کد خبر: 904088
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
هزينه‌ها و بودجه طرح تحول سلامت به قدري بالاست كه اگر تمام بودجه مملكت هم به اين طرح اختصاص يابد، كفاف آن را نمي‌دهد
زهرا چيذري

«قسمت اعظم تجهيزات پزشكي تجارت است»‌اين را سياوش صحت دبير علمي چهل و دومين كنگره علمي سالانه جامعه جراحان ايران مي‌گويد. بنا به تأكيد وي به همين خاطر هم هست كه در تمام دنيا مقالات علمي با ذكر پشتيبان تجاري همراه است و مقاله‌اي كه پشتيبان تجاري داشته باشد،‌مورد قبول قرار نمي‌گيرد. نكته قابل‌تأمل اينجاست اعضاي جامعه جراحان ايران تأكيد دارند 90 درصد تجهيزات پزشكي وطني مورد تأييد است و تنها 10 درصد آن نيازمند تكنولوژي‌هاي پيچيده‌اي است كه در ايران وجود ندارد. جالب‌تر آنكه تجهيزات پزشكي تشخيصي به اندازه كافي در ايران وجود دارد و همين موجب شده تا بر خلاف كشورهاي پيشرفته‌اي همچون انگليس كه براي يك MRI بايد پزشك معتمد بيمه تجويز را تأييد كند و حداقل يك ماه زمان ببرد، در ايران دسترسي بيماران به خدمات پيچيده پاراكلينيكي ظرف دو- سه ساعت امكانپذير شود. اينها درست همان نكاتي است كه موجب شده تا طرح تحول سلامت هم به شكست كشيده شود!
تغييرات ايجاد شده در بيمه سلامت و كوچك‌شدن بسته‌هاي خدمات نشان مي‌دهد يك پاي طرح تحول مي‌لنگد،‌حتي اگر وزير بهداشت و مسئولان سلامت زير بار اين ماجرا نروند. داستان چالش‌هاي طرح تحول اما پيچيدگي‌هايي دارد كه از زاواياي مختلف قابل بررسي است.

تأييد اثربخشي تام 95 درصد داروهاي ايراني

به گفته ايرج فاضل، رئيس جامعه جراحان و رئيس سازمان نظام پزشكي در طرح تحول ميلياردها دلار دارو به چند برابر قيمت وارد كشور شد. اين واردات در حالي است كه 95 درصد داروهاي توليد ايران مورد تأييد است و از سوي پزشكان با اطمينان كافي تجويز و استفاده مي‌شود.
وي در نشست خبري چهل و دومين كنگره جامعه جراحان ايران، در عين حال از افزايش بي‌رويه استفاده از دستگاه‌هاي تشخيصي در كشور انتقاد كرد و افزود: در هيچ جاي دنيا به اندازه ايران دستگاه‌هاي تشخيصي وجود ندارد و اين باعث شده هزينه‌هاي درمان به شدت بالا برود.

تمام بودجه مملكت هم كفاف نمي‌دهد!

رئيس جامعه جراحان ايران معتقد است: اولين مشكل طرح تحول سلامت، اسم غلط اين طرح است، زيرا طرح تحول سلامت، طرح درمان است و به سلامت خيلي ربط ندارد.
به گفته رئيس جامعه جراحان ايران، ايجاد درآمدهاي غيرعادي براي برخي از گروه‌هاي پزشكي در بيمارستان‌هاي دولتي بود؛‌افرادي كه گاهي تا نيمه‌هاي شب اعمال جراحي غير اورژانسي انجام مي‌دهند و همين روند باعث شده كه موازنه درآمد در نظام سلامت به هم بريزد.
وي تأكيد كرد:‌با اجراي طرح تحول شاهد آن بوديم كه تمام استنت‌هاي قلبي يا صفحات ارتوپدي ظرف مدت كوتاهي تمام شد.
فاضل گفت: هزينه‌ها و بودجه طرح تحول سلامت به قدري بالاست كه اگر تمام بودجه مملكت هم به اين طرح اختصاص يابد، كفاف آن را نمي‌دهد.
صحت هم با تأكيد بر لزوم نظارت وزارت بهداشت و اصلاحات آموزشي به« جوان»‌گفت: در امريكا تعرفه‌ها بالا رفته و هزينه يك آنژيوگرافي كه قبلاً 100 دلار بود، حالا 200 دلار شده و بايد سه نفر آن را تأييد كنند. در ايران هم بايد بيمه‌ها ساز و كار نظارتي قوي‌تري داشته باشند. عملكرد پزشكان متخصص رشته‌هاي مختلف را بررسي كنند و در صورتي كه اعمال جراحي يا تجويزهاي نادرستي داشتند،‌پول آنها را ندهند تا بتوانند هزينه‌ها را مديريت كنند. وي تصريح كرد: به گفته دكتر حريرچي،‌سخنگوي وزارت بهداشت 75 درصد هزينه‌هاي طرح تحول براي آزمايشات و تجهيزات پزشكي هزينه شده است و اين نشان مي‌دهد وزارت بهداشت نظارتي بر درمان ندارد.
دبير كنگره جامعه جراحان با تأكيد بر رعايت اخلاق پزشكي گفت: طبق استانداردهاي جهاني هر پزشك مجاز است كه روزانه بين 12 تا 15 بيمار را معاينه كند؛ زيرا از بيمار دوازدهم به بعد 30 درصد خطاي پزشكي افزايش مي‌يابد.
صحت در اشاره‌اي به برخي پزشكان كه در ساعات غيرمعمول به معاينه تعداد زيادي از بيماران مي‌پردازند، اين رويه را خلاف اصول اخلاق پزشكي دانست و افزود: تحميل ساعات غيرعادي به بيماران، معاينه روزانه تعداد زيادي از بيماران يا معاينه چند بيمار همزمان، خلاف اخلاق، نيازمند فرهنگ‌سازي در جامعه پزشكي و همچنين نظارت بيشتر مسئولان حوزه سلامت كشور است.

رايگان شدن بيمارستان‌هاي آموزشي

رئيس جامعه جراحان معتقد است: اگر اصل طرح به معني كمك به بيماران محروم و بي‌بضاعت است، ايده‌آل بوده اما همين شيوه اجرا تا چند سال قبل در بيمارستان‌هاي آموزشي انجام مي‌شد و خدمات درماني براي بيماران در اين بيمارستان‌ها با بودجه بسيار كمتر طرح تحول سلامت رايگان بود.
فاضل تصريح كرد: پيشنهاد من اين است كه به جاي طرح تحول سلامت، بيمارستان‌هاي آموزشي را براي ارائه خدمات به مردم رايگان كنيم و بودجه آن را بپردازيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار