کد خبر: 905036
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
تیم ملی والیبال ایران

درحالی که انتقادها از عدم پاسخگویی مسئولان فدراسیون والیبال بالا گرفته، اعلام ممنوع المصاحبه بودن بازیکنان تیم ملی بر گلایه‌ها از فضای پادگانی این ورزش دامن زده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، پس از گذشت بیش از سه ماه از دوران ریاست احمد ضیایی بر فدراسیون والیبال هم چنان فضای سکوت و عدم پاسخگویی افزون بر تغییر و تحولات گسترده‌ای که در بدنه اداری فدراسیون والیبال صورت پذیرفت، حاکم است. در طول سه ماه گذشته همواره خبرنگاران برای آگاهی از نظرات مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم‌ ‌ملی و همچنین مصاحبه با بازیکنان ملی‌پوش دچار محدودیت هایی بودند که دلیل این سکوت از سوی مسئولان فدراسیون والیبال انتقال آرامش به تیم‌ ‌ملی و دور کردن حواشی بیش از آغاز لیگ ملت های والیبال و قهرمانی جهان عنوان شد.

پس از جلوس ضیایی بر کرسی ریاست فدراسیون والیبال و تغییرات گسترده‌ای که در کمیته‌های مختلف و بخش‌های دیگر فدراسیون انجام شد همگان انتظار داشتند تا بالاخره این سکوت بشکند و فضای مه آلودی که پس از روی کار آمدن رییس جدید بین والیبال و رسانه‌ها شکل گرفته بود شفاف شود، با این حال هفته‌ گذشته ضیایی در جلساتی که با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها داشت خبر از دو تصمیم جدید داد که به نظر می‌رسد بر خلاف انتظار این تصمیمات جدید نیز در راستای به سکوت بردن والیبال اتخاذ شده است.

اولین تصمیمی که ضیایی در هفته‌ گذشته گرفت، معرفی سعید درخشنده، دبیر اسبق و مدیر رویدادهای بین‌الملل فدراسیون والیبال به عنوان سخنگوی این فدراسیون بود. تا به جای سایر مسئولان پاسخگو باشد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که در ماه گذشته رسانه‌ها به خاطر عدم پاسخگویی شخص ضیایی انتقادات زیادی را علیه او مطرح کردند و شاید این بار نفر اول فدراسیون والیبال برای جواب ندادن به تصمیمات جدید و تغییرات گسترده‌اش در فدراسیون دست به چنین اقدامی زده است.

اما این پایان کار نبود چرا که اواخر هفته‌ گذشته تصمیمی به مراتب عجیب تر گرفته شود و ضیایی عنوان کرد که بازیکنان حاضر در اردوی تیم‌ ‌ملی حق انجام هیچ گونه مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد و ممنوع المصاحبه هستند.

گرفتن چنین تصمیمی و ندادن اجازه مصاحبه با بازیکنان برای اولین بار در تاریخ والیبال در ایران صورت پذیرفت، ولی باید این سوال را از رییس فدراسیون پرسید که آیا قبلا هنگامی که خبرنگاران با بازیکنان مصاحبه می‌کردند و در تمرینات حضور پیدا می کردند چه اتفاقات و حواشی به وجود می‌آمد؟ علاوه بر این باید رییس فدراسیون والیبال این نکته را در یاد داشته باشد که از زمان حکومت والیبال ایران در آسیا و قرار گرفتن آن در بین تیم‌های برتر جهان هنوز یک دهه نگذشته است و نباید تمامی این پیشرفت‌ها بدون در نظر گرفتن تاثیر رسانه‌ها بررسی کرد.

جدا از مشکلاتی که در داخل والیبال ایران وجود دارد هیچ گاه شاهد ممنوع المصاحبه شدن بازیکنان در هیچ کدام از تیم‌های ملی والیبال جهان نبودیم چرا که بازیکنان ملی‌پوش در هر رشته‌ای سرمایه‌های انسانی یک کشور محسوب می‌شوند و باید به عنوان فردی که برای پرچم کشورش زحمت می‌کشد به نظراتش احترام گذاشت.

رییس فدراسیون والیبال اگر نگاهی به فدراسیون‌های ورزشی دیگری که چنین رویه پادگانی را اجرا کردند بیندازد حتما به نتایج و عواقب چنین برخوردی پی خواهد برد، زیرا آرامشی که ضیایی به دنبال آن است باید در تعامل با تمامی ارکان از جمله رسانه‌ها باشد. با اخذ چنین تصمیماتی بیشتر به اختلافات و حواشی دامن زده می‌شود و همین امر در سالی که والیبال ایران در تمام رده‌های سنی باید در رویدادهای بین‌المللی شرکت کند لطمه خواهد زد.

برای بررسی ‌دقیق‌تر و درستی یا نادرستی این تصمیمات با بهنام محمودی و محمد محمد کاظم، از بازیکنان سابق تیم‌ ‌ملی والیبال به گفت‌وگو پرداختیم.

محمودی: بازیکنان باید در حیطه وظایف خودشان صحبت کنند

بهنام محمودی کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران درباره دستور رئیس فدراسیون بر عدم اجازه بازیکنان برای انجام مصاحبه با رسانه‌ها گفت: من با این روش مخالفم. معتقدم باید بازیکنان در حیطه وظایف و وضعیت خودشان صحبت کنند، ولی درباره مسائل اداری فدراسیون نباید حرفی بزند،  ولی ممنوع المصاحبه شدند زیبنده بازیکنان تیم‌ ‌ملی والیبال نیست. نمی‌توانیم درباره عدم اجازه مصاحبه بازیکنان شرایط را با دیگر کشورها مقایسه کنیم. تیم‌های صاحب نام جهان پست‌های مشخصی به عنوان مدیر رسانه‌ای ، مدیر برنامه و وکیل دارند که این سطح از حرفه‌ای بودن در حال‌ حاضر در ورزش ایران جاری نیست.

او ادامه داد: بازیکن تیم‌ ‌ملی حق دارد در چارچوب مسائل شخصی خودش با رسانه‌ها صحبت کند. این بازیکنان سرمایه‌های والیبال هستند و چنین رفتاری به نظر من قشنگ نیست. ما همگی از حواشی گریزانیم،  ولی با هماهنگی در تمام اجزای فدراسیون می‌توان همیشه پاسخگو بود.

این کارشناس والیبال با انتقاد از انتخاب سخنگو برای فدراسیون والیبال اظهار کرد: درخشنده بزرگ و عزیز ما است و سال‌ها مسئولیت کمیته‌ روابط بین‌المللی فدراسیون والیبال را بر عهده داشته است و اگر هم کسی درباره مسائل بین‌المللی فدراسیون و رویدادهای مختلف سوال داشته باشد، می‌تواند از او بپرسید،  ولی درباره مسائل فنی و امور اداری فدراسیون نمی‌تواند صحبت کند و حرف آخر را بزند. به نظرم با این شرایط  فدراسیون پاسخگویی را در فرد دیگری دایورت می‌کند. رییس فدراسیون باید هر ماه الاقل یک کنفرانس مطبوعاتی ترتیب دهد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. معقتدم تعامل درست با رسانه‌ها جهت ارائه اخبار درست و ‌دقیق به رشد روز افزون والیبال کمک می‌کند. در فدراسیون والیبال کسی علامه دهر نیست و اگر فردی انتقادی می‌کند باید استقبال شود.

محمودی در ادامه با اشاره کمرنگ تر شدن حضور اسپانسر ها و حامیان مالی در والیبال گفت: ‌اسپانسرینگ کاملا بحثی فنی است. بخشی از هزینه‌های جذب ‌اسپانسرها را فدراسیون ها از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌کنند،  ولی بخش دیگر کاملا اقتصادی است چرا که باید برای ‌اسپانسر هزینه کردن سود داشته باشد. طبیعتا وقتی ‌اسپانسر به اهدافش رسید، می‌رود ولی باید با اعطای امتیازات شرایط را برای حفظ ‌اسپانسرها فراهم کرد. ‌اسپانسرها علاوه بر مشتریان که از طریق تبلیغات ورزشی جذب می‌کنند باید به خاطر صرف هزینه معافیت‌های مالیاتی برای شان در نظر گرفته شود. در ورزش وقتی یک تومان خرج می‌شود، در واقع از بسیاری بزهکاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود و باید با این دید پول در ورزش هزینه شود، باید جذابیت ها و امتیازاتی برای ‌اسپانسرها در نظر گرفته شود. مشکلات در جذب حامیان مالی در ورزش ایران در تمامی رشته‌ها وجود دارد و مختص والیبال نیست.

محمدکاظم: ضیایی ترجیح‌ می‌دهد به خاطر تحولات پاسخگو نباشد

محمد محمد کاظم که سال‌ها سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی والیبال را در کارنامه دارد درباره ممنوع المصاحبه شدن بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی والیبال گفت: در زمانی که من در تمرین تیم ملی بودم اصلا چنین اتفاقی نیفتاد که بشود این تصمیم را با آن موقع مقایسه کرد. باید ببینیم در اردوها چه اتفاقی افتاده که این تصمیم گرفته شده است یا این که برنامه خاصی مدنظر کادر فنی است که نباید به بیرون درز پیدا کند. البته گرفته شدن این تصمیم از سوی فدراسیون از طرفی تقصیر بازیکنان و کمی هم تقصیر رسانه‌ها است. امسال تیم‌ ‌ملی والیبال سال بسیار شلوغی را پیش رو دارد و باید علاوه بر لیگ ملت ها در قهرمانی جهان شرکت کند و برخی از بازیکنان در قالب تیم‌ ‌ملی "ب" به بازی‌های آسیایی اعزام شوند. همین شرایط حساس به نظرم باعث شده تا فدراسیون به  دنبال آرامش در والیبال باشد.

او اضافه کرد: ضیایی درست است که سال‌ها نایب رییس فدراسیون بوده ولی به نظرم در چرخه والیبال فرد تازه کاری باشد و باید دید چه برنامه‌ای در نظر دارند که سکوت را بر صحبت کردن ترجیح داده‌اند و فردی را به عنوان سخنگو انتخاب  کرده است. به نظرم چون ضیایی از زمان ریاستش به فدراسیون والیبال تغییرات زیادی را انجام داده ترجیح می‌دهد به خاطر این تحولات پاسخگو نباشد تا فضای والیبال به سمت آرامش حرکت کند تا کم کم کارشان روی روال عادی بیفتد و سپس جواب رسانه‌ها را بدهد.

محمد کاظم در پایان درمورد دلایل عدم تمایل اسپانسرها برای صرف هزینه در والیبال گفت: زمانی معافیت‌های خوب مالیاتی شامل ‌اسپانسرها می‌شد  ولی بعداً این معافیت را کم کردند. ورزش کشور را باید بخش خصوصی هدایت کند و مادامی که دولت حامی باشگاه‌ها باشد باید شاهد بدهکاری ها و طلب‌ها بود که این موارد به نفع ورزش نیست به نظرم بخشودگی‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات مناسب برای تبلیغات دور زمین و پخش تلویزیونی باعث جذب دوباره ‌اسپانسرها می‌شود. حتی در شهرستان‌ها و مناطق حاشیه تهران می‌توان به ‌اسپانسرها امکانات تبلیغات شهری داد و باید به خاطر تیمداری در شهرستان‌ها از ‌اسپانسرها حمایت‌های ویژه‌ شود و از طریق قانونی هوای ‌اسپانسرها را داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار