کد خبر: 904332
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
سرمقاله مدیر‌مسئول:
اگرچه دولت امریکا تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اما احتمالاً 22 اردیبهشت رسماً از آن خارج خواهد شد.
دکتر عبد‌الله گنجی

اگرچه دولت امریکا تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اما احتمالاً 22 اردیبهشت رسماً از آن خارج خواهد شد. آیا دولت و ملت ما از این خروج نگران هستند؟ دولت فعلی امریکا به آنچه انجام نداده رسمیت می‌بخشد و برخلاف دولت قبلی‌شان مسئله را شفاف نموده است و از اینکه ما را از بلاتکلیفی و انتظار خارج کرده و تکلیف‌مان روشن شده است نباید ناراحت باشیم بلکه باید محل ایستادن خود را محکم کنیم.

آنچه در چهار سال گذشته در مقابل چشم ملت ما اجرا شد نمایشی بیش نبود. اما این نمایش لازم بود. برخی مذاکره نظام با امریکا را تابو معرفی می‌کردند و اگر یک مسئول ایرانی از در اتاق کارکنان سفارت امریکا در سازمان ملل عبور می‌کرد عده‌ای به وجد می‌آمدند و امید‌آفرینی را تبلیغ می‌کردند. عده‌ای استکبارستیزی را نه یک امر عقلانی – دینی که نوعی غیریت‌سازی می‌دانستند و می‌گفتند: اگر استکبار‌ستیزی را از شما بگیرند و وارد مذاکره با امریکا بشوید دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارید. اما آنچه در چهار سال گذشته به دست آوردیم گشایش اقتصادی نبود که «جدال منطق و بی‌منطقی‌» در مقابل چشم ملت ایران بود. این جدال منطقی نظام بسیاری از غرب‌گرایان و «سراب‌پروران‌» داخلی را به محاق سیاسی برد و فهمیدند که مذاکره و تعهد و اجرای کامل تعهد از سوی نظام جمهوری اسلامی مسئله امریکا را حل نخواهد کرد.

فهمیدند جدال آنان با ما جدال هویتی است و شرط عادی شدن روابط، عدول از هویت و پذیرش سیادت و بزرگی مبتذل‌‌‌ترین شخصیت‌های جنسی جهان در کاخ سفید است. منطق ما مذاکره و تعهد و انجام تعهد بود. منطق آنان مذاکره برای مذاکره و عدم انجام تعهدات بود. منطق ما در منطقه مبارزه با تروریسم در عین تحریم بود و منطق آنان تولید تروریسم و تحریم ما به بهانه حمایت از تروریسم است. موشک‌های ما یک بار فراتر از مرزهای‌مان به سوی تروریسم شلیک شد و موشک‌های آنان دو بار در سوریه به سمت دولت قانونی آن کشور که در حال مبارزه با ترویسم است، شلیک شد. اکنون آنان از گفت‌وگو، دیپلماسی، داد‌و‌ستد و حقوق بین‌الملل عدول کرده‌اند و تنها گزینه‌شان گاو صفتی و تکیه بر «زور» است. آنان منطق را با زور جابه‌جا کرده‌اند و علت آن هم ناکامی خود و صهیونیست‌‌ها در تحمیل تروریسم بر خاورمیانه اسلامی است. امروز «غرور مقدس» ایرانیان در جدال جدی با زور رسوایان جنسی و گاوصفت است. امروز قدرت همچون تیغی در دست زنگی مست در امریکا است و مگر می‌شود ملت ایران در مقابل این زور سر تسلیم فرود آورد؟ اما چه باید کرد؟ دولت ما باید دو شرط اساسی را بر خود حاکم کند؛ اول ارتقای خود به دولتی در تراز دولت بحران که بتواند در روزهای سخت کشور را اداره کند. از نازپروردگان و لذت‌چشیدگان فعلی این هنر ساطع نمی‌شود.

دوم پايان انتظار در نگاه به دروازه‌هاي غرب و انداختن طرحی نو در جهان چندقطبي و ظرفيت‌سازي از منابع بومي است. ايستادن امروز ايران در مقابل همه‌چيزخواهي و عريان‌گري نظام سلطه به عوامل متعددي بستگي دارد اما به زعم نگارنده چاره‌انديشي براي دو مسئله ما را از بقيه مسائل نيز عبور مي‌دهد. طبق اعلام بانك جهاني و همچنين دولت، آهنگ رشد اقتصادي كشور در سال 2018 برتر از همه كشورهاي عربي منطقه است. اين آهنگ را بايد حفظ كرد اما آن دو مسئله اگر حل شود عزت ملي ما نه تنها تحقير نخواهد شد كه ارتقا خواهد يافت. «نفت» مهم‌ترين تهديد نظام اسلامي و ملت ايران است. هيچ عاملي به اندازه نفت ملت و حاكميت ما را به اضطراب و اضطرار نمي‌كشاند. پاشنه آشيل نظام جمهوري اسلامي قبل از هر چيز نفت است. تك‌محصولي بودن ايران و تكيه اصلي اداره كشور به نفت مهم‌ترين عاملي است كه در دوراهي‌ها ما را به سمت انتخاب‌هاي سخت مي‌كشاند و عجيب است كه سياست 40ساله نظام جمهوري اسلامي و شعار همه دولت‌ها عدم اتكا به نفت بوده است اما در عمل چيزی اتفاق نمي‌افتد. رئيس‌جمهور در جمع کارگران مي‌گويد: 55 درصد نفت سهم مستمري‌بگيران است و مردم نمي‌دانند چرا بايد اينگونه باشد و می‌پرسند پس کسورات مستمربگیران چه شده است؟ همه دولت‌ها هنگام تقديم لايحه بودجه به مجلس از كاهش سهم نفت در اداره كشور مي‌گويند اما در همان نقطه قبل ايستاده‌ايم. عبور از نفت، گردن نظام جمهوري اسلامي و ملت ريشه‌دار ايران را در مقابل «گاو زور» برافراشته‌تر خواهد كرد. عجيب‌تر اينجاست كه در عين گرفتار آمدن در اين معضل، 60درصد اقتصاد كشور ماليات نمي‌دهند.

به مطب پزشكان متخصص در سراسر كشور سري بزنيد آنگاه خواهيد ديد كه دكه روزنامه‌فروش كارتخوان دارد اما فوق‌تخصص ما ندارد. مسئله دوم اجماع نخبگاني است. حنجره واحد نخبگان كشور هم دشمن را نااميد و هم از چندپارگي ملت در فهم چرايي مشكلات جلوگيري خواهد نمود. اكنون كه روشنفكران و توسعه‌گرايان غرب‌باور منطق نظام در مذاكره-تعهد را ديده‌اند و عربده طرف ماجرا را مي‌بينند به ريسمان محكم «حريت» چنگ زنند و نه از محتواي دینی نظام كه لااقل از روش و منطق آن دفاع نمايند. استاد گرامي جناب دكتر كاشي كه خود از اين اردوگاه است، چندي پيش در مقاله‌اي از روشنفكران خواستند تكليف خود را با امريكا روشن كنند. 22 ارديبهشت ميعادگاه روشن شدن اين تكليف است. رئيس جمهور جديد امريكا به اجماع نخبگاني درون كشور كمك شاياني نموده است، به صورتي كه بي‌بي‌سي فارسي مي‌گويد: «امروز بين حرف روحاني، ظريف، اصلاح‌طلبان و فرماندهان سپاه تفاوتي مشاهده نمي‌شود.» اين آورده ملي را نبايد دست كم گرفت كه نگاه مسئولانه به منطق نظام از يك سو و عربده‌كشي استكبار از سوي ديگر بايد موجب هارموني در فهم مسائل شود. خداوند بر درجات امام راحل بيفزايد كه می‌فرمود: «جهانخواران تا كي و كجا ما را تحمل مي‌كنند؟» و خود پاسخ دادند: «يقيناً آنان هيچ مرزي جز عدول ما از هويت‌مان نمي‌شناسند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بی نشان
|
Norway
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
بی نشان بسیار مهم، در این روزها بسیار مراقب و آماده باشید هوشیاری نظامی و امنیتی در تمامی سطوح. شرایط بسیار بغرنج و غامضی است که هر احتمالی ممکن است بیفتد معلوم نیست پشت این سناریو چه اهدافی طراحی شده است به جد هوشیاری نظامی برای هر احتمالی داشته باشید. بی نشان
بی نشان
|
Norway
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
سقوط برجام به پیش از توافق سعد آباد
بی نشان
بنظر می آید که تروئیکای اروپایی با آمریکا بر سر برجام با محوریت دادن به بند غروب و دائمی کردن محدودیت های هسته ای و بالستیکی ایران به توافق رسیده اند و سناریو و شوی نمایشی نتانیاهو از قبل برنامه ریزی شده در همین رابطه بوده است.
تاکید رئیس جمهور آمریکا بر اینکه برخی ها نظر اشتباهی دارند و نمی دانند که تصمیم نهایی من چیست منظور مکرون است. طرح چهار ماده ای مکرون آنروی سکه طرح و خواست آقای ترامپ برای تغییر ماهیت توافق جامع هسته ای می باشد که می توان آنرا چنین تعبیر کرد که توافق جامع هسته ای برجام به پیش توافق سعد سقوط کرده است.
بعید است که رئیس جمهور آمریکا از توافق جامع هسته ای خارج شود آنهم در حالی که عملا آنرا فلج نموده است و ایران نتوانسته است از منافع اقتصادی این توافق برخودار گردد برنده واقعی توافق برجام نه ایران و نه آمریکا بلکه اروپایی ها بوده اند.
آن مسئولانی که بعد از توافق برجام با مذاکرات و گفتگوهای ایران و آمریکا در زمان أوباما مخالفت کردند مرتکب یک خطای استرتژیک شدند و مسئول سقوط برجام به این وضعیت آنها هستند.
ما می توانستیم با أوباما به یک توافق بزرگ برسیم تا هم برجام تثبیت شود و هم مشکلات دلاری ایران برطرف گردد ضمن اینکه با توقف برد موشکی در این مرحله امتیاز برنامه همکاری های تحقیقاتی و علمی و غیر نظامی را در رابطه با ماهواره و موشک های بالستیک را بدست آوریم.
قبلا هم من پیشا پیش هشدار داده بودم که نبایستی تجربه خروج آمریکا از عراق را مسئولین ایران فراموش کنند و دوباره می شنویم که جای سیاست همکاری براساس منافع مشترک برخی می خواهند آمریکا را از منطقه بیرون بیندازند و خدا می داند که سرانجام این روابط و سیاست های غیر منطقی و خصمانه ایران و آمریکا به چه قیمتی برای منافع و امنیت ملی دو کشور تمام شود هر چند که صلاح خویش خسروان بهتر دانند اما بایستی تاکید کنم که سرانجام این سیاست جز نوشیدن جام زهر نخواهد بود.
هر سیاستی زمانی و مکانی دارد و هر موقع در آن افراط شد تردید نبایست کرد که باید منتظر پرداخت هزینه های سنگین همچون قعطنامه ۵۹۸ باشیم.
متاسفانه عده ای هم تمامی آمال و آرزویشان فرانسه و انگلیس شده است و خواهید دید در چند روز آینده که تصمیم رئیس جمهور آمریکا و شرکای اروپایی این کشور چه خواهد بود؟ باز دل خوش کنید به شرکای اروپایی تان و ۴۰ سال است که این رویه را انجام می دهید و این حال و وضع اقتصادی و فرهنگی کشور است.
با روضه خوانی و شعار که نمی شود مملکت مدیریت کرد از سال ۹۲ تا کنون این همه شعار اقتصادی دادید هنوز هیچ تصمیمی برای برجام اعلام نشده که وضعیت اقتصادی و ارزی کشور اینگونه شده است. بارها هشدار دادیم که با این تناقضات و پارادوکس ها کشور فلج گردیده متاسفانه سرمایه های ملی و مردم به دلیل نبود تصمیمات و قوانین متعادل واحد و این تناقضات بنیادی نگرش منتج شده از قوانین شریعت اسلامی و لیبرالیسیم فاسد غربی جدال سنت و مدرنیته به تباهی کشیده شده و هر روز وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور بیش از گذشته رو به وخامت می رود. صلاح خسروان بهتر دانند و خدا عاقبت این کشور و مردم را با شما مسئولین به خیر کند.

فرانسه می گوید اطلاعات ارائه شده از طرف اسرائیل لزوم حفظ توافق هسته ای را تایید می کند فرانسه اطلاعات نتانیاهو می تواند در تلاش برای کسب تضمین های طولانی مدت درباره فعالیتهای هسته ای ایران موثر باشد.
۱۱/اردیبهشت/۱۳۹۷
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اطلاعات ارائه شده از طرف اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران را دلیلی بر لزوم حفظ برجام و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی خواند.در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر شد گفته شده که این اطلاعات می تواند در تلاش برای کسب تضمین های طولانی مدت درباره فعالیتهای هسته ای ایران موثر باشد.


فرانسه: باید برای حفظ توافق هسته‌ای ایران بعد از ۲۰۲۵ مذاکره کنیم
18 سپتامبر 2017 - 27 شهریور 1396
فرانسه با دفاع سرسخت از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، پیشنهاد مذاکراتی برای تقویت این توافق بعد از پایان دوره ده ساله آن در سال ۲۰۲۵ میلادی را داده است.
ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، حفظ این توافق را برای جلوگیری از دستیابی سایر کشورهای منطقه به سلاح‌های هسته‌ای را ضروری خواند.
او گفت: "حفط این توافق برای جلوگیری از گسترش (تسلیحات هسته‌ای) ضروری است. در زمانی که ما شاهد تهدید کره شمالی هستیم، باید این روند را حفظ کنیم."
وزیر خارجه فرانسه گفته است: "فرانسه سعی می‌کند تا دونالد ترامپ را به حفظ این انتخاب (توافق هسته‌ای) قانع کند؛ حتی اگر کارهایی برای تکمیل آن (بعد از سال ۲۰۲۵) انجام شود."
وزیر خارجه فرانسه امروز دوشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته است شکست توافق هسته‌ای ایران به جنگ تسلیحاتی در منطقه منجر خواهد شد.
این در حالی است که دولت آمریکا هشدار داده است توافق هسته‌ای با اجرای "ضعیف" و بازرسی "ناکافی" را قبول نمی‌کند.

با وجود توافق جهانی بر سر ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها با این توافق مخالفت کرده و گفته در ماه اکتبر همه شاهد اقدام او در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود.
آقای ترامپ هفته پیش و در جریان سفر به مناطق آسیب دیده فلوریدا در گفتگو با خبرنگاران توافق با ایران را "بدترین توافقی" توصیف کرد که تاکنون دیده و مدعی شد که ایران روح برجام را نقض کرده است.
حدود سه هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرد.
بی بی سی: سئوالی که دارم آیا افشاگری ها و ادعاهای نتانیاهو همان چیزی است که دولت آمریکا در رابطه با تصمیم رئیس جمهوری این کشور در ۱۲ می می خواهد؟ بعضی از تحلیل گران اسرائیلی دارند ایسنست و حارص به اشاره می کند این ادعا هیچ تاثیری بر انتخاب ترامپ ندارد علت این نمایش بیشتر جنبه داخلی برای نتانیاهو دارد چیزی که حارص می گوید بعد از یک هفته از نظر سنجی که نشان می دهد که نتانیاهو و حزب لیکود سراشیبی را طی می کنند.
اتحادیه اروپا مشکل بسیاری برای کنارگیری از توافق برجام و همراهی با آمریکا دارد در حال حاضر سه کشور ایتالیا و اسپانیا و اتریش با هر گونه تحریم ایران به دلیل همراهی با آمریکا مخالفت کرده اند و اتحادیه اروپا بدون تصمیم جمعی قادر به اتخاذ تصمیم برای همراهی با آمریکا نیست.
ادعاهای نتانیاهو اطلعات هایی بوده که در دست غرب بوده است و نمایش نتانیاهو هیچ چیز بیشتر از آن مدارک نبوده است در اطلاعات آمریکا در گزارش امنیتی که در زمان جربوش در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد در آن گزارش امنیتی عنوان می کند که ایران تا سال ۲۰۰۳ بدنبال ساخت سلاح هسته ای بوده و بعد از این سال این برنامه را متوقف کرده است.
شیوه ارائه این مستندات و ادعاهای نتانیاهو جای سئوال بسیار دارد چون جهان سازکار خودش را برای تحقیق این اسناد دارد چرا نتانیاهو این شیوه را کمد، کتاب و سی دی را خارج از عرف و قوانین غیر متعارف را انتخاب کرد

آمریکا: تایید نکردن پایبندی ایران به معنی خروج ما از برجام نیست
5 سپتامبر 2017 - 14 شهریور 1396

برجام سخنرانی کرد
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، به معنای خروج آمریکا از برجام نیست.
خانم هیلی در یک سخنرانی در واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران، این توافق را "بسیار ناقص و بسیار محدود" خواند و رهبران ایران را متهم کرد که می خواهند با برجام "دنیا را گروگان رفتار نامناسب خود کنند".
خانم هیلی گفت اگر رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که در ماه اکتبر (ماه آینده میلادی) پایبندی ایران به برجام را تایید نکند این به معنای خروج از توافق هسته‌ای نیست بلکه موضوع به کنگره آمریکا ارجاع می‌شود.
او گفت در آن صورت کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد.
ترامپ در دیدار با نتانیاهو: به زودی درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیرم
19 سپتامبر 2017 - 28 شهریور 1396

به گزارش رسانه ها، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در جریان دیدار خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نیویورک، گفته به زودی در مورد توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تصمیم خواهد گرفت.
خبری که امروز دوشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) از جملات ابتدایی این دو نفر پس از ملاقات منتشر شده، حکایت دارد آقای نتانیاهو در همان ابتدا به رئیس جمهور آمریکا گفته است: "تحت رهبری شما، اتحاد آمریکا و اسرائیل از هر زمان دیگر قوی تر است."
نخست وزیر اسرائیل در ادامه، بر اهمیت آنچه "عقب زدن تجاوزات فزاینده ایران در منطقه" نامیده تاکید کرده است.
دونالد ترامپ در ادامه دیدار، در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه "آیا شما قصد دارید توافق هسته ای با ایران را حفظ کنید؟" گفته: "به زودی خواهیم دید."
پیشتر، رسانه های اسرائیل نوشته بودند که بنیامین نتانیاهو با فهرستی از تغییرات پیشنهادی مد نظر خود در برجام به دیدار آقای ترامپ رفته، اما هنوز در مورد محتوای این پیشنهادها اطلاعی در دست نیست.
با وجود توافق جهانی بر سر ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، رئیس‌جمهور آمریکا بارها با این توافق مخالفت کرده و گفته در ماه اکتبر همه شاهد اقدام او در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود.
آقای ترامپ هفته پیش و در جریان سفر به مناطق آسیب دیده فلوریدا در گفتگو با خبرنگاران توافق با ایران را "بدترین توافقی" توصیف کرد که تاکنون دیده و مدعی شد که ایران روح برجام را نقض کرده است.

همزمان در روز دوشنبه ریک پری وزیر انرژی آمریکا در یک نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی به نقل از آقای ترامپ گفت که اگر نظارت بر برجام کافی نباشد آمریکا از آن خارج خواهد شد.
او در کنفرانس عمومی این سازمان در وین به نقل از رئیس جمهور آمریکا گفت که "ما یک توافق که با قوت اعمال نشده باشد یا نظارت بر آن کافی نباشد را قبول نمی کنیم."

واکنش پرزیدنت ترامپ به افشاگری نتانیاهو برای توافق واقعی با ایران مذاکره می‌کنیم
۱۹ دقیقه پیشرئیس جمهوری آمریکا دقایقی پس از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران، به این سخنرانی واکنش نشان داد و گفت اظهارات نتانیاهو درستی حرفهای من را نشان داد. او همچنین گفت تصمیم خود را درباره توافق هسته ای فعلی ایران تا ۲۲ اردیبهشت اعلام می کند و «این بدین معنی نیست که ما برای دستیابی به یک توافق واقعی، مذاکره نخواهیم کرد.»
پرزیدنت ترامپ که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در کنفرانس خبری با همتای نیجریه ای خود شرکت کرده بود گفت: « گمانم که پیغام درستی ارسال می کند. طی هفت سال توافق اتمی با ایران پایان می یابد. و ایران آزادانه می تواندسلاح اتمی بسازد. این قابل قبول نیست. هفت سال یعنی عملا فردا؛ این قابل قبول نیست.»
او اضافه کرد: «آنچه امروز در اسرائیل گفته شد درستی حرفهای من را نشان داد. آنچه نخست وزیر نتانیاهو نشان داد وضعیت غیر قابل قبولی را نشان داد و من بارها این را گفته ام. ایرانی ها بیکار نمی نشینند. موشک آزمایش می کنند. می گویند که برای شبکه تلویزیونی شان است ؛ گمان نکنم. خواهید دید که چه رخ خواهد داد.»
او درباره اینکه آمریکا ۲۲ اردیبهشت از توافق هسته ای خارج خواهد شد یا نه گفت: «الان درباره تصمیمم صحبت نمی کنم. برخی ابراز می کنند که می دانند من چه تصمیم گرفتم اما آنگونه که آنها می‌گویند، نیست. من قبل از ۲۲ اردیبهشت تصمیمم را اعلام می کنم. این بدین معنی نیست که ما برای دستیابی به یک توافق واقعی، مذاکره نخواهیم کرد. توافق کنونی همانگونه که می دانید مخالفان بسیاری دارد. این توافق بدی برای آمریکا بود.»
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: «ما در این توافق بیش از۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد به ایران دادیم و چیزی دریافت نکردیم. اما این به این معنی نیست که درباره توافق جدیدی مذاکره نخواهیم کرد. باید منتظر بمانید. اما آنچه امروز و طی روزهای پیش رخ داد نشان می دهد که صددرصد حق با من بوده است.»

پرزیدنت ترامپ که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در کنفرانس خبری با همتای نیجریه ای خود شرکت کرده بود گفت: « گمانم که پیغام درستی ارسال می کند. طی هفت سال توافق اتمی با ایران پایان می یابد. و ایران آزادانه می تواندسلاح اتمی بسازد. این قابل قبول نیست. هفت سال یعنی عملا فردا؛ این قابل قبول نیست.»
او اضافه کرد: «آنچه امروز در اسرائیل گفته شد درستی حرفهای من را نشان داد. آنچه نخست وزیر نتانیاهو نشان داد وضعیت غیر قابل قبولی را نشان داد و من بارها این را گفته ام. ایرانی ها بیکار نمی نشینند. موشک آزمایش می کنند. می گویند که برای شبکه تلویزیونی شان است ؛ گمان نکنم. خواهید دید که چه رخ خواهد داد.»
او درباره اینکه آمریکا ۲۲ اردیبهشت از توافق هسته ای خارج خواهد شد یا نه گفت: «الان درباره تصمیمم صحبت نمی کنم. برخی ابراز می کنند که می دانند من چه تصمیم گرفتم اما آنگونه که آنها می‌گویند، نیست. من قبل از ۲۲ اردیبهشت تصمیمم را اعلام می کنم. این بدین معنی نیست که ما برای دستیابی به یک توافق واقعی، مذاکره نخواهیم کرد. توافق کنونی همانگونه که می دانید مخالفان بسیاری دارد. این توافق بدی برای آمریکا بود.»
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: «ما در این توافق بیش از۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد به ایران دادیم و چیزی دریافت نکردیم. اما این به این معنی نیست که درباره توافق جدیدی مذاکره نخواهیم کرد. باید منتظر بمانید. اما آنچه امروز و طی روزهای پیش رخ داد نشان می دهد که صددرصد حق با من بوده است.»
روز دوشنبه، در حالیکه رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که فعالیت بی ثبات سازی جمهوری اسلامی باید در قالب توافق هسته ای ایران موسوم به برجام مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، رهبر جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهارنظر ضمن رد هرگونه تغییر در سیاست خارجی، گفت «کسی که باید از منطقه خارج شود آمریکاست و نه جمهوری اسلامی».
دونالد ترامپ:‌خروج از برجام پیام درستی به کره شمالی می‌فرستد
۱۰/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با محمد بوخاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفته بود:‌«آیا برهم زدن توافق اتمی با ایران، پیام نادرستی به کره شمالی می‌فرستد» گفت:‌«نخیر. فکر می‌کنم که از قضا پیام درستی را منتقل می‌کند».
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:‌«این توافق پس از هفت سال منقضی می‌شود و ایران می‌تواند برود و سلاح اتمی بسازد. این قابل قبول نیست. هفت سال می‌شود همین فردا، که قابل قبول نیست».
وی افزود‌: «‌بخش‌هایی از کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو را نگاه کردم. کارشان خوب بود».
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه با حضور در وزارت دفاع این کشور، آنچه را که «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران و «فریب جهانیان» از سوی تهران نامید، در اختیار رسانه‌ها گذاشت.
به گفته آقای نتانیاهو، این مدارک شامل آرشیو برنامه‌های هسته‌ای محرمانه ایران در پروژه «عماد»، «یک دستاورد بزرگ اطلاعاتی» از چیزی است که «جهان تا به حال ندیده بود».
دونالد ترامپ در ادامه سخنانش گفت:‌«این توافق مورد حمایت خیلی‌ها نیست؛ یک توافق اسف‌بار است».
رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه چه کاری در مورد توافق اتمی برجام انجام می‌دهد، گفت:‌«خواهیم دید».
وی تصریح کرد:‌«فکر می‌کنم قضایای امروز و همین اتفاق‌های لحظاتی پیش و چیزهایی که فهمیده‌ایم، نشان می‌دهد که من ۱۰۰ درصد درست فکر می‌کردم».
ترامپ: بعید نیست دوباره در خصوص برجام مذاکره کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید از نظر او، برنامه موشکی ایران به معنی عقب نشستن تهران از آمال هسته‌ای است و واشنگتن احتمال راه افتادن دور جدیدی از مذاکرات برای انعقاد «توافقی حقیقی» با ایران را رد نمی‌کند.

به گزارش مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «محمد بوهاری» همتای نیجریایی خود، در خصوص مسائل مختلف و از جمله تصمیمش در خصوص برجام، سخن گفت.
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل خواست با «راه حل دو کشور» در مذاکرات آتی صلح با فلسطین موافقت کند
وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت/ ۳۰ مه به اسرائیل پیشنهاد داد راه حل دو کشور در مذاکرات صلح با فلسطینیان را بپذیرد. مایک پمپئو گفته است: «در راه حل دو کشور، هر دو طرف به طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند. ما مطمئناً با دو کشور مستقل موافقیم و فکر می‌کنیم احتمال دستیابی به صلح از این طریق بیشتر است.» وزیر خارجه آمریکا از فلسطینیان هم خواست که گفت‌وگوهای سیاسی با اسرائیل را از سر بگیرند. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنگام شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرده بود که چنانچه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهان راه حل دو کشور باشند، دولت آمریکا نیز از درخواست آنان حمایت می‌کند.
پمپئو در اسرائیل: آمریکا در صورت اصلاح نشدن توافق اتمی ایران از آن خارج می‌شود
۰۹/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا
وزیر خارجه جدید آمریکا که در سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه وارد اسرائیل شده است در اظهاراتی گفت: اگر توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، از آن خارج می‌شود.
گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و نخست‌وزیر اسرائیل در مورد ایران
۱۰/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فرداکاخ سفید آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهوری آن کشور و نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه غرب آسیا، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. این گفت‌وگو در حالی صورت گرفته که وزیر خارجه آمریکا نیز در اسرائیل به سر می‌برد.
بنا بر بیانیه نهم اردیبهشت ماه کاخ سفید، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، در مورد «تهدیدها و چالش‌هایی که خاورمیانه با آن‌ها روبه‌رو است، به‌ویژه مشکلات ناشی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» گفت‌وگو کرده‌اند.
برجام و حضور منطقه‌ای ایران؛ محور گفت‌وگوهای نتانیاهو با پمپئو
۰۹/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا
ترامپ در دیدار با نتانیاهو: به زودی درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم می‌گیرم
19 سپتامبر 2017 - 28 شهریور 1396

به گزارش رسانه ها، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در جریان دیدار خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نیویورک، گفته به زودی در مورد توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تصمیم خواهد گرفت.
خبری که امروز دوشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) از جملات ابتدایی این دو نفر پس از ملاقات منتشر شده، حکایت دارد آقای نتانیاهو در همان ابتدا به رئیس جمهور آمریکا گفته است: "تحت رهبری شما، اتحاد آمریکا و اسرائیل از هر زمان دیگر قوی تر است."
پومپئو مدارک اسرائیل نشان می‌دهد رهبران ایران به مردمشان دروغ می‌گویند
2 ساعت پیش

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا رهبران ایران را به دروغگویی متهم کرده است.
در پی اظهارات روز گذشته نخست وزیر اسرائیل در مورد دستیابی به مدارک متعددی از تخطی حکومت جمهوری اسلامی از تعهدات بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، آقای پومپئو گفت که این مدارک نشان می‌دهد که حکومت ایران به مردم این کشور دروغ گفته است.
وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که در حالیکه وجود پروژه عماد - طرح جمهوری اسلامی برای ساخت تسلیحات اتمی - از مدتها قبل دانسته شده بود اما مدارکی که اسرائیلی‌ها به دست آورده‌اند جزئیات بیشتری را در این مورد در اختیار مقامات غربی قرار می‌دهد. او گفت که در ملاقات روز یکشبنه با نخست وزیر اسرائیل، از وجود این مدارک مطلع شده بود.
آقای پومپئو گفت که "این مدارک دست کم کاملا روشن می‌کند که حکومت ایران همواره به مردم خود دروغ گفته است." وزیر خارجه آمریکا از تایید اینکه آیا این مدارک تخطی جمهوری اسلامی از تعهدات خود در برجام را هم ثابت می‌کند خودداری ورزید. و در پاسخ به سئوالی در این مورد گفت: "من این موضوع را به حقوقدانان واگذار می‌کنم، و در نهایت رئیس جمهوری [آمریکا] است که باید این موضوع را تشخیص دهد و در این مورد تصمیم بگیرد."

مایک پومپئو: اسناد اسرائيل در مورد ایران موثق است
واکنش مایک پومپئو و سناتور کورکر به اسناد اسرائیل در مورد برنامه اتمی ایران
۱۱/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا
سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر، از دیگر چهره‌های شاخص سیاسی در آمریکاست که در ساعت‌های گذشته به اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل واکنش نشان داده‌است. او در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ گفته است ایالات متحده پیش‌تر نیز از جنبه‌های نظامی برنامه اتمی ایران، باخبر بوده‌است. رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته آن‌چه باید در توافق اصلاح شود «انجام بازرسی‌های بیشتر»، «برنامه موشکی» و «بند غروب» -در ارتباط با محدودیت زمانی مربوط به تعلیق برنامه اتمی ایران- است. سناتور کورکر تاکید کرده از منظر او «بهترین گزینه، حل مشکلات موجود» در توافق اتمی فعلی میان ایران و شش قدرت جهانی‌‌ست؛ آنچه آمریکا و کشورهای اروپایی در یک سال گذشته در تلاش برای پیشبرد آن بوده‌اند.
آلمان خواستار بررسی «فوری» مدارک اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران شد
آلمان اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی باید «فورا» اطلاعات و مدارک مورد ادعای اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کند.
سخنگوی دولت آلمانی گفت که پیش از توافق هسته‌ای، «مواردی وجود داشت که لازم بود بر آن نظارت شود.» وی افزود: «این تردید وجود داشت که تهران برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز نداشته باشد و به همین منظور اجرای نظارت بی‌سابقه‌، کامل و مستمر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفت.»
سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که از این پس هم حفظ روند نظارت مستقل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضروری است.
به گفته او در شرایط فعلی، آلمان با بررسی دقیق اطلاعات اسرائیل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران موافق است.
واکنش فرانسه به «مدارک» نخست وزیر اسرائیل
درهمین حال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در تماسی تلفنی درباره برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
در این تماس تلفنی آقای ماکرون نخست وزیر اسرائیل را در جریان اقدامات خود برای گسترده‌تر کردن ابعاد توافق هسته‌ای به منظور در نظر گرفتن مسائل هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران قرار داد.
رئیس‌جمهوری فرانسه، اهمیت امنیت اسرائیل برای فرانسه را به بنیامین نتانیاهو یادآوری کرد. نخست وزیر اسرائیل نیز در این تماس اطلاعاتی را در مورد ادعای خود مبنی بر صلح آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.
آقای نتانیاهو همچنین با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز تماس‌های مشابهی برقرار کرد.
نخست وزیر اسرائیل همچنین قصد دارد تا در تماس با رهبران بریتانیا و چین آنها را نیز در جریان اطلاعات محرمانه‌ای که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آورده قرار دهد.
کاخ سفید: اسناد و اطلاعات اسرائیل درباره ایران را به دقت بررسی می کنیم
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ تهران ۱۳:۲۲
کاخ سفید در ادامه گفته است: این (اطلاعات ارائه شده) با آنچه که ایالات متحده در این باره می دانست مطابقت دارد؛ ایران برنامه هسته ای گسترده و مخفیانه ای داشت و تلاش کرده است که از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند ولی این تلاش ناکام بوده است.
واکنش‌های مهم به ادعاهای نتانیاهو

در میان مقامات فعلی و گذشته آژانس، سخنان اولی هینونن، معاون پیشین آژانس بین‌الملل اتمی و از مخالفان سرسخت فعلی برنامه هسته‌ای ایران قابل توجه است. جولیان بورگر خبرنگار روزنامه گاردین در واکنش به ادعای تازه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تلاش مخفیانه تهران برای ساخت بمب اتمی، سخنان هاینونن را منتشر و تصریح کرده که ایران برجام را نقض نکرده است.
وی افزود: قبلا و در سال 2008، تصاویری را که نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های مخفی تسلیحات هسته‌ای ایران به نمایش گذاشت، در یک نشست محرمانه دیده‌ام. در برجام از ایران خواسته نشده تا به فعالیت های هسته ای گذشته خود اعتراف کند و تحقیق در این باره بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
گفتگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره برجام
نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه (۳۰ آوریل/۱۰ اردیبهشت) طی نطقی هشدار داد که ایران یک "برنامه مخفیانه هسته‌ای" را دنبال می‌کند که هر زمان می‌تواند آن را فعال سازد. او با اشاره به یافته‌های دستگاه امنیتی اسرائيل به برنامه گسترده‌‌ای اشاره کرد که ظاهرا ایران آن را به صورت مخفیانه برای ساخت بمب اتمی در آینده حفظ کرده است.
تاکید پوتین و مکرون بر حفظ و اجرای توافق هسته‌ای با ایران
رئیس جمهور روسیه و همتای فرانسوی او در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای و اجرای برجام تاکید کردند. امانوئل مکرون پس از این گفت‌وگو در یک پیام توئیتری نوشت ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این بیانیه که روز دوشنبه (۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت) منتشر شد می‌افزاید که تماس تلفنی سران روسیه و فرانسه به ابتکار مکرون برقرار شده است.
بنابر این گزارش مکرون در تماس با پوتین او را در جریان سفر اخیر خود به واشینگتن و گفت‌وگوهایش با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ نیز قرار داده است.
این گفت‌وگو یک روز پس از آن انجام شد که سه کشور اروپایی طرف قرارداد هسته‌ای با ایران (بریتانیا، فرانسه و آلمان) ضمن تاکید بر پایبندی به برجام از ضرورت انجام مذاکرات تکمیلی درباره برنامه‌های موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه تاکید کردند.
مکرون در سفر به آمریکا نیز پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی درباره برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را مطرح کرده بود.
دونالد ترامپ همواره از توافق هسته‌ای با ایران به شدت انتقاد کرده و گفته اگر این توافق اصلاح نشود آمریکا به آن پایبند نخواهد بود.
ترامپ: حرف‌های نخست وزیر اسرائیل در باره برنامه هسته ای ایران درست بود
بوسیله Mehrdad Sadeghi
دنبال کردن @MehrdadS46
به روز شده در: ۳۰/۰۴/۲۰۱۸
دونالد ترامپ ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره در باره یک توافقنامه هسته ای جدید با تهران تاکید کرد خروج از برجام هیچگونه تاثیر منفی بر مذاکرات هسته ای با کره شمالی نخواهد گذاشت.
آقای ترامپ همچنین با امتناع از دادن پاسخ روشن به سوالی در باره احتمال خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای پیش از دوازدهم ماه مه/ بیست و دوم اردیبهشت، تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که «خواهیم دید که چه پیش می آید.»
رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پس از ادعاهای مطرح شده توسط بنیامین نتانیاهو مبنی بر «مخفی کاری ایران در تولید سلاح هسته ای» ضمن تایید و استناد به این سخنان بار دیگر مخالفت خود را با اساس توافقنامه هسته ای ایران اعلام کرد و گفت: «این توافق راه حلی پذیرفتنی محسوب نمی شود. این توافق به معنی آن نیست که آنها (مقامات ایرانی) بیکار نشسته اند، آنها در حال ساخت و پرتاب موشک هستند.»
گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با امانوئل ماکرون
از سوی دیگر خبرگزاری ها از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی اش خبر دادند.
به گزارش رویترز سوریه و ایران دو محور اصلی گفتگوهای روسای جمهوری آمریکا و فرانسه بوده است. کاخ سفید اعلام کرده است که دو طرف همچنان در حال مذاکرات فشرده برای تصمیم گیری در خصوص آینده توافقنامه هسته ای ایران هستند که سال ۲۰۱۵ از سوی ایران و پنج قدرت جهانی به امضا رسید.
این درحالیست که کاخ ریاست جمهوری فرانسه، الیزه شامگاه یکشنبه از توافق پاریس و تهران برای حفظ برجام خبر داده بود. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نیز در گزارشی اعلام کرد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی اش بر غیر قابل مذاکره بودن «برجام و هر موضوع دیگری به بهانۀ آن» تاکید کرده است.
سفر مکرون به ایران خوش آمد یا نیامد؟
علی آهنی سفیر پیشین ایران در فرانسه طی یادداشتی که در شماره امروز ایران چاپ شده است نوشت: در اواخر ریاست جمهوری اولاند و بخصوص با روی کار آمدن مکرون و با توجه به سفر رسمی بهمن ماه ۹۴ دکتر روحانی به پاریس، ایده سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران زمزمه و مطرح شد. بعد از سفر رسمی دکتر ظریف به پاریس در خرداد ماه ۹۶ و در پاسخ به سفر بهمن ماه ۹۵ همتای فرانسوی‌اش به تهران، زمینه سازی‌هایی شد که در پاییز ۹۶ سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران انجام شود تا مقدمات سفر مکرون در بهار ۹۷ فراهم شود.
اما متأسفانه با توجه به برخی از تحولات در منطقه، شدت گرفتن شانتاژ‌ها و تهدید‌های ترامپ و برخی موضع‌گیری‌های دور از انتظار فرانسه که با مواضع ترامپ همسو بود، سفر لودریان به تهران با تأخیر در اسفندماه انجام شد. در واقع هدف اصلی لودریان از این سفر بیش از اهداف دوجانبه، تلاش برای دستیابی به داده‌هایی بود که بتواند به مکرون کمک کند تا با دست پر به واشنگتن برود و بتواند حتی الامکان موضع ترامپ را در قبال برجام آرام کند که با دریافت پاسخ‌های روشن و صریح مقامات کشورمان عملاً در این راستا نتیجه مطلوبی نگرفت. سفر مکرون به واشنگتن هفته گذشته انجام شد.
ترامپ سعی کرد با تحویل گرفتن فوق‌العاده مکرون در سفرش به واشنگتن، او را با مواضع خود همسو کند. مکرون نیز تلاش کرد با اتخاذ مواضعی که خوشایند ترامپ باشد او را نرم کند که به اصطلاح از خروج او از برجام در ۱۲ مه جلوگیری کند، اگرچه در مصاحبه‌اش به نوعی ابراز امیدواری ملایمی کرد مبنی بر اینکه بعید است ترامپ در برجام بماند.
خانم دلفین اُ رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و فرانسه و مبتکر نامه سرگشاده ۵۰۰ نماینده اروپایی به کنگره امریکا که گفته می‌شود از افراد نزدیک به حلقه مکرون نیز است، در رابطه با سفر مکرون به واشنگتن گفت: مکرون موفق شد موضع ترامپ مبنی بر «نه به برجام» را به موضع «موافقت با یک توافق جدید» تبدیل کند.
در نتیجه با توجه به مراتب فوق باید منتظر ابتکار عملی از سوی مکرون بود و بعید نیست در آینده نزدیک بحث سفرش به تهران مطرح شود که احتمالاً با توجه به مواضع نسبتاً همسوی مکرون با ترامپ، با برخی مخالفت‌ها در ایران مواجه خواهد شد.
سؤال اینکه آیا باید به سفر مکرون خوشامد گفت: یا اینکه با توجه به مواضع مذکور، سفر او را به بعد موکول نمود؟
وال‌ستریت‌ژورنال: برجام را همین الان بکشید
همزمان با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای "اصلاح" توافق هسته‌ای، تلاش رسانه‌ها و تحلیلگران جریان مخالف برجام در آمریکا برای لغو این توافق، شدت گرفته است.
برخی از کارشناسان امنیت ملی در آمریکا نگران هستند که ترامپ برجام را لغو خواهد کرد. برخی دیگر نگران هستند که بازگشت یکجانبه تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، آمریکا را در سطح بین الملل، منزوی خواهد کرد. زیرا هنوز رهبران اروپایی به طور گسترده از توافق حمایت می‌کنند. گروهی می‌گویند برجام کارآمد است و ایران به توافق پایبند است و سرانجام برخی استدلال می‌کنند که اگر اروپا مایل است تغییراتی در توافق ایجاد کند، آمریکا باید تعلیق تحریم‌ها را ادامه دهد.

جفر، اما، همه این دیدگاه‌ها را "عمیقا گمراه" دانست و نوشت: "اگر آقای ترامپ سیاست دوران اوباما مبنی بر استمرار تعلیق تحریم‌ها را ادامه ندهد و تحریم‌ها را به طور یکجانبه برگرداند، اروپا هیچ گزینه‌ای جز کنار آمدن (با آمریکا) نخواهد داشت. تحریم‌های کلیدی که کنگره در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اعمال کرد، تحریم‌های ثانویه هستند. این تحریم‌ها به کشور‌هایی که تجارت با ایران را ادامه دهند، هزینه‌هایی تحمیل می‌کنند. تحت این رژیم، همه ملت‌ها باید بین تجارت با ایران یا حفظ دسترسی به سیستم بانکی آمریکا، یکی را انتخاب کنند. این یک گزینه واقعی نیست زیرا، هیچ کشوری نمی‌تواند با قطع ارتباطش با آمریکا، به لحاظ اقتصادی عملکرد موفق داشته باشد".

بنا به ادعای جفر، اروپایی‌ها شدیدا علیه این تحریم‌ها لابی کرده‌اند و دولت اوباما را به انجام چنین کاری متقاعد کردند. زیرا می‌دانند که آن‌ها "هرگز" ایران را بر آمریکا ترجیح نخواهند کرد.
اکونومیست:
اگر برجام لغو شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
"در عمل، بازگشت تحریم‌های شدید آمریکایی، بویژه تحریم‌های ثانویه که بانک‌های اروپایی و تجارت با ایران را هدف قرار می‌دهند، ممکن است توافق را بکشد و آن را به معادل دیپلماتیک زامبی تبدیل کند".

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش فرارو، هفته گذشته ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در جریان سفر سه روزه‌اش به واشینگتن، پیش‌بینی کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بنا به دلایل داخلی، در ماه آینده میلادی از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد. اگر ترامپ چنین کاری کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نشریه اکونومیست طی گزارشی به اثرات لغو برجام پرداخت و نوشت: "به لحاظ نظری، ترامپ قدرت این را ندارد که به سادگی توافق را پایان دهد. توافقی که توسط باراک اوباما درباره آن توافق شد. این یک توافق سیاسی بین ایران و شش قدرت جهانی است: بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا". 
اکونومیست با بیان اینکه ابهامات درباره برجام زیاد است، اعلام کرد ضرب الاجل ۱۲ می، آنچنان که به نظر می‌رسد نهایی نیست. در این ضرب الاجل، تحریم‌هایی بازبینی می‌شوند که اغلب با صادرات نفت ایران، تجارت با دلار و هدف قرار دادن بانک‌های ایران و کسانی که با آن‌ها تعامل می‌کنند، مرتبط است. مسلما، ضرب الاجل مهمتر در اواسط ژولای آینده فرا می‌رسد. یعنی زمانی که ترامپ باید تحریم‌های گسترده ایران را بازبینی کند. این تحریم‌ها بخش‌های گسترده‌ای، از حمل‌ونقل دریایی گرفته تا هوانوردی، را هدف می‌گیرند.
ترامپ تصمیم گیری در مورد اعمال تعرفه فلزات را عقب انداخت
7 ساعت پیش
اروپا خواهان معافیت کامل از تعرفه های تجاری جدید
دولت آمریکا مذاکرات مربوط به تعرفه فولاد و آلومینیوم با کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک را برای ۳۰ روز دیگر معوق کرده است.
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنین به طور اصولی با آرژانتین، برزیل و استرالیا به توافق رسیده است.
مهلت تعیین شده آمریکا برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم نیمه شب دوشنبه به پایان می رسید اما شرکای تجاری این کشور تا آخرین ساعات این مهلت نسبت به وضعیت صادرات خود مطمئن نبودند.
استفان منوچین، وزیر دارایی آمریکا دوشنبه در مصاحبه ای با شبکه فاکس گفت دونالد ترامپ هنوز در این باره تصمیمی نگرفته است.
آقای ترامپ در ماه مارس اعلام کرد تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داده است.
بسیاری از شرکای تجاری مهم آمریکا خواهان اعمال معافیت هایی از سوی آمریکا شده اند.
ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا پیش تر گفته بود بعضی از کشورهای نزدیک به آمریکا معافیت هایی را دریافت خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا: پیش از موفقیت دیپلماسی از سوریه خارج نمی‌شویم
۱۱/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید ارتش آن کشور و متحدانش، تا پیش از موفقیت دیپلمات‌ها برای دستیابی به صلح در سوریه، از آن کشور خارج نخواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر گفته قصد دارد نیروهای کشورش را هر چه سریع‌تر از سوریه خارج کند.
جیمز متیس روز ۱۰ اردیبهشت به خبرنگاران گفته است نیروهای ایالات متحده و متحدان آن کشور در ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی، در حال دستیابی به پیروزی هستند و قصد ندارند سوریه را، در حالی‌که هنوز در وضعیت جنگ به‌سر می‌برد، رها کنند.
به گفته وزیر دفاع آمریکا «اول در جنگ پیروز می‌شوی، بعد باید برای رسیدن به صلح به پیروزی برسی».
خبرگزاری رویترز می‌گوید این سخنان «مهم‌ترین نشانه» موجود است که خروج کامل ارتش ایالات متحده از سوریه، در زمان نزدیک، نامحتمل است.

محاسبه جنجالی اقتصاددان برجسته درباره شاخص بدبختی ایران
بنا به ادعای هانکه، نرخ تورم سالانه ایران، ۵۳.۸% است. اگر از این نرخ تورم برای محاسبه درجات شاخص بدبختی استفاده شود، در آن حالت، فقط دو کشور بدبخت‌تر از ایران خواهند بود: ونزوئلا و سوریه.
شاخص بدبختی هانکه در سال ۲۰۱۷، شامل ۹۸ کشور بود. در این شاخص، ونزوئلا بدبخت‌ترین کشور بود و پس از آن کشور‌های سوریه، برزیل، آرژانتین، مصر، نیجریه، آفریقای جنوبی، بوسنی و هرزگوین، اوکراین، سائو تومه و پرینسیپه قرار داشتند. پس از این کشورها، ایران به عنوان یازدهمین کشور قرار داشت.

به گفته هانکه یک روش برای معاینه "بیماری" همچون ایران، مطالعه بازار آزاد ارز است.
 
سقوط ارزش ریال

بنا به ادعای این اقتصاددان، "فروپاشی" اخیر ریال در برابر دلار، از تهدید‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره پاره کردن توافق هسته‌ای ناشی شد.
قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران بار دیگر «شش هزار تومان» شد
۱۱/اردیبهشت/۱۳۹۷
رادیو فردا
گزارش‌های رسیده حاکی است که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران بار دیگر به رقم «شش هزار تومان» رسیده است.
در همین زمینه خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گزارش داد که در ساعات اولیه امروز، نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۵۹۲۰ تومان و هر یورو به قیمت ۷۱۰۰ تومانی معامله شد.

احتمال افزایش حقوق کارمندان تا ۲۰ درصد 
پس از مصوبه دولت برای افزایش بین شش تا ۱۲ درصدی حقوق کارکنان در سال جاری مجلس تصمیم به اصلاح تبصره حقوقی بودجه گرفته است.نمایندگان می‌گویند آنچه که در متن قانون آمده با آنچه که هدفشان بوده متفاوت است. در این شرایط با تصویب اصلاحیه مجلس حداقل حقوق کارمندان تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. 
بهمنیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
آنها نه شهامت اش را دارند که به ایران حمله کنند نه توانائی اش را دارند و نه تمایلش را ، آنها در مصاف با متحدان کوچک و بزرگ ایران شکست خورده اند و مجبور شده اند حقارت و شکست خود را در پشت ترسی آمیخته به شرم پنهان کنند و همان هویچ چماق خود را با سر و صدا بازی می کنند اعتقاد دارند اگر خوب تهدید کنیم لازم نیست عمل کنیم ولی ملت ایران حرف امام راحل رضوان اله علیه را به یاد دارند که فرمودن : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و اینک شعار مرگ بر آمریکا برای مردم ایران و ملت های منطقه یک شعور سیاسی ست یک خط است یک راهبرد است شکستن خط دفاعی آمریکاست و بعضی از مسئولین این دولت روحانی که هنوز هم ولع و شوق رابطه با آمریکا را در سر دارند دندان درد مردم انقلابی ایران شده اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار