کد خبر: 904511
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
شبكه‌هاي اجتماعي، جولانگاه دلالان اعضاي بدن و خريداران پولدار شده‌اند رئيس كميسيون بهداشت مجلس در اين خصوص به دادستان نامه نوشته است...
عليرضا سزاوار

آخرين كالايي كه در بساط‌شان مانده، عضوي از بدنشان است. براي مشتري پيدا كردن هم ديگر نيازي نيست تا بيمارستان لبافي‌نژاد يا ساختمان انجمن حمايت از فلان بيماران بروند. فقط كافي است با تلفن همراه وارد شبكه‌هاي اجتماعي شد. كامپيوتر و اينترنت هم نبود مهم نيست؛ چراكه اكنون بازار فروش اعضاي بدن و دلالي‌هاي كثيف در اين رابطه گسترش يافته است. اخيراً رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به دادستان تهران، خواستار برخورد قانوني با يك سايت خريد و فروش كليه شده است.
علي نوبخت، رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي به جعفري دولت‌آبادي خواستار برخورد قانوني با يك سايت خريد و فروش كليه شد.
در اين ‌نامه آمده است: اين حركت آثار زيانباري در داخل و در روابط بين‌الملل داشته است.
در انتهاي نامه نوبخت هم تصريح شده است: دستور فرماييد اقدام قانوني عاجل براي رسيدگي به موضوع، اعمال و نتيجه به اين كميسيون منعكس شود. اما آيا با تنبيه و برخورد با اين سايت ماجراي پلشت خريد و فروش عضو تمام مي‌شود؟

افزايش قيمت به 18 ميليون تومان!

به‌رغم آنكه كشورمان در زمره كشورهايي از جهان قرار دارد كه در آن خريد و فروش اعضاي بدن غيرقانوني ا‌ست، از چند دهه پيش تا‌كنون به شدت بازار اين خريد و فروش در ايران داغ بوده است.
بر‌اساس طرحي كه سال ۱۳۷۶ به تصويب رسيد، دولت موظف شد كه به ازاي هر كليه مبلغي را به اهداكننده بدهد و تا يك سال او را بيمه كند، اما در حال حاضر بيشتر پيوندها به شكل خصوصي انجام مي‌شود. البته امروزه در دنيا نياز بيشتري به كليه احساس مي‌شود و ايران تنها كشوري‌ است كه در آن دريافت پول براي اهدا كليه غيرقانوني نيست.
مرداد سال گذشته براساس اعلام رسمي انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي ايران، مبلغ هديه اهداي كليه از 15 ميليون تومان به 18 ميليون تومان افزايش يافت.

دلالي با هويت واقعي

سال گذشته سامانه آنلايني براي خريد و فروش اعضاي بدن در كشور داير شد كه از كليه و كبد گرفته تا ديگر اعضاي بدن را مي‌توان در آن خريد و فروخت! احتمالاً همين سايت هم مورد نظر رئيس كميسيون بهداشت بوده و حكايت از قصورهاي فراواني چه قصور در مقوله آموزش و ترغيب مردم به اهداي عضو كه با توجه به مسائل گوناگون (از جمله آمار بالاي تصادفات جرحي)، كشورمان را نيازمندتر از ديگر كشورها به اين امر نشان مي‌دهد و چه كوتاهي در مقابله با بازار خريد و فروش اعضا دارد.
همين موارد باعث شده عده‌اي به فكر داير كردن بازار آنلاين خريد و فروش اعضا در كشورمان بیفتند و به اين تجارت غيرقانوني، صورت امروزي و به‌روز ببخشند. بازار سياه خريد و فروشي غيرمجازي كه قانوني و مجاز جلوه مي‌كند و داير‌كننده آن نيز نگراني از مشخص شدن هويتش ندارد. انگار نه انگار كه به فعاليتي غيرقانوني مشغول است و بايد هويتش را مخفي كند. اين را مي‌شود از شماره تلفن درج شده از مديران اين مجموعه بر پيشاني سايتشان هم دريافت؛ سايتي كه آدرس دامنه آن، ايراني است و نام انتخاب شده برايش نيز شباهت فراوان و انكارناشدني با سايت نام‌نويسي از افراد متقاضي اهداي عضو دارد، اما نه براي اهداي عضو، كه براي خريد و فروش آن داير شده است. مجموعه‌اي كه در آن از خريد‌و‌فروش تمامي اعضا و جوارح تا اجاره رحم و... تجارت‌هاي مختلفي هم در وب‌سايت و هم در كانال تلگرام به چشم مي‌خورد.

اعضاي بدن قيمت ندارد

قيمت اعضاي بدن در اين بازار نوسان دارد و ثابت نيست؛ يكي جانش را به 20 ميليون مي‌فروشد و ديگري آن را 50 ميليون مي‌خرد؛ اين تغيير قيمت به وخامت حال بيمار بستگي دارد بازاري كه قيمتش با نزديكي به مرگ بيشتر مي‌شود و در اين ميان دلالاني كه سود اصلي اين معامله نصيبشان مي‌شود، كم نيستند.
به تازگي اين بازار به شبكه‌هاي اجتماعي هم رسيده است، از تلگرام گرفته تا اينستاگرام شاهد آگهي‌هاي مختلف از فروش اعضاي هستيم. آنچه در اين بازار طرفدار بيشتري دارد، كليه جوانان است.
امروزه پيوند اعضا تنها راه ادامه حيات براي بيماران دچار نارسايي قلبي، كبدي، كليوي و بسياري از بيماران ديگر است؛ همين هم باعث شده تا صفحاتي در اينستاگرام و كانال‌هايي در تلگرام از فروش اعضاي بدن حتي مرگ مغزي شده خبر دهند. تا 48 ساعت پس از فوت بعضي از اعضاي جسد قابل پيوند است و مهم‌ترين عضوي كه به درد مي‌خورد و طرفدار دارد، پوست است! ظاهراً پيوند پوست هم براي افرادي كه به هر دليل دچار آتش‌سوزي شده‌اند يا خانم‌هايي كه احساس افتادگي و چين و چروك مي‌كنند، جذاب است.
در چند سال اخير سرطان ريه زياد شده و تازگي‌ها تقاضا براي اين عضو خيلي بالا رفته به همين دليل حتي تا 60ميليون هم خريدار دارد.
اعضاي بدن قيمت ندارد و معمولاً دلال‌ها بر اساس مشتري قيمت تعيين مي‌كنند و سود خود را به آن اضافه مي‌كنند. بيشتر هم به دنبال خريداران پولدار هستند. خريد و فروش بعضي از گروه‌هاي خوني مثلB+ هم گران‌تر است.

بيمارستان‌هاي نفوذ‌ناپذير

معمولاً چون حراست بيمارستان به واسطه‌ها و دلالانی كه اطراف بيمارستان‌ها پرسه مي‌زنند، مشكوك مي‌شوند، دلالان هر ماه واسطه‌هاي جديد استخدام مي‌كنند.
ضمن اينكه ورود به بيمارستان‌هاي تهران خيلي سخت شده و در ضمن به‌دليل تبليغات تلويزيون و رسانه‌ها اكثر خانواده‌هايي كه فرد مرگ مغزي دارند به رايگان اعضاي بدنشان را به افراد نيازمند مي‌بخشند. اين موارد هم موجب كميابي و افزايش قيمت اعضاي بدن مي‌شود.
در مجموع فروش اعضا به طور كلي براي فرد خريدار مفيد و براي فرد فروشنده با توجه به شرايط بهداشت و تغذيه مضر است.
زماني كه مشكل مالي جدي پيش مي‌آيد در دسترس‌ترين و البته آخرين گزينه فروش عضوي از بدن مي‌شود. نكته جالب در اين آگهي‌ها اين است كه تقريباً 90 درصد آنها زير 30 سال سن دارند و معلوم نيست كه زندگي بدون يك عضو قرار است چگونه ادامه پيدا كند؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار