کد خبر: 903804
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
وزیر علوم خبر داد:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش مهارت کارآفرینی به دانشجویان اولویت این دوره وزارت علوم است، گفت: دانشکده‌های اقماری در شهرستان‌ها از برند دانشگاه‌های وابسته به خود که به نوعی حزو دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار کشور هستند، برای ارتقای کیفی خود بهره مند شوند.

منصور غلامی با اشاره به سابقه درخشان منطقه آذربایجان در عرصه تاریخ، فرهنگ و علم اظهار داشت: آذربایجان در بلندای تاریخ پرشکوه خود، از روزگاران گذشته تا دورة ما، یکی از کانون‌های درخشان دانش و معرفت بوده و شعله‌های فضیلت و آزادگی به یُمن وجود فرزانگانی بلند همت، هیچ‌گاه در این دیار به سوی خاموشی و فِسردگی نرفته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براینکه این سرزمین مهد پروش بزرگان کشورمان بودند، تصریح کرد: مجتمع پرشکوه و ماندگار ربع‌رشیدی و مرکز علمی و فرهنگی شَنبِ‌غازانِ تبریز در هزار توی تاریخ، یادگاری از قرون و اعصار علم و دانایی در این دیار غیرت و آگاهی است که از پرتو ذوق خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، در دلِ تبریزِ سدة هفتم، نظر هر بیننده‌ای را بر خود جلب کرده است.

وزیر علوم اذعان کرد: به پشتوانه همین تاریخ، فرهنگ و مهد تمدن علم درخشان این سرزمین است که اینک استان آذربایجان‌شرقی با دارا بودن هفت دانشگاه بزرگ، با جمعیت دانشجویی بالغ بر 200 هزار نفر و افزون به 3 هزار و 800 عضو هیات علمی، یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و دانشگاهی ایران اسلامی محسوب می‌شود.

غلامی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه و مهم دانشگاه تبریز افزود: دانشگاه تبریز با دارا بودن بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و برخورداری از ظرفیت توانمند اعضای هیات علمی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های سطح اول کشور و جزو یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیاست که امسال هفتادمین سالگرد تاسیس آن با رویداد تبریز ۲۰۱۸ جشن گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشکده فنی مهندسی مرند یکی از مطالبات عمومی مردم منطقه و به خصوص اهالی شهر تاریخی مرند است، اضافه کرد: در راستای اجرای سند جامع راهبردی توسعه دانشگاه‌ها و یکی از مصادیق بارز این توسعه آموزشی در استان آذربایجان‌شرقی، این دانشکده در زمینی به مساحت ۵.۲ هکتار و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

غلامی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه مختلف از جمله توسعه علم و فناوری در کشور گفت: بعد از انقلاب دشمنان این نظام با ترفندهای مختلف از جمله تحمیل هشت سال دفاع مقدس خواستند توان و اقتدار ایران را بگیرند اما ملت ایران با اتکاء به توان جوانان این سرزمین همه توطئه آنان را خنثی کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: ملت ایران و در رأس آنها جوانان همیشه و در همه حال پای این نظام بودند و بر این اساس شایسته امکانات و خدمت بیش از اینها هستند.

وزیر علوم یادآور شد: مسؤولان و مدیران کشور باید بیش از اینها دغدغه حل مشکلات معیشتی، ایجاد رفاه بیشتر برای مردم، اشتغال برای جوانان و به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاه را داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاهیان و در این میان دانش‌آموختگان سرمایه‌های بزرگ هر کشور به حساب می‌آیند، یادآور شد: در این ارتباط وزارت علوم با تدوین برنامه‌های مختلف از جمله بازنگری در ایجاد رشته‌ها، طرح کارورزی، کارآموزی، برگزاری دوره‌های در حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل و ... سعی در ایجاد بستر مناسب شغل در آینده برای دانش‌آموختگان است.

وزیر علوم یادآور شد: یکی از ثروت‌‌های مهم کشور ما دانشجویان، اساتید و مراکز علمی هستند که باید زمینه شکوفایی و استفاده از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم شود.

به گفته وی، با ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، بازنگری در ایجاد رشته و ساماندهی دانشگاه‌ها می‌توان گام‌های موثری برای تحول دانشگاه‌ها برداشت که به سمت کیفی‌سازی تولید علم و فناوری با توجه به نیاز روز جامعه حرکت کنند.

غلامی با بیان اینکه رویکرد وزارت علوم در این دوره تقویت مراکز علمی و پژوهشی در جهت تبدیل ایده‌‌ها به عمل و بهره‌وری بیشتر است، تصریح کرد: در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های بزرگ و جامع این روند شروع شده و در این ارتباط نیز آموزش مهارت به دانشجویان مخصوصا در دوسال آخر تحصیل در برخی مراکز در حال انجام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طرح سربازی در صنعت نیز برای دانشجویان ارشد و دکترا در حال پیگیری است، گفت: 100 هزار سرباز در 6 ماه گذشته در قالب این طرح آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر