دست زنان صورت می پذیرد، بنابراین می توانند نقش مهم و تاثیر گذاری در اعتلای آن جامعه داشته باشند.

در واقع رفتارهای مثبت اقتصادی، چگونگی برنامه های اقتصادی و الگوهای مصرف فرزندان که بر اقتصاد کشور نیز تأثیر گذار است به طور اساسی از رفتار مادران الگو پذیری می کند و زنان باید با فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ حمایت از تولید داخلی و پرهیز از اسراف در تحقق شعار سال گام اساسی بردارند.

مهم نيست زنان در کجاي اين مملکت هستند. در شهرها يا روستاهاي کوچک، و يا حتي زنان عشاير مي توانند با جایگزینی کالای ایرانی در خانواده ها وظیفه جهادی خود را ايفا نمايند. این موضوع موجب رونق اقتصادی کشور و حل مشکل بیکاری جوانان می شود. حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی باید با یک تغییر ذائقه فرهنگی به صورت جهادی انجام شود و هر خانواده ای که می خواهد کالای خارجی را به کالای ملی ترجیح دهد باید در نظر بگیرد که این کار موجب رکود تولید ملی می شود و خانواده ها از این موضوع متحمل زحمت می شوند، زیرا بازار تولید ایرانی به سمت ورشکستگی می رود. بنابراین خانواده ها باید توجه کنند که رونق اقتصادی کشور موجب ایجاد اشتغال و کاهش تورم می شود و حل مشکل بیکاری تعداد زیادی از جوانان را به همراه خواهد داشت.

همت زنان، رفع وابستگي

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که سهم مردم در تحقق شعار سال را همانند سهم مسؤولان دانسته اند معتقدم بايد برنامه های فرهنگی و آشناسازی زنان با ابعاد اهمیت اين پیام می تواند موضوع تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان کشور قرار گیرد. به همين خاطر است که در میان مردم نقش زنان از همه برجسته تر است و با توجه به جایگاهی که در خانواده و جامعه دارند باید پیشتاز حمایت از کالای ایرانی باشند.

هر گز نبايد فکر منيم وقتي از نقش زنان در حمايت از کالاي ايراني يا اقتصاد مقاومتي حرف ميزنيم، در مورد مسئله پيچيده اي صحبت مي کنيم زيرا کافيست چند سالي به عقب تر بازگرديم. جاييکه تاريخ ثبت کرده زنان همواره نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشته اند و به جرات می توان گفت یکی از عوامل تاثیرگذار در پیروزی نظام جمهوری اسلامی بانوان بوده‌اند. حالا این قشر فعال جامعه به طور قطع می‌توانند در بحث اقتصاد خانواده و به طبع جامعه نیز تأثیرگذار باشند. زن به عنوان موثرترین عنصر در اقتصاد خانواده نقش محورگونه ای را ایفا می‌کند زیرا مردان همواره تلاش می‌کنند تا نیازها و خواسته‌های زنان را محقق کنند.

اگر به وابستگي هاي کشور در بخش هاي مختلف توجه کنيم به راحتي مي توانيم متوجه شويم که بخشی از وابستگی اقتصادی در مصرف کالاهای خانگی است. بنابراين نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای داخلی از مهم ترین نقش‌های زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی است که این مهم با فرهنگ سازی و تولید کالای باکفییت محقق خواهد شد. کوتاه سخن اينکه اقتصاد مقاومتی در شرايطي محقق مي شود که وابستگی‌ها به اجناس وارداتي کاهش يابد و رشد و توسعه کشور در دستور کار قرار گيرد و با در نظر گرفتن اينکه زنان جامعه نقش مهمي در نهادينه کردن فرهنگ حمايت از کالاي ايراني و جلوگيري از مصرف بي رويه کالاي خارجي به عهده دارند، مي توانند با ترجیح کالاهای داخلی بر اجناس خارجی مهم‌ترین قدم را در اين مسير بردارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار