کد خبر: 904087
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
سونامي كمبود معلم، آموزش و پرورش را از نفس انداخته است...
عليرضا سزاوار

متأسفانه دولت هزينه‌كردن در آموزش و پرورش را برابر با هدر دادن بودجه مي‌داند. در چنين شرايطي طبيعي است كه سازمان مديريت در برابر درخواست استخدام معلم به شدت مقابله مي‌كند. سال آينده با اينكه طبق گفته رسمي وزير بيش از 80 هزار نفر كمبود نيرو وجود دارد تا كنون تنها مجوز استخدام 18 هزار نفر صادر شده است و اين يعني سال بعد وضعيت مدارس دولتي فاجعه‌بار و كلاس‌ها شلوغ‌تر خواهد شد.
در همين زمينه رئيس مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش ديروز در نشست خبري به مناسبت هفته معلم با اشاره به اينكه شدت كمبود نيروي انساني تا سال ۱۳۹۹ آموزش و پرورش را از پا در مي‌آورد، گفت: «قانون مديريت خدمات كشوري اين وزارتخانه را در عصر پيكان نگه داشته است.»
اسفنديار چهاربند افزود: از سال آينده تعداد شاغلان و بازنشسته‌ها برابر مي‌شود و تا سال 1401 تعداد يك ميليون و 150 هزار بازنشسته و 830 هزار نيروي انساني خواهيم داشت؛ تا زماني كه سرنوشت اداري و استخدامي فرهنگيان به قانون مديريت خدمات كشوري گره خورده، تحولي در نظام تعليم و تربيت رخ نمي‌دهد و بزرگ‌ترين بن‌بست در تحول زندگي معلمان اين قانون است كه كارمند محور بوده و معلم‌محور نيست.»
رئيس مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش افزود: «مجلس كه در حال دائمي كردن قانون مديريت خدمات كشوري است بايد آموزش و پرورش را استثنا در نظر بگيرد تا اين وزارتخانه قانون اداري و استخدامي خاص خود را ارائه كند. اين قانون موجب نهادينه شدن تبعيض در آموزش و پرورش شده است.»

سال‌هاست سياست انقباضي داريم

چهاربند ادامه داد: «در مهر 97 حدود 300 هزار نفر كمبود نيروي انساني خواهيم داشت و بايد براساس شاخص‌ها و معيارها و انتظارات از آموزش و پرورش براي آن نيروي انساني در نظر گرفت،‌اما هم اكنون اينگونه نيست. 194 هزار نفر از اين كمبود از طريق ندادن نيرو به مدارس بايد پشت سرگذراند.‌»
وي افزود: «طبق قانون احياي امور تربيتي به ازاي هر چهار نفر دانش‌آموز بايد يك ساعت معلم تربيتي داشته باشيم و نياز به 123 هزار مربي پرورشي براي دانش‌آموزان مدارس دولتي داريم؛ اما فقط 18 هزار مربي به مدارس اختصاص مي‌دهيم و در اين شرايط از آموزش و پرورش انتظار داريم در سبك زندگي و امور فرهنگي اقدام كند.»
رئيس مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: «با كمبود آموزگار در دوره ابتدايي امكان بازماندگي از تحصيل دانش‌آموزان وجود دارد و تا سال 1401 خروج نيرو متداول است. در سال 97 حدود 65 هزار نفر مشمول بازنشستگي هستند كه پيش‌بيني مي‌كنيم 55 هزار بازنشسته شوند و اگر بدين صورت كه تا امروز بوده واكنش نشان داده شود،‌شدت كمبود نيرو تا سال 1399 آموزش و پرورش را از پا در مي‌آورد.»
وي اضافه كرد: «يكي از اقتضائات برنامه‌ريزي نيروي انساني آموزش و پرورش متغير بودن نياز است و در مهر 97 از 300 هزار نفر، كمبود 84 نفر را در قالب حق‌التدريس و خريد خدمات تأمين خواهيم كرد و سال‌هاست در اين بخش سياست انقباضي داريم.»

از حق‌التدريس بيشترين استفاده را كرده‌ايم

رئيس مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: «نرخ بهره‌وري بر مبناي عوامل توليد خدمات 100 درصد است. عوامل توليد در آموزش و پرورش فضا و معلم است. هم اكنون در بحث منابع انساني 300 هزار كمبود داريم و در بحث فضاي آموزشي 60 درصد نيازمند نوسازي و تخريب و بازسازي است. »
وي عنوان كرد:« طبق آمار مستند و مصوب ما نيروي مازاد نداريم و بهره‌وري نيروي انساني و فضا در آموزش و پرورش 100 است و نتايجي را كه براساس قانون مديريت خدمات كشوري ارائه مي‌دهند، رد مي‌كنيم.»
چهاربند تصريح كرد: «اگر از استخدام صحبت مي‌كنيم، يعني تمام راه‌حل‌ها را رفته‌ايم،‌از حق‌التدريس بيشترين استفاده را كرده‌ايم،‌خريد خدمات را به كار برده‌ايم و تراكم كلاس‌هاي درس را افزايش داده‌ايم و چاره‌اي جز استخدام نداريم.»

تفكر اشتباهي كه همچنان موجود است

متأسفانه در دوره آقاي فاني اين بحث به طور جدي از سوي وي مطرح شد كه مي‌توان با 700 هزار نيرو آموزش و پرورش را اداره كرد و حدود 300 هزار نيروي اضافي در آموزش و پرورش هستند. ظاهراً وي براي اين ادعاي خود دليل اشتباهي داشت كه اكنون گريبانگير اين وزارتخانه شده است.
آقاي فاني معتقد بود زماني 20 ميليون دانش‌آموز و يك ميليون معلم داشتيم، حالا كه تعداد دانش‌آموزان كاهش پيدا كرده است،‌تعداد يك ميليون معلم نيز بايد كاهش يابد، اين تفكر هم‌اكنون هم وجود دارد. الهيار تركمن، معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش‌وپرورش هم آذرماه 96 در برنامه استوديو الفبا بر وجود نيروي مازاد تأكيد كرد.
اشتباه هولناك اين است كه مسئولان آموزش و پرورش توجه ندارند زماني كه دانش‌آموزان 20 ميليون بودند، بسياري از معلمان معادل ساعات موظف و گاهي بيشتر كلاس حق‌التدريس داشتند و با اين روش تعداد زياد دانش‌آموزان اداره مي‌شدند و كلاس‌ها بي‌معلم نمي‌ماند. اين نكته مهمي است كه به آن توجهي نمي‌شود يا ظاهراً اراده‌اي براي توجه به آن وجود ندارد.
هم‌اكنون حجم كلاس‌هاي حق‌التدريس به شدت پايين آمده است. در واقع يكي از افتخارات آقاي فاني اين بود كه نياز به حق‌التدريس را كاهش داده است،‌اما توجه نداشت با اين كار اگر چه صرفه‌جويي كرده،‌اما كلاس‌ها شلوغ‌تر و از كيفيت آموزش كاسته شده است.
در زمان آقاي فاني بيش از 120 هزار نيرو بازنشسته شدند بدون اينكه استخدامي صورت گيرد و نيز ساعات حق‌‌التدريس به نحو محسوسي كاهش پيدا و راهبردهاي اشتباه آموزش‌وپرورش را با كمبود نيرو مواجه كرد.
سونامي كمبود معلم در آموزش و پرورش به حدي است كه اگر راهكاري براي آن پيدا نشود، كل سيستم آموزش و تربيت جمهوري اسلامي را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اين بحران داخلي را بايد در كنار نسخه‌پيچي‌هاي خارجي براي آموزش و پرورش قرار داد تا اوضاع بغرنج مهم‌ترين ركن و وزارتخانه دولت را كمي بتوان درك كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
هنوز روز خوش مملکته!!! وزیر آموزش وپرورش میگه در5 سال آینده نزدیک به 500 هزار نفر از معلما بازنشست میشن؛ اگه بالفور و از همین امروز برای تربیت معلم و استخدام اونها اقدام نشه در سالهای بعد یک فاجعه ملی اتفاق میفته.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار