کد خبر: 904289
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رئيس پليس فتا خبر داد
رئيس پليس فتا با بيان اينكه ميزان جرائم از سال‌90 تا امروز 900‌درصد افزايش داشته است، تأكيد كرد كه 70‌درصد از كل جرائم در پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي رخ مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما، سردار كمال هاديان‌فر در نشست خبري روز گذشته همچنين از وقوع 6 تا 7‌ميليون حمله سايبري روزانه در كشور خبر داد و گفت: سال گذشته 296 حمله جدي به زير ساخت‌هاي حياتي ايران صورت گرفت كه نيمي از آن از سوي دو كشور امريكا و چين صورت گرفت. وي با بيان اينكه 30‌درصد ديگر اين حملات از سوي دو كشور هلند و آلمان و بقيه هم از سوي كشورهاي آسيايي صورت گرفته است، افزود: هدف حمله‌هاي جدي انجام شده در سال گذشته به ترتيب زيرساخت‌هاي بانكي و مؤسسات پولي و مالي، زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور، حوزه‌هاي انرژي همچون توزيع برق و گاز و صنايع نفتي بوده است كه نكته قابل توجه در اين حملات سازمان‌يافته بودن آن و تلاش حمله‌كنندگان براي اختلال در فعاليت اين زيرساخت‌ها بوده است. به گفته وي: از ميان 32 بانك در سال گذشته به 11‌بانك كه بيشترين گردش مالي و مشتري را دارند حملاتي وارد شد كه البته تذكراتي براي ارتقاي سيستم امنيتي به آنها داده شد.

56 ميليون نفر در ايران به اينترنت دسترسي دارند

سردار هاديان‌فر در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه 3/7ميليارد نفر جمعيت دنيا 2/4ميليارد نفر به اينترنت دسترسي دارند، گفت: در ايران نيز اين آمار در سال ‌92، 4/3ميليون نفر بود كه در سال‌96 و بر اساس آخرين آمارهاي اخذ شده تعداد ايرانياني كه به اينترنت دسترسي دارند به 56‌ميليون نفر رسيده است و همچنين در حال حاضر بيش از 937‌هزار وب‌سايت با دامنه دات‌اي‌آر در كشور فعالند.

تلگرام 40 ميليون كاربر در ايران دارد

به گفته رئيس پليس فتا ناجا در حال حاضر 40‌ميليون كاربر ايراني در تلگرام و 20 ميليون نفر ايراني در اينستاگرام حضور دارند و اين در شرايطي است كه هيچ‌ يك از اين دو شركت سروري در داخل ايران ندارند و اين موضوع باعث شده تا پيگيري جرائم رخ‌داده در اين شبكه‌ها بسيار سخت شود.
به گفته وي: مديران تلگرام با فروش اطلاعات كاربران خود به سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا و اسرائيل در آمدهاي ميلياردي كسب مي‌كنند و چنانچه كاربران روسي و ايراني از تلگرام به شبكه‌هاي بومي خود كوچ كنند تلگرام ورشكست مي‌شود. سردار هاديان‌فر از رشد 10‌برابري اينترنت در ايران خبر داد و گفت: هم‌اكنون 156‌ميليون سيم‌كارت در اختيار مردم ايران است و 80‌درصد از مردم كشور از تلفن‌هاي همراه خود به عنوان اينترنت همراه استفاده مي‌كنند.
وي همچنين گفت: بيش از 412‌ميليون كارت بانكي در اختيار مردم ايران است كه اين آمار نشان مي‌دهد هر ايراني حدوداً 5 تا 6 كارت بانكي داشته كه متأسفانه هنوز اين كارت‌هاي بانكي با كد ملي كاربران «يونيك» نشده است.

نيمي از جرائم فضاي مجازي در تلگرام رخ مي‌دهد

رئيس پليس فتا ناجا با اعلام اينكه حدود 70‌درصد از كل جرائم در پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي رخ مي‌دهد، گفت: 49 و نيم درصد از جرائم فضاي مجازي در تلگرام اتفاق مي‌افتد. وي افزود: حدود 70‌درصد از كل جرائم در پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي است.
وي درباره فعاليت كانال‌هايي كه به صورت عنكبوتي ابتدا با موضوع طنز و سرگرمي فعاليت مي‌كنند و از نيمه‌هاي شب به انتشار فيلم‌هاي مبتذل و مستهجن اقدام مي‌كنند، اظهار كرد: 23 هزار و 184 كانال و گروه مجرمانه توسط پليس فتا شناسايي شده و غالب آنها مسدود شده‌اند، اما متأسفانه در كمتر از 10‌دقيقه با تغييرات جزئي دوباره به تلگرام برمي‌گردند.
رئيس پليس فتا اعلام كرد: 30‌هزار و 186 كانال و گروه مجرمانه در تلگرام شناسايي شد، 23 هزار و 175 كانال ضداخلاقي، 4هزارو753 كانال فعاليت تروريستي و داعشي دارند و 650 كانال نيز فعاليت ضددين، ضداسلام و ضدقرآن دارد، مابقي نيز در حوزه مواد مخدر، تبليغات كالاي ممنوع، قمار و ترغيب به خودكشي فعاليت دارند.
به گفته وي، 51 هزار پيج اينستاگرامي نيز تحت شناسايي داريم، موارد ابتذال و فيلم‌هاي مستهجن نيز تحت بررسي است.
وي به فعاليت گروه‌هاي تروريستي و القاعده در تلگرام اشاره كرد و گفت: گزارش كاملي از اين فعاليت‌ها را در اوايل سال‌96 به اينترپل ارائه كرديم و امروز 300‌كانال مربوط به داعش و تفكر تكفيري با 11‌زبان از جمله فارسي در تلگرام فعاليت مي‌كنند، اما در اين شرايط مدير تلگرام هم اين كانال‌ها را حذف نمي‌كند و دليل حذف نكردن مدير تلگرام نيز اين است كه اينها خشونت را ترويج نمي‌كنند، در حالي كه به تفكر اينها توجهي ندارند، البته به بركت جمهوري اسلامي ايران و اقدامات كشور عراق و سوريه، داعش از بين رفت، اما تفكر آن همچنان وجود دارد.
به گفته سردار هاديان‌فر از 51 درصد جرائم عليه خلاف عفت عمومي و اخلاقي بيش از 49‌درصد مربوط به تلگرام، 23‌درصد اينستاگرام و 11‌درصد نيز واتساپ است.

افزايش 900 درصدي جرائم سايبري

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 1038‌شهر و 28هزار روستا به اينترنت نسل 3 و 4 مجهز هستند، افزود: با توجه به اتفاقات رخ داده و رشد تكنولوژي روزانه ميزان جرائم از سال 90 تا امروز 900 درصد افزايش داشته است يعني به ازاي هر 1400‌ايراني يك فقره جرم در كشور رخ داده است و اين در حاليست كه در كشور هند با جمعيت 3/1 ميليارد نفر تنها 57 هزار فقره جرم سايبري اتفاق مي‌افتد كه اين معادل وقوع هر فقره جرم سايبري به ازاي هر 8400 نفر هندي است.
به گفته سردار هاديان‌فر برداشت‌هاي غيرمجاز، 5/61درصد، مزاحمت‌هاي اينترنتي 60 درصد، كلاهبرداري‌ها 55 درصد، هتك حيثيت و نشر اكاذيب 31 درصد و انتشار فيلم‌هاي خصوصي خانوادگي در فضاي سايبري 22 درصد نسبت به سال 95 افزايش داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار