کد خبر: 904283
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
انتخاب سرمربي جديد و پايان بلاتکليفي تيم اميد
هدايت تيم فوتبال اميد به مدت دو سال به زلاتکو کرانچار سپرده شد. پس از کش و قوس‌هاي فراوان و مطرح شدن گزينه‌هاي متعدد سرانجام فدراسيون فوتبال تصميم نهايي‌اش را گرفت و...
شيوا نوروزي

هدايت تيم فوتبال اميد به مدت دو سال به زلاتکو کرانچار سپرده شد. پس از کش و قوس‌هاي فراوان و مطرح شدن گزينه‌هاي متعدد سرانجام فدراسيون فوتبال تصميم نهايي‌اش را گرفت و مرد کروات را به عنوان سرمربي جديد انتخاب کرد. بازي‌هاي آسيايي جاکارتا و رقابت‌هاي انتخابي المپيک دو رويداد مهمي هستند که کرانچار بايد به همراه اميدها در آنها شرکت کند. شکستن طلسم 44 ساله صعود به بازي‌هاي المپيک مسئوليت سنگيني است که روي دوش مرد کروات گذاشته شده است.
سرمربي 61 ساله در شرايطي به اين سمت انتخاب شده که چهار سال پيش نيز در آستانه نشستن روي نيمکت اميدها بود، اما به يک‌باره اعمال‌نظر وزارت ورزش مانع از اين اتفاق شد و در نهايت حکم سرمربيگري اميدها به نام محمد خاکپور خورد. قرار است امروز کرانچار به تهران بيايد و جلسه‌اي هم در فدراسيون با حضور مهدي تاج و حميد استيلي داشته باشد. گفته مي‌شود استارت اولين اردوي تيم اميد 25 ارديبهشت زده مي‌شود تا بيش از اين فرصت از دست نرود.

انتخابي با تأخير 4 ساله

اميدها در حالي از بلاتکليفي نجات يافتند که انتخاب سرمربي جديد نيز خالي از حاشيه ‌نبود. کرانچار همان مربي‌ است که قرار بود چهار سال پيش به اين سمت برسد و زمينه آن هم فراهم شده بود، اما در اقدامي جالب توجه وزارت ورزش وقت اين تصميم را وتو کرد و اجازه نداد مرد کروات همه کاره تيم اميد شود. در آن زمان گفته مي‌شد که صلاحيت کرانچار بنا بر برخي دلايل (شرب‌خمر) تأييد نشده است. سرمربي سابق سپاهان اين‌بار اما توانست نظر مساعد همه را جلب كند و امروز برنامه‌هايش را ارائه دهد. رزومه خوب کرانچار دليل اصلي انتخاب او عنوان شده است.
سرمربي تيم اميد سابقه هدايت تيم‌هايي چون ديناموزاگرب، تيم ملي کرواسي، پرسپوليس و سپاهان را در کارنامه دارد. آشنايي او با فوتبال ايران يکي از نکات مثبت اين انتخاب محسوب مي‌شود، هرچند که کرانچار چند ماه پيش به دليل کسب نتايج ضعيف از سپاهان اخراج شد. او همچنين هشتمين سرمربي خارجي است که روي نيمکت اميدهاي ايران مي‌نشيند. نلو وينگادا در سال 2014 آخرين مربي خارجي تيم اميد بود. نکته حائز اهميتي که انتظار مي‌رود فدراسيون توجه ويژه‌اي به آن داشته باشد، اختلافات قبلي سرمربي تيم اميد و سرمربي تيم ملي است؛ زماني که کرانچار سرمربي سپاهان بود با کارلوس کرش جدال‌هاي لفظي زيادي داشت كه اميدواريم اين اختلافات در عملکرد تيم اميد تأثيري نگذارد. آخرين قهرماني اميدها در بازي‌هاي آسيايي نيز در بوسان کره جنوبي و با هدايت برانکو ايوانکوويچ به دست آمده است.

بي‌خيال گزينه‌هاي ايراني

در ماه‌هايي که فدراسيون براي انتخاب سرمربي وقت تلف مي‌کرد، اسامي زيادي در رسانه‌ها مطرح شد؛ جواد نکونام، عليرضا منصوريان، حسين فرکي و يحيي گل‌محمدي مطرح‌ترين گزينه‌ها بودند که البته نکونام تا آستانه سرمربيگري هم پيش رفت، اما با وجود اينکه حتي کرش نيز از اين انتخاب استقبال کرده بود در نهايت کرانچار انتخاب شد. حميد استيلي در گفت‌وگو با خبرنگاران، کرانچار را بهترين گزينه اميدها خواند.
مدير تيم اميد با اشاره به انتخاب سرمربي جديد ابراز اميدواري کرد که اميدها در انتخابي المپيک نيز موفق شوند: «در جلساتي که طي چند وقت اخير با کميته فني و رئيس فدراسيون فوتبال داشتيم، بالاخره کرانچار به عنوان سرمربي تيم ملي اميد تا المپيک ۲۰۲۰ انتخاب شد. اميدواريم با حضور اين مربي بتوانيم در بازي‌هاي آسيايي جاکارتا و همچنين المپيک ۲۰۲۰ به نتايج خوبي دست پيدا کنيم. اگر ما مي‌خواستيم زودتر از اين اقدام کنيم اجازه اين کار را نداشتيم، چون بازيکنان دست باشگاه‌ها بودند و شرايطي براي انتخاب سرمربي تيم ملي اميد هم وجود نداشت. به هر حال تيم اميد با تيم بزرگسالان در اردوهاي مقطعي حضور خواهد داشت تا بتوانيم نفرات برتر خود را براي جاکارتا انتخاب کنيم.»

رزومه‌اي قوي

رزومه خوب سرمربي جديد نکته ديگري است که استيلي بر آن تأکيد کرد: «وي از رزومه بسيار خوبي برخوردار است و ما با وجود چنين مربي‌اي مي‌توانيم نتايج خوبي را کسب کنيم. در حال حاضر وجود کرانچار همانند کرش در تيم ملي اميد و بزرگسالان از اتفاقات بسيار مهمي است که در فوتبال ما رخ داده و ما بايد از چنين اتفاقاتي به خوبي استفاده کنيم و دست در دست هم دهيم تا به هدف بزرگمان که راهيابي به المپيک ۲۰۲۰ است، برسیم.»

دستيار ايراني

به گفته مدير تيم اميد تمرينات اين تيم به زودي آغاز مي‌شود و مربيان ايراني در کنار کرانچار حضور خواهند داشت: «ما منتظريم اين مربي به ايران بيايد و نفرات را در اختيار بگيرد تا کار خود را آغاز کند. به هر صورت او مربي بسيار خوب و ارزشمندي است و از رزومه خوبي برخوردار است. سعي‌مان اين است که با قرار دادن چند دستيار ايراني در کنار او‌ از تجربياتش به خوبي استفاده کنيم. البته قرار است اين مربي، يک يا دو دستيار نيز همراه خود به ايران بياورد.»

بهترين انتخاب

حسين کلاني، عضو کميته فني فدراسيون فوتبال در گفت‌وگو با ايسنا انتخاب کرانچار را بهترين تصميم خواند: «هميشه موافق انتخاب مربيان داخلي و بومي بودم، اما در مورد کرانچار و نياز تيم ملي در اين برهه از زمان به مربي خارجي که سوابق و رزومه خوبي داشته باشد، باعث شد من نيز با اين انتخاب موافقت کنم. در تمام دنيا مانند آلمان، اسپانيا و انگليس چنين چيزي مرسوم است که بهترين مربي‌ها را از سرتاسر دنيا بياورند و صرف بومي بودن، اهميت چنداني ندارد. البته يکي از شروط ما براي فعاليت کرانچار استفاده از دستياران ايراني بود. دستياري وي مي‌تواند کلاسي براي مربيان جوانمان باشد. ما پس از سال‌ها حضور نداشتن در المپيک، سرخورده شده‌ايم و غرورمان جريحه‌دار شده است. فکر مي‌کنم کرانچار بتواند اين غرور را به تيم ملي اميد برگرداند و ما بتوانيم در المپيک بعدي حضور داشته باشيم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار