کد خبر: 904352
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس:
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه اغلب اوقات شوراها صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود از عدم استفاده دولت از ظرفیت شوراها برای کاهش بار مسوولیت انتقاد کرد.

احمد علیرضابیگی، شوراها را رکن مهم تحقق حاکمیت و اراده مردم در نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: نخستین انتخابات شوراهای اسلامی کشور در سال 1377 برگزار و نخستین شورا نیز در سال 78 تشکیل شد، شوراها از ابتدای فعالیت با چالش‌های متعددی مواجه بودند و انتظار نمی‌رفت، بتوانند انجام وظیفه کنند و چالش‌های پیش رو را از میان بردارند.

شوراها تا حدودی توانسته‌اند مسیر تکامل و پختگی را طی کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شوراها تا حدودی توانسته‌اند مسیر تکامل و پختگی را طی کنند، افزود: هر چند شوراها تا حدودی توانسته‌اند مشکلات سد را مرتفع کنند اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارند.

شوراها به قابلیت و کارایی خود توجه چندانی ندارند

وی با انتقاد از اینکه شوراها به قابلیت و کارایی خود توجه چندانی ندارند، تصریح کرد: اغلب اوقات آنها صرف مسائل حاشیه‌ای می‌‌شود و کارکردهای سیاسی که بر عملکرد آنها مترتب است همچنین تصمیم‌گیری‌هایی که خارج از شورا برای آنها انجام می‌شود نیز مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده و آنها را آزار می‌دهد و شاهد این نوع کارکرد در برخی از شوراهای اسلامی شهرهای مختلف به ویژه پایتخت هستیم.

دولت از توان و ظرفیت شوراها برای پیشبرد امور و کاهش بار مسوولیت خود استفاده نمی‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دولت از توان و ظرفیت شوراها برای پیشبرد امور و کاهش بار مسوولیت خود استفاده نمی‌کند، ادامه داد: دولت باور و اعتقادی به توان شوراها ندارد.

علیرضا بیگی تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده که باید از طریق شوراهای برنامه‌ریزی استان در اختیار آنها قرار گیرد مشابه رفتاری است که در مورد سهم شهرداری‌ها از بودجه دولتی اتفاق می‌افتد و این موضوع وسیله‌ای برای تنظیم روابط دولت با شهرداری‌ها قرار می‌گیرد یعنی اگر شهرداری‌ها بر اساس اراده دولت کار انجام داده‌اند واگذاری‌ها آسان‌تر انجام خواهد شد و اگر نسبت به این موضوع بی‌توجهی کردند با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم، افزود: دولت به تکالیف قانونی خود در قبال سهم خود از حمل و نقل عمومی عمل نمی‌کند و متاسفانه چندین سال است این سهم پرداخت نشده است و تحول چندانی در این رابطه در شهرها رخ نداده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشکلاتی در نرم افزارهای قانونی وجود دارد که در انتخابات شورای شهر یزد خود را نشان داد و با وجود قانون در این خصوص تعارضی که با نظارت استصوابی شورای نگهبان رخ داد سبب ارجاع موضوع به مجمع تشخیص مصحلت نظام شد که ما منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات شوراها از سوی دولت، یادآور شد: به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور این مهم باید از سوی دولت تحقق یابد و مدیریت‌ها و مسوولیت‌ها به مردم واگذار شده و سهم بیشتری برای مدیریت شهرها و روستاها برای مردم قائل شویم تا دولت نیز بتواند به پنج وظیفه خود که همانا امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت، اشتغال و مسکن است بیشتر بپردازد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی که بررسی آن در کمیسیون شوراها در حال انجام است تحولی عظیم و انقلابی اساسی در ساختار اداری کشور ایجاد می‌کند، گفت: بررسی این طرح باید با مطالعه تکمیلی، استفاده از تجارب سایر کشورها و همچنین انطباق آن با قانون اساسی انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر