کد خبر: 904422
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
نوبخت مطرح کرد:
سخنگوی دولت از پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد برای اجرای برنامه رفع تنش آب در سال ۹۷ خبر داد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد برای اجرای برنامه رفع تنش آب در سال ۹۷ خبر داد.

وی تصریح‌کرد: حال که نمی‌توانیم منابع را از یک حد بیشتر افزایش دهیم مردم با درصدی از کاهش مصرف برای عبور از کم‌آبی کمک کنند.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست گفت: باید قبول کنیم به بازار ارزمان شوک وارد شده و مرتب یک کارگروه روزانه آن را رصد می‌کنند؛ خروج ارز و نگهداری آن به نفع اقتصاد ما نیست.

نوبخت درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور در مورد ناامیدی بعضی وزرا گفت که این صحبت‌ها همیشه است منظور رئیس‌جمهور این بود که نگران نباشید و می‌توان مشکلات را حل کرد، آقای رئیس‌جمهور انسان زیرکی است و از همکارانش اطلاع دارد در هر شرایطی اگر احساس کند تغییر ایجاد می‌کند اما الان تغییری در کار نیست.

وی در ادامه این نشست اظهارداشت: رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام خیلی فعال است و در تماس با آقای روحانی گزارشی از دیدار با ترامپ داده ضمن آنکه پاسخ جمهوری اسلامی این است که ما در مباحث هسته‌ای یک سند داریم آن هم برجام است؛ دزر مباحث دفاعی مذاکره نداریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه محمود حجتی یکی از وزرای صادق و فعال هستند و مستقیم از رئیس‌جمهور ذکر خیرشان را شنیده‌ام، گفت: وی از جنس کشاورزان است از دست ددادن او برای دولت راحت نیست.

نوبخت درخصوص بازداشت مدیرمسئول روزنامه شرق نیز تصریح‌کرد: ما حمایت از شفافیت و مسئولیت رسانه‌ای را از منظر حقوق شهروندی می‌دانیم، مطمئن باشید دولت از منظر حقوق شهروندی موظف به حمایت از رسانه‌ها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پالرمو مربوط به دهه 80 است، غلط تایپی را درست کنند.

مشروح این نشست در ادامه می‌آید:‌

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از پرداخت 1600 میلیارد برای اجرای برنامه رفع تنش آب در سال 97 خبر داد.

وی ادامه داد: این برنامه از سوی کارگروه ملی آب تهیه شده و حاوی برنامه ای برای مقابله با تنش آبی است که شورای آب و نهایتا هیئت دولت آن را تصویب کرد و 1600 میلیارد تومان برای این طرح پرداخت خواهد شد که 700 میلیارد آن از منابع وزارت نیرو و 900 میلیارد تومان نیز توسط سازمان برنانه و بودجه پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان داشت: نزولات جوی در بهار توانسته بخشی از این کمبود آب را تامین کند، اما کماکان با کمبود منابع مواجه هستیم. حال که نمی‌توانیم منابع را از یک حد بیشتر افزایش دهیم مردم با درصدی از کاهش مصرف برای عبور از کم‌آبی کمک کنند.

وی در مورد تراز بازرگانی در یک ماه نخست سال جاری، گفت: بر اساس گزارش گمرک، واردات 2 میلیارد و 529 میلیون دلار و صادرات 3 میلیارد و 133 میلیون دلار بوده است که بر این اساس، واردات 7.7 درصد افزایش و صادرات 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نوبخت با اشاره به اجرایی شدن سیاست‌های جدید ارزی دولت، تاکید کرد: تاکنون برای 15 هزار و 403 فقره کالا بالغ بر 3 میلیارد و 433 میلیون یورو ارز تخصیص یافته است و علاوه بر آن 3 هزار میلیارد تومان نیز برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت گفت: باید قبول کنیم به بازار ارزمان شوک وارد شده اما مرتب یک کارگروه روزانه آن را رصد می‌کنند؛ خروج ارز و نگهداری آن به نفع اقتصاد ما نیست.

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات در این موضوع نظارت داشته باشند و هیچ توجیهی پذیرفته نیست، اظهار کرد: حال که دولت برای کالاهای اساسی و دارو که با ارز 3 هزار و 800 وارد می‌شود، این شرایط را در نظر گرفته نباید این اقلام قیمت بالاتر عرضه شود و باتوجه به شوکی که به بازار ارز وارد شد، ما قول دادیم که مهار شرایط را انجام دهیم و قصدمان محدود کردن مردم نیست، بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر معامله‌ای در بازار انجام شود که با نرخ‌هایی غیر از نرخ‌های اعلام شده، صورت گرفته، نباید آن را به کل اقتصاد تعمیم داد چرا که از نظر ما خارج از این چارچوب غیرقانونی انجام شده است. به هرحال وظیفه ماست که مردم را در سختی قرار ندهیم، چرا که ما برای 80 میلیون نفر تصمیم می‌گیریم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن هفته معلم اظهار کرد: هر سال در هفته معلم بنا بر ضرورت پرداخت‌هایی داریم و روز گذشته هم با وزیر آموزش و پروش صحبت کردیم و مقرر شد با تنخواهی که به آموزش و پرورش داده می‌شود، حق الزحمه امتحانات و خرید خدمت پرداخت شود.

نوبخت ادامه داد: سال گذشته بعد از پرداخت‌ها به آموزش و پرورش به من اطلاع دادند که 98 میلیارد تومان از حق الزحمه معلمان پرداخت نشده که به سرعت به سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت دادم و مسئولان امر هم  توبیخ شدند که چرا باوجود پرداخت دولت این مبلغ پرداخت نشده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما باید افرادی که از درآمد بیشتری دارند اخذ مالیات بیشتری داشته باشیم و اشخاصی که کمتر درآمد دارند کمتر دریافتی داشته باشیم. اما کسانی هستند که از چتر مالیاتی فرار می‌کنند ولی ما سیستمی را طراحی کردیم که افراد دیگر نتوانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به وضعیت قرارداد بوئینگ و خرید هواپیما گفت: تا جایی که می‌دانم برای واردات هواپیما که به روش اجاره به شرط تملیک بود، تعدادی هواپیما وارد شده است اما تا کنون که وزارت راه چیزی را منعکس نکرده است اما پیگیری می‌کنم که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

نوبخت درباره انتقاد رئیس‌جمهور از برخی وزرا و تغییر برخی از وزرااست، گفت: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود و برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند نگران نباشید ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. ما در دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است. 

وی تاکید کرد: منظور رئیس‌جمهور این بود که نگران نباشید و می‌توان مشکلات را حل کرد، آقای رئیس‌جمهور انسان زیرکی است و از همکارانش اطلاع دارد و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی آن را انجام می‌دهد که این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و باتوجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند.

نوبخت با بیان اینکه مشکلات زیاد است و باید برطرف شود، تاکید کرد: در حال حاضر هم اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه در حال رخ دادن باشد.

سخنگوی دولت در مورد جزئیات گفت‌وگوی حسن روحانی با رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: قصد این تماس این بوده است که رئیس جمهور فرانسه می‌خواسته گزارش دیدار را با ترامپ بدهند و قصدش بیان نوع نگاه‌ها و متغیرها بود که چیز متفاوتی با گذشته نبود و پاسخ ایران هم مشخص است.

وی افزود: موضع ما در برجام مشخص است، برجام یک سند است و هیچ سند دیگری وجود ندارد. مسائل موشکی جزء مواضع نظامی ماست. ما با کشورهای منطقه بر سر تروریسم بحث می‌کنیم اما درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و یک آزمون 40 ساله را پشت سر گذاشته‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به اصلاحات مربوط به عوارض خروج از کشور، نیز گفت: اصلاحاتی در این امور انجام شده است و قصد دولت از مباحث عوارض شامل دانشجویان نمی‌شود تا دچار مشکل نشوند و در این زمینه کارگروهی هم وجود دارد که اوضاع را رصد می‌کند و بانک مرکزی نیز برای پرداخت‌ها برنامه مشخص دارد.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رییس جمهور موافق انتخاب یکی از وزیران به عنوان شهردار تهران است و آیا هر فردی برای شهرداری انتخاب شود در جلسات دولت حضور می یابد، اظهار کرد: ما به اعضای شورای شهر اعتماد داریم، آنان انسان‌های فهیم و صاحب تجربه‌ای هستند و هر کسی را انتخاب کنند دولت با شهردار منتخب همکاری می‌کند و انتخاب درست آنان را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق ویکی از افراد آینده‌نگر است و مستقیم از رئیس‌جمهور ذکر خیرشان را شنیده‌ام، گفت: وی از جنس کشاورزان است از دست دادن او برای دولت راحت نیست.، پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد. همچنین افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود.

نوبخت تاکید کرد: حضور شهردار در جلسات هیأت وزیران موید این موضوع است که علاقمند هستیم با منتخب شورا همکاری داشته باشیم اما این باعث نمی شود که چون شهردار حضور موثری در هیات وزیران دارد ما در حوزه اختیارات شورا دخالتی داشته باشیم.

نوبخت درخصوص بازداشت مدیرمسئول روزنامه شرق نیز تصریح‌کرد: ما حمایت از شفافیت و مسئولیت رسانه‌ای را از منظر حقوق شهروندی می‌دانیم، مطمئن باشید دولت از منظر حقوق شهروندی موظف به حمایت از رسانه‌ها است.

سخنگوی دولت در مورد نامه معاون حقوقی رئیس جمهور به رئیس مجلس مبنی بر اینکه ترجمه غلط کنوانسیون پالرمو فقط یک اشتباه تایپی بوده است، گفت: این کنوانسیون مربوط به سال 80 است و ربطی به دولت ما ندارد.

وی در این باره اضافه کرد: آن رو ماها ندادیم بنابر این ارتباطی با ما ندارد و غلط تایپی را می‌توانند تغییر دهند و مجلس می‌تواند آن را تغییر دهد پس برای چی مجلس آن را تایید می‌کند! این غلط تایپی است و مال آن زمان سات و حالا غلط تایپی اش را تصحیح کنند و دنیا به آخر نرسیده است.

نوبخت تاکید کرد: مدل سامانه شفافیت مالی همین روز گذشته در جلسه هیأت دولت مطرح شد و رئیس سازمان استخدامی آن را طبق قانون انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کنوانسیون پالرمو در سال 92 از سوی دولت به مجلس رفته و نهایتا در سال 95 از سوی مجلس تصویب شده است، خطاب به رییس روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای قمصریان شما سوابق پیشین این کنوانسیون را بدست آورید و جلسه آینده با (خبرنگار فارس) آن را برای ما بیاورید.

سخنگوی دولت در مورد این سوال که طبق قانون محاسبات عمومی دولت هر سال می‌تواند 3 درصد از منابع عمومی را به صورت تنخواه از بانک مرکزی دریافت و تا آخر همان سال پرداخت کند اما گفته می‌شود در سال 96 از تنخواه سال 97 تسویه شده بیان داشت: خیر؛ گزارش خزانه در 29 اسفند نشان می دهد همان موقع مبلغی را که از بانک مرکزی گرفته‌ایم تسویه کرده‌ایم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار