کد خبر: 904080
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
تنظیم عقربه برجامی اروپا با كاخ سفید
رهبران اروپا قرار بود با سفر به امریکا، دونالد ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مجاب كنند، اما ظاهراً با ورود به كاخ سفید، خودشان توجیه شده‌اند كه باید سیاست‌های‌شان را با واشنگتن تنظیم كنند.

رهبران اروپا قرار بود با سفر به امریکا، دونالد ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مجاب كنند، اما ظاهراً با ورود به كاخ سفید، خودشان توجیه شده‌اند كه باید سیاست‌های‌شان را با واشنگتن تنظیم كنند. پس از رئیس‌جمهور فرانسه كه در سفر به امریکا، برجام را ناقص اعلام کرده و از گفت‌وگوهای جدید با ایران سخن گفته بود، صدراعظم آلمان هم در كاخ سفید برجام را برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران ناكافی توصیف كرد كه باید نظارت‌های بیشتری علیه برنامه موشكی ایران اعمال شود. وزیر امور خارجه روسیه تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران را نگران‌کننده خوانده و محمدجواد ظریف گفته که تهران و مسکو برای مقابله با اقدامات ضدبرجامی امریکا ساعت‌هایشان را تنظیم کردند.
در روزهای منتهی به ضرب‌الاجل 120 روزه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای رفع نواقص ادعایی توافق هسته‌ای ایران و 1+5، كاخ سفید میزبان رهبران اروپایی است كه به هر دری می‌زنند تا بتوانند واشنگتن را به ماندن در برجام متقاعد كنند. یك روز پس از آنكه ترامپ در سخنانی گفت كه نظر امانوئل ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه را درباره برجام تغییر داده است، به نظر می‌رسد، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان هم در سخنان به‌رغم نمایش اختلاف‌نظر با کاخ سفید، به موضع ترامپ تمکین کرده است. در نشست ترامپ و مركل كه جمعه شب در كاخ سفید انجام شد، محور اصلی گفت‌وگو‌‌‌‌ها حول ایران بود و دو طرف با اتخاذ موضع مشترك علیه ایران، از سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشكی ایران ابراز نگرانی كردند. به گزارش یورونیوز، مركل با دفاع مشروط از برجام گفت: «این توافق با وجود مفید بودن، امکان نظارت بر برنامه موشکی و محدود کردن تحرکات منطقه‌ای ایران را ایجاد نکرده است». مرکل گفت:«برجام گام اول و مؤثری است اما کافی نیست». صدراعظم آلمان همچون رئیس‌جمهور فرانسه گفت كه «رایزنی با واشنگتن بر سر برجام را ادامه خواهد داد و معتقد است توافق هسته‌‎ای فعلی باید گام اول و مؤثری تلقی شود که می‌تواند به مذاکرات تکمیلی با تهران بر سر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نفوذ نظامی‌اش در منطقه منجر شود». اظهارات مركل، تكرار همان مواضعی است كه رئیس‌جمهور فرانسه پس از پایان سفرش به امریکا گفته بود. ماکرون در سخنانی با اشاره به موضع دونالد ترامپ گفته بود:«برکسی پوشیده نیست که مواضع اولیه ما مشابه نیست. من معتقدم که مذاکره‌ای که ما با یکدیگر داشتیم، امکان باز شدن راه و هموار کردن مسیر برای یک توافق جدید را فراهم کرد». مقامات اروپایی پیش از این برجام را توافق خوب توصیف كرده بودند و نسبت به خروج احتمالی واشنگتن هشدار می‌دادند اما در روزهای اخیر لحن خود را تغییر داده و ضمن تأکید بر حفظ برجام از لزوم توافقات تکمیلی با ایران سخن می‌گویند. صدر اعظم آلمان در سخنان خود، درباره نقش ایران در خارمیانه نیز گفت:«می‌بینیم که ایران سعی دارد در عراق، سوریه و لبنان نفوذ ژئوپلتیک داشته باشد و ما باید مطمئن شویم این نفوذ مهار شده است.» رهبران کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان سعی می‌کنند با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، نظر مساعد دونالد ترامپ را برای ماندن در برجام جلب کنند. آنچه از جزئیات دیدارهای مقامات اروپایی و امریکایی در هفته‌های اخیر به بیرون درز كرده است، حاكی از این است كه طرف‌های اروپایی و امریکا تصمیم گرفتند ایران را به واسطه دنبال کردن برنامه موشکی و همچنین سیاست‌‌‌‌‌هایی که در منطقه دنبال می‌کند، با تحریم‌های جدید تهدید کنند اما در عین حال خود برجام تغییری نکند.

ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌رسد

رئیس‌جمهور امریکا هم در نشست خبری مشترك با صدر اعظم آلمان، بار دیگر در اظهاراتی توهین‌آمیز، ایران را منشا ناآرامی‌های منطقه دانست. ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره امکان به‌کارگیری سلاح هسته‌ای علیه ایران در صورت خروج از توافق گفت:«من درباره اینکه از نیروی نظامی استفاده بکنم یا خیر صحبتی نمی‌کنم اما آنها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت، شما می‌توانید روی این حرف حساب کنید.» وی همچنین مدعی شد که مسئله خروج از توافق هسته‌ای با ایران را همچنان در دست بررسی دارد. رئیس‌جمهور امریکا در ادامه اظهارات ضدایرانی خود مدعی شد:«حكومت ایران موجب شعله‌ور شدن خشونت، خونریزی و آشوب در سرتاسر خاورمیانه است». مهلت چهار ماهه ترامپ برای تغییر نواقص ادعایی توافق هسته‌ای ایران، روز 22 اردیبهشت ماه تمام می‌شود و قرار است ترامپ نظر نهایی خود را درباره ماندن یا خروج واشنگتن از برجام اعلام كند. اروپایی‌‌‌‌ها تلاش می‌كنند برای مجاب كردن ترامپ به حفظ برجام، در اعمال تحریم‌های موشكی علیه ایران همراهی كنند. ترامپ برجام را بد‌‌‌‌ترین توافق تاریخ اعلام كرده و گفته است كه نمی‌تواند پایبندی ایران را به تعهداتش در توافق هسته‌ای تأیید كند. چیزی كه آژانس بین‌المللی اتمی خلاف آن را اثبات كرده و در گزارش‌های متعدد خود، پایبندی ایران را به برجام تأیید كرده است.

نگرانی مسكو

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز در پایان سفر به مسکو گفت: با دوستان روسیه درباره برجام و همچنین در مورد اقدامات مشترکی که برای مقابله با حرکت‌های امریکا باید صورت بگیرد هماهنگی و صحبت کردیم. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز ‌‌‌‌‌شنبه تأکید کرد كه اوضاع مربوط به پرونده هسته‌ای ایران برای روسیه نگران‌کننده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، لاوروف در دیدار با وزیر خارجه ایران در مسکو گفته است:«البته امروز فرصت مناسبی است تا مسائلی را که پیرامون توافق هسته‌ای ایران مطرح شده مورد بررسی قرار دهیم». دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هم گفت که بدون توافق هسته‌ای ایران و در صورت از بین رفتن برجام هیچ چارچوبی برای ادامه گفت‌وگو‌‌‌‌ها وجود نخواهد داشت. سخنگوی کرملین افزود:«ما از مواضع همکاران اروپایی‌مان مبنی بر ضرورت حفظ برجام مطلعیم اما برداشتن یک گام کافی یا ناکافی مسئله دیگری است و باید تأکید کنیم که این توافق تنها اجماع رسمی و بنیادی است که در نتیجه کار بسیار سخت، میان تمام طرف‌های مرتبط حاصل شده است.» روس‌‌‌‌ها از همراهی اروپا با امریکا برای تغییر مفاد برجام نگران هستند و نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. هفته گذشته روسیه و چین توافق كردند كه با سیاست‌های غرب برای تغییر در برجام مقابله كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار