کد خبر: 904421
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
از سوی محققان ایرانی صورت گرفت
محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای شناسایی و جداسازی سلول‌های سرطانی چرخشی در خون شدند.

حمید شاملو محقق ایرانی درباره طراحی و ساخت یک دستگاه میکروفلویدیک گریز از مرکز به منظور شناسایی و جداسازی سلول‌های سرطانی چرخشی در خون گفت: این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.
وی افزود: با قرار دادن این دستگاه روی یک سیستم دوار، نمونه خون با استفاده از نیروهای گریز از مرکز، بدون نیاز به پمپ خارجی، در داخل دستگاه جریان می‌یابد. در نهایت نیز طی دو مرحله جدایش توسط میدان مغناطیسی و نیروهای گریز از مرکز، سلول‌های هدف از سایر سلول‌های موجود در خون جدا می‌شوند.

وی هدف از این طرح را طراحی، شبیه‌سازی و ساخت یک دستگاه میکروفلویدیک گریز از مرکز به منظور جداسازی سلول‌های سرطانی چرخشی از نمونه خون بیمار دانست و گفت: سلول‌های سرطانی چرخشی جزء سلول‌های کمیاب هستند به‌طوریکه در برخی از مواقع در یک میلی‌لیتر از نمونه خون بیمار تنها 10 عدد از این سلول وجود دارد. از این‌رو جداسازی چنین سلولی نیازمند استفاده از روشی است که از راندمان و خلوص جداسازی بالایی برخوردار باشد موضوعی که در این طرح دنبال شد. شاملو ادامه داد: سلول‌های سرطانی گردشی نوع خاصی از سلول‌های سرطانی هستند که از بافت تومور جدا شده و وارد جریان خون می‌شوند. در این پروژه به منظور جداسازی این سلول‌ها، از جداسازی انحصاری بوسیله‌ی آنتی‌بادی Ep-CAM مخصوص سلول سرطانی MCF7 استفاده شد.

به گفته وی، در این روش آنتی‌بادی مخصوص سلول سرطانی طی یک فرایند شیمیایی با نانوذرات مغناطیسی پوشانده شده و سپس در معرض تماس با نمونه‌ سلولی قرار می‌گیرد. سپس حصول اطمینال به وسیله اعمال میدان مغناطیسی خارجی سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم جدا می‌شوند. برای طی این مسیر نخست تمام واحدهای عملیاتی در فاز نرم‌افزاری طراحی و مدل‌سازی شد و نتایج مدل‌سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس سامانه‌ میکروفلوییدیک ساخته شد.
این محقق ایرانی افزود: چنین دستگاه‌هایی می‌تواند با به کارگیری نیروهای ناشی از چرخش دیسک و همچنین شبکه پیچیده‌ای از میکروکانال‌ها، چندین عملکرد مختلف را به صورت همزمان و پیاپی انجام دهد. به این ترتیب خطای سیستم کاهش می‌یابد و سیستم هایی طراحی می‌شود که ضمن آماده‌سازی نمونه اولیه، آنالیزهای موردنظر را نیز روی آن انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت: در مقایسه با سیستم‌های میکروفلویدیکی که روی تراشه ساخته می‌شود، دستگاه‌های میکروفلویدیک گریز از مرکز با حداقل تجهیزات لازم سیال را داخل میکروکانال‌ها پمپ می‌کنند. به عبارتی تنها یک موتور کوچک و ساده برای ایجاد چرخش دیسک کافی است تا جریان سیال داخل میکروکانال‌ها برقرار شود و نیاز به هیچگونه پمپ خارجی وجود ندارد. به علاوه پمپ کردن با روش گریز از مرکز نسبت به سایر انواع پمپ‌ها مزایایی نیز دارد زیرا وابستگی شدید به خواص فیزیوشیمیایی سیال از قبیل PH و یا شدت یونی وجود ندارد. به علاوه نیازی به تآمین ولتاژهای بالا برای پمپ خارجی نیست.

شاملو گفت: میکروفلویدیک‌های گریز از مرکز را می‌توان به شکل انبوه از مواد ارزان قیمتی مانند پلی‌کربنات تولید کرد. به علاوه با کاهش سایز آزمایش‌ها، هزینه‌ها به حداقل مقدار ممکن می‌رسد.
گستره وسیعی از سیالات از قبیل محلول‌های آبی و سیالات بیولوژیکی تاکنون با موفقیت در داخل دستگاه‌های میکروفلویدیک گریز از مرکز پمپ شده‌اند.
 
وی گفت: استفاده از یک دستگاه میکروفلویدیک به دلیل ابعاد کوچک، هزینه ساخت پایین، قابلیت تجاری‌سازی، کنترل‌پذیری بالا و دستیابی به خلوص بالا می‌تواند کمک شایانی به علوم پزشکی در راستای تشخیص و درمان سرطان و دیگر بیماری‌ها کند بنابراین هدف طرح حاضر طراحی و ساخت یک دستگاه میکروفلویدیک گریز از مرکز برای جدایش CTC’s از نمونه خون فرد بیمار است تا به کمک آن بتوان در هر آزمایشگاه در مدت زمان اندک و صرف هزینه پایین، به خلوص بالایی از CTC’s دست یافت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر