کد خبر: 904151
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
احداث فرودگاه بروجرد که در مجلس ششم و دولت دهم مصوب شد، پنج مجلس و سه  دولت را به خود ديد و همچنان در مرحله اختصاص بودجه، کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی باقي مانده است
درحالي هر سال بر قدمت وعده احداث فرودگاه بروجرد افزوده مي‌شود که هنوز اين طرح اقتصادي رنگ گلنگ و بودجه را بعد از گذشت 19 سال به خود نديده‌ است. پروژه‌اي که قرار بود تحولي در زمينه اقتصادي و علمي اين شهرستان به وجود بياورد و همچنان اسير همان وعده‌هاي اوليه است. تنها اقدامي هم که براي آن مي‌شود اين است که هر سال براي دوره‌اي کوتاه احداث آن قوت مي‌گيرد و دوباره بعد از گذر زمان به فراموشي سپرده مي‌شود. طرحي که تصويب و پيگيري آن از مجلس ششم و دولت دهم آغاز شده است و هنوز در حد وعده است.
ميترا شهبازي

فرودگاه بروجرد همان طرحي است که 19 سال پيش مقدمات اوليه احداث آن روي برگه آمد و با وعده آن از سوي مسئولان بذر اميدي در دل مردم اين شهرستان کاشته شد. به رغم اينکه گفته مي‌شد با نشست و برخاست هواپيما از فرودگاه بروجرد تحول بزرگي در زمينه علمي و دانشگاهي ايجاد شود و به دنبال آن اقتصاد و اشتغال‌زايي هم رونق يابد؛ اما هيچ‌گاه کلنگي براي احداث فرودگاه بر زمين زده نشد. حتي جانمايي فرودگاه هم به درستي انجام نشد و زميني براي آن تخصيص نيافت. حالا اين وعده 19 ساله شده است و مسئولان بر سر اينکه فرودگاهي در بروجرد ساخته شود يا نه اختلاف نظر دارند. گروهي آن را طرحي اقتصادي عنوان مي‌کنند و تعدادي ديگر از مسئولان هم مدعي اين هستند که فرودگاه بروجرد احداث شود؛ پروازهاي آن به قدري نيست که صرفه اقتصادي داشته باشد.

تمديد وعده‌ها ادامه دارد

با اين حال این فرودگاه که طي طرح اوليه آن قرار بود در شمال بروجرد و در محدوده منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان احداث شود، همواره به عنوان یکی از مطالبات مردم شناخته مي‌شود. در راستاي جانمايي فرودگاه و خريد زمين، سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان مي‌گويد:« فرودگاه بروجرد در حال حاضر در مرحله خرید زمین است، به‌ طوری که هم‌اکنون 178 هکتار خریداری شده و 182 هکتار دیگر نيز در حال طی‌کردن مراحل اداری است. برای خرید فاز نخست اراضی این فرودگاه پنج میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای کل اراضی مورد نیاز نیز 12 میلیارد تومان دیگر لازم است.»

رضا آریایی مي‌افزايد:« استاندار لرستان و نمایندگان مردم بروجرد در مجلس به جد در حال پیگیری تامین این مقدار از اعتبار از طریق وزارت راه و شهرسازی هستند؛ در ابتدای امر باید تملک کلیه اراضی انجام گیرد و سپس مراحل بعدی با فازبندی پروژه عملیاتی شود.» البته بحث تملک اراضي هم همچون وعده‌هاي پيشين؛ سالهاست که مد نظر است و هنوز به طور کامل انجام نشده است. از طرفي هم بحث کمبود اعتبارات در سال‌هاي گذشته از سوي استانداري مطرح شده بود که به دنبال آن قرار بود بخش خصوصي با ورود خود به اين مسئله خاتمه دهد. با اين حال آريايي در اين خصوص بيان مي‌کند:« برای بحث واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی، فعلا وزارت راه و شهرسازی تصمیم نهایی را نگرفته ولی این موضوع به عنوان یکی از گزینه‌ها همچنان در دست بررسی است.»

برودجرد چشم انتظار رونق اقتصادي

با اين شرايط که همچنان عمليات احداث فرودگاه در دست بررسي است، گويي قرار است اين وعده 19 ساله، بيستمين سال خود را هم پشت سر بگذارد و باز هم خبري از فرودگاه نشود. آن هم در شهرستاني که به رغم وجود پتانسيل‌هاي اقتصادي بالايي همچون نساجي بروجرد، مي‌توان از فرودگاه بروجرد به عنوان ظرفيتي اقتصادي براي اشتغال‌زايي و صادرات بهتر منسوجات نساجي بهره برد.

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس نيز با تاييد مطالب فوق مي‌گويد:« اجراي اين طرح از اهميت بالايي براي رونق شهرستان و در نهايت استان دارد. چرا که در آینده پس از ایجاد خط راه‌آهن دورود به بروجرد، فاز بعدی آن بروجرد و ملایر و خط غرب کشور است که به این ترتیب از منطقه ویژه اقتصادی عبور می‌کند و جز مناطق ویژه اقتصادی موفق کل کشور خواهد بود چرا که ارتباطات ریلی و هوایی و زمینی دارد.» با اين تفاسير اين مسئله که فرودگاه بروجرد احداث شود توجيه اقتصادي ندارد منتفي است و مسئولان براي احداث اين طرح اقتصادي بايد هرچه سريع‌تر اقدام کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار