کد خبر: 903773
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
ماکرون پیشنهاد کرد، ترامپ انعطاف نشان داد
یک روزنامه امریکایی از سیگنال ترامپ برای توافق جدید با ایران خبر داد.

اروپا و امریکا به‌دنبال برجام‌های موازی بدون ایرانیک روزنامه امریکایی از سیگنال ترامپ برای توافق جدید با ایران خبر داد. ظاهراً ماکرون آشپز طرحی شده است که به زبان ساده هدفش حفظ برجام به همراه افزایش فشار‌‌‌‌ها بر ایران برای حقنه کردن شروط محدودیت‌زای جدید در حوزه هسته‌ای و دیگر حوزه‌‌‌‌ها با محوریت مسائل موشکی و منطقه‌ای به ایران است. محدودیت‌هایی که حاصل آن یک توافق تکمیلی بین امریکا و اروپا خواهد بود و ظاهراً ایران در آن نقشی ندارد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس در محل رزیدانس سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «اگر امریکا از توافق هسته‌ای خارج شود ایران نیز به احتمال زیاد از توافق خارج می‌شود.»
وی تأکید کرد:‌« اگر امریکا از برجام خارج شود اثر فوری آن این است که ایران هم از این توافق خارج می‌شود و دیگر هیچ توافقی نیست که ایران در آن بماند.» ظریف گفت:‌« اگر ترامپ توافق هسته‌ای را ر‌‌‌‌ها کند، ایران هم می‌تواند تصمیم بگیرد از پیمان جهانی منع گسترش سلاح موسوم به ان‌.پی.تی که با هدف توقف اشاعه بمب اتم امضا شده بود، خارج شود.» ایران این پیمان را چند دهه پیش امضا کرده و ظریف گفته ایران تصمیم قطعی برای خروج از آن ندارد ولی این یکی از گزینه‌‌‌‌‌هایی است که درباره آن فکر می‌کند. ظریف با تأکید بر اینکه اعتبار امریکا در خطر است، تصریح کرد: ایران از تنش‌های کمتر در شبه‌جزیره کره استقبال می‌کند اما ترامپ به جهان نشان می‌دهد که امریکا قابل اعتماد نیست. آنها آماده‌اند که هر چیزی را که شما به آنها دادید، بگیرند و بعد بر سر وعده‌‌‌‌‌هایی که در توافق به شما دادند دوباره مذاکره کنند. بعید است چنین کاری امریکا را به یک شریک در هر توافق بین‌المللی تبدیل کند. متأسفانه این به توافق هسته‌ای محدود نمی‌شود. این شامل توافق پاریس و توافق شراکت پاسیفیک و بسیاری از تعهدات دیگر امریکا هم می‌شود.

سیگنال فرانسوی حفظ برجام

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره دیدار رئیس‌جمهور امریکا و فرانسه در واشنگتن با محوریت توافق هسته‌ای ایران نوشت که ترامپ برای هماهنگی با متحدان اروپایی، آماده است از طریق گسترش و تمدید شرایطی برای محدود کردن توسعه موشکی ایران و همین‌طور سایر فعالیت‌‌‌‌هایی که این روزنامه برای توصیف آن از واژه مخرب استفاده کرده، توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. بر اساس این گزارش ترامپ در دیدار با ماکرون اگرچه تأکید کرد که توافق به ثمر رسیده در دوران اوباما مسخره است اما با اشاره به لزوم انعطاف‌پذیری گفت که می‌تواند با یک «‌معامله جدید‌» که به اندازه کافی قوی باشد، موافقت کند. در واقع ترامپ روز سه‌‌‌‌‌شنبه در یک کنفرانس خبری با‌ ماکرون در امریکا گفت: «هیچ‌کس نمی‌داند که من قصد دارم در دوازدهم می چه اقدامی صورت دهم، اما آقای رئیس‌جمهور (ماکرون)، شما ایده بسیار خوبی دارید». ماکرون با یک چشمک پاسخ ترامپ را داد. ماکرون هم بعداً درباره برجام گفت:‌« برکسی پوشیده نیست که مواضع اولیه ما مشابه نیست. من معتقدم که مذاکره‌ای که ما با یکدیگر داشتیم، امکان باز شدن راه و هموار کردن مسیر برای یک توافق جدید را فراهم کرد.» البته فعلاً این توافقی میان فرانسه و امریکاست و حتی در خود اروپا هم معلوم نیست که برخوردی با این رویکرد ماکرونی ترامپ صورت بگیرد. رویترز غروب دیروز گزارشی منتشر کرد که در آن دیپلمات‌های اروپایی و امریکایی گفته‌اند به یک توافق جدید برسر ایران نزدیک شده‌اند. این توافق تغییری در برجام به‌وجود نمی‌آورد و در واقع یک توافق تکمیلی میان اروپا و امریکاست که در آن اروپا تعهداتی فراتر از برجام برای اعمال محدودیت‌های جدید بر ایران، از جمله تحریم ارائه می‌کند. یک دیپلمات اروپایی در این‌باره به رویترز گفته است: «این یک توافق جدید با ایران نیست بلکه صرفاً(توافقی) برای متقاعد کردن ترامپ است. از سوی دیگر وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد این کشور خواهان حفظ توافق کنونی در موضوع هسته‌ای ایران است و نه مذاکره در مورد توافق جدید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با موفق خواندن توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5، بر لزوم حفظ آن تأکید کرد. فدریکا موگرینی در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل با اشاره به اظهارات «امانوئل ماکرون» در دیدار با «دونالد ترامپ» گفت: از این سخنان مشخص می‌شود که توافق با ایران موفق بوده و باید آن را حفظ کرد.
اما در مورد بعد از مرحله اقناع ترامپ به ماندن در برجام چیز تعیین‌کننده‌ای نگفت و صرفاً به این بسنده کرد که اینکه در آینده چه اتفاقی ممکن است روی دهد بعداً مشخص می‌شود اما در زمان حاضر یک توافق موجود است، توافقی که موفق بوده و باید حفظ شود.
از طرف دیگر سخنگوی کاخ کرملین با تأکید بر موضع مسکو برای حفظ برجام گفت هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد. دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سؤال برخی خبرنگاران در این رابطه گفت هیچ اطلاعی ندارد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا درباره برجام چه در سر دارد. وی در ادامه گفت: درباره این مسئله که جایگزینی برای برجام وجود داشته باشد و یک توافق هسته‌ای جدید با ایران امکان‌پذیر باشد، تردید وجود دارد. پسکوف اظهار کرد: «ما می‌دانیم که توافق هسته‌ای ایران نتیجه کار دقیق و موشکافانه چند کشور بوده است. اما اینکه بتوان آن را تکرار کرد جای سؤال دارد.»

تشویش در کنگره امریکا

تهدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا به خروج از برجام به تشویش و نگرانی در میان اعضای کنگره به ویژه جمهوریخواهانی منجر شده است که به‌رغم مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) نگران پیامدهای خروج واشنگتن از این توافق بین‌المللی هستند. پایگاه اینترنتی «هیل» وابسته به کنگره امریکا با انتشار این خبر، نوشت: ترامپ، سیگنال‌های متناقضی را درباره اقداماتی که قصد دارد بعد از ضرب‌الاجل 12 می ‌انجام دهد، ارسال کرده است. طبق این گزارش، نمایندگان جمهوریخواه کنگره در خصوص اقداماتی که ترامپ باید درباره برجام انجام دهد، دچار اختلاف نظر هستند؛ برخی نگرانند که خروج از برجام به تسریع برنامه هسته‌ای ایران منجر شود و همچنین نگران هستند که این اقدام دولت امریکا، همپیمانان کلیدی این کشور را از واشنگتن دور سازد و مذاکره درباره یک توافق هسته‌ای با کره‌شمالی را برای ترامپ دشوار سازد. طبق این گزارش، گرچه ترامپ از برجام انتقاد کرد، اما در ادامه برای پذیرش یک توافق جدید که برخی از مفاد آن تقویت و تمدید شود، ابراز آمادگی کرد و این اظهارات ترامپ برای آن دسته از جمهوریخواهانی که از ترامپ می‌خواهند که همچنان در برجام باقی بماند و برای تقویت آن تلاش کند، خوشایند بود. سناتور «رند پائول‌» از حامیان برجام نیست اما گفته است که خروج ترامپ در زمان فعلی از این توافق، معنا و مفهومی ندارد. پائول ادامه داد که خروج امریکا از برجام، شرایط را برای نظارت بازرسان بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران دشوار می‌کند. سناتور «شلی مور کاپیتو» نیز که از برجام حمایت نکرده است، در خصوص خروج واشنگتن از برجام ابراز نگرانی کرده است و می‌گوید: «من فکر می‌کنم که شایسته است بخشی از گروهی باشیم که به شدت در حال نظارت بر آنچه که در حال رخ دادن است، هستند و شاهد تحولات خاصی می‌باشند.» پایگاه هیل در گزارش خود نوشت که لحن سخنان روز سه‌‌‌‌‌شنبه ماکرون، خوشبینانه بود. باب کورکر‌، رئیس کمیته روابط خارجی سنا معتقد است که ترامپ از برجام خارج می‌شود و توضیح داد:‌«اگر تا 12 ماه می، هیچ توافق چارچوبی با سه کشور اروپایی حاصل نشود، وی (ترامپ) از برجام خارج می‌شود. به همین دلیل است که شاهد تمرکز ماکرون بر این مسئله هستیم و همچنین مرکل وقتی (به امریکا) می‌آید، روی این مسئله تمرکز می‌کند.» سناتور «جف فلیک» یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا نیز به‌رغم آنکه در وهله اول از برجام حمایت نکرده است، هشدار داد که از بین بردن این توافق تنها به منافع امریکا لطمه وارد می‌کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
سلام. باید دید. امریکا ٫ اروپایی ها و دولت بی کفایت روحانی بعد از برجام ٫ نافرجام چه در پاچه این ملت و مملکت خواهند کرد دوبار با اقا اجازه های دروغگو و استعمارگر ٫چه کلاشی و دروغهایی خواهند ساخت لعنت به دروغگوها و استعمارگران ٫ و ... که با انها مذاکره میکنند...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار