کد خبر: 904710
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
طرح ترافيك سال 97 از امروز در سطح شهر تهران اجرايي مي‌شود...
اكبر محمودي

آزمون مديريت جديد شهرداري براي وعده كاهش ترافيك، آلودگي هوا و افزايش رضايتمندي شهروندان از امروز با اجرايي شدن طرح ترافيك پر حاشيه اجرايي مي‌شود. اجراي اين طرح در حالي صورت مي‌گيرد كه پليس به نقل از مسئولان شهرداري از توزيع طرح و مشخص شدن سهميه‌بگيران خبر داده و اعلام كرده است كه در صورت ورود غير‌مجاز به محدود طرح پليس از طريق پيامك تا پايان ارديبهشت‌ماه راننده را ارشاد خواهد كرد تا جريمه مربوطه را بپردازد‌! اصرار به اجراي طرح ترافيك از سوي شهرداري به‌گونه‌اي است كه بسياري از ثبت‌نام‌كننده‌ها با وجود اجراي طرح از امروز هنوز هم از شيوه اجرايي آن به‌صورت كامل خبر ندارند.
بر‌اساس اطلاعيه سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران طرح ترافيك در سال‌جاري از امروز با رعايت دقيق قانون و ضوابط آغاز خواهد شد و از اين پس هرگونه تردد در محدوده طرح ترافيك، تنها بر‌اساس مقررات مصوب جديد مجاز خواهد بود و در غير ‌اين ‌صورت تردد غيرمجاز تلقي خواهد شد.
شهرداري مدعي است كه ضمن اجراي طرح ترافيك جديد با ايجاد زمينه تردد قانوني براي آحاد شهروندان و تسهيل دريافت مجوز ضمن كاهش آلودگي و ترافيك مناطق مركزي شهر، انگيزه نقض قانون را از بين برده است و در مقابل شرايط را براي كنترل عبور و مرور در محدوده طرح آماده كرده است. اگر اطلاعيه‌هاي شهرداري را درست بدانيم با سركشي به دفاتر خدمات الكترونيك و مراجعه به متقاضيان ورود به محدود طرح مشخص مي‌شود كه به‌رغم اعلام معاونت حمل‌ونقل هنوز بسياري از افراد متقاضي ورود به طرح از شيوه اجرايي طرح ترافيك بي‌اطلاع هستند و نمي‌دانند كه آيا مي‌توانند در اين محدوده، تردد كنند يا خير!
به گفته پورسيد آقايي، معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران سهميه طرح ترافيك در سال‌هاي گذشته ۱۲۹ هزار مورد بود كه امسال به ۱۰۳ هزار طرح ترافيك كاهش يافته و سهميه سهميه‌بگيران نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي نيز تا ۴۰ درصد كاهش پيدا كرده است.

ميزان جريمه ورود غير‌مجاز به طرح

ساكنان محدوده طرح ترافيك مي‌توانند تا ساعت 8:30 از محدوده طرح ترافيك و طرح زوج و فرد خارج شوند و در هنگام برگشت نيز از ساعت ۱۷ به بعد يعني دو ساعت زودتر از پايان طرح ترافيك و زوج و فرد به سمت منزل حركت كنند، البته اين موضوع فقط يك‌بار ورود و خروج است.
گفته مي‌شود، رانندگاني كه به صورت غيرمجاز وارد محدوده مي‌شوند، علاوه بر ۲۰ هزار تومان جريمه راهنمايي و رانندگي، ۳۶ هزار تومان نيز بابت طرح ترافيك و همچنين ۲۰درصد مازاد ۳۶ هزار تومان جريمه مي‌شوند.

افزايش ترافيك بزرگراه‌ها

در همين رابطه سرهنگ حسن عابدي، جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: با بررسي‌هايي كه انجام شد، سقف ورود خودروها در طرح ترافيك جديد افزايش نمي‌يابد، بلكه به گونه‌اي مي‌شود كه كاهش هم پيدا مي‌كند و بار ترافيكي در طول روز تقسيم مي‌شود. سرهنگ عابدي اضافه كرد: با توجه به اينكه ساعات طرح ترافيك اصلي و زوج و فرد، همزمان شده و از ساعت 6:30 صبح تا ۱۹ است؛ بنابراين شايد ترافيك بزرگراه‌هاي اطراف اين طرح بيشتر شود، اما معابر داخلي خلوت‌تر خواهد شد. وي گفت: حدود ۱۱۰ ورودي داريم كه همه آنها به دوربين مجهز است و حدود ۹۳ خروجي داريم كه بخشي از آنها هم به دوربين مجهز است. عابدي افزود: در بخش‌هايي از داخل محدوده طرح ترافيك هم دوربين‌هايي نصب شده است تا خودروهايي كه پلاك خود را در ورودي‌ها پوشانده‌اند، شناسايي و اعمال قانون شوند. سرهنگ عابدي گفت: محدوده‌هاي طرح ترافيك اصلي و زوج و فرد تغيير نكرده است.

طرح ترافيك تأثيري بر كاهش آلودگي هوا ندارد

محمد عليخاني، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران گفت: طرح ترافيك جديد در شوراي ترافيك تهران مصوب شد و طبق قانون، شوراي شهر فقط در مصوبه ميزان نرخ دخالت داشت. وي با اشاره به اينكه محدوده طرح ترافيك حدود ۲۳ كيلومتر مربع از شهر تهران را دربرمي‌گيرد، گفت: اين ميزان تأثير زيادي در كاهش آلودگي هوا و ترافيك تهران ندارد.

آژانس‌ها از طرح ترافيك استقبال نكردند

معاون اتحاديه مؤسسات اتومبيل كرايه تهران هم با بيان اينكه رانندگان براي ثبت‌نام در اين طرح زياد استقبال نكردند، گفت: تهران، شميرانات و شهرري كلاً حدود ۱۵هزار آرم طرح ترافيك دارند كه به واسطه آن بالغ بر ۱۰۰ هزار راننده از اين طرح امرار معاش مي‌كنند و ۲۰ هزار نفر پرسنل داريم. ميرحسين هاشمي تيرآبادي افزود: ما تلاش كرديم راننده‌ها استقبال كنند، اما راننده‌ها استقبال نكردند، چون مبلغي كه براي اين قشر ضعيف در نظر گرفته شده، زياد است؛ چراكه پارسال رقم خريد طرح ۶۰۰ هزار تومان بود، اما در طرح جديد براي يكسال حدود ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تا ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.
طرح جديد ترافيك كه به ادعاي شهرداري تهران قرار است هم موجب كاهش آلودگي شود و هم ترافيك تهران را كم كند با همه انتقادات از امروز اجرايي مي‌شود. هرچند شهرداري تهران ادعا كرده كه در طرح جديد ترافيك همه شهروندان برابر هستند، اما به نظر مي‌رسد پولدارها اولين منتفعان اين طرح خواهند بود، البته بعد از خود شهرداري كه از قبل اجراي طرح ميلياردي پول كسب خواهد كرد. اقشار كمتر برخوردار همچون رانندگان آژانس هم ظاهراً بناست متضرران اين طرح غيركارشناسي باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار