کد خبر: 903772
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
ترامپ به شيخ‌نشين‌ها:
دونالد ترامپ پس از دیدار با امانوئل ماکرون اعلام کرد امریکا سوریه را ر‌‌‌‌ها نمی‌کند و می‌خواهد به همراه شرکای خود یک ارتش جدید در شمال شرقی سوریه ایجاد کند.

دونالد ترامپ پس از دیدار با امانوئل ماکرون اعلام کرد امریکا سوریه را ر‌‌‌‌ها نمی‌کند و می‌خواهد به همراه شرکای خود یک ارتش جدید در شمال شرقی سوریه ایجاد کند. ناظران این سیاست را از هم اکنون محتوم به شکست می‌دانند چرا که قبلاً نیز در قالب «ناتوی عربی» یا حتی «ارتش آزاد‌» امتحان شده و شکست خورده است اما آنچه در رویکرد جدید به نظر می‌رسد تلاش برای قربانی کردن قطر در سوریه است، بلافاصله پس از اینکه ترامپ اعلام کرد کشور‌‌‌‌هایی که با امریکا نباشد در عرض یک هفته سقوط می‌کنند، وزیر خارجه عربستان صریحاً اعلام کرد منظور رئیس‌جمهور کشور قطر بوده و دوحه باید نیرو به سوریه اعزام کند.
به گزارش «جوان» تقریباً یک ماه قبل بود که ترامپ ناگهان اعلام کرد که می‌خواهد خیلی سریع نیروهای امریکایی را از سوریه خارج کند اما حالا رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید: «ما می‌خواهیم [از سوریه] به خانه برگردیم اما جای پای طولانی و محکمی از خود بر جای بگذاریم.» این اظهارات ترامپ در جریان دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در واشنگتن صورت گرفت. ماکرون پیش از سفر گفته بود می‌خواهد ترامپ را متقاعد کند در سوریه بماند تا «یک سوریه جدید» بسازیم. روسیه این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه را «استعماری» خواند و تحلیلگران معتقدند ماکرون می‌خواهد امریکا در سوریه هزینه کند تا فرانسه از آن منتفع شود. ترامپ افزود:‌« من و امانوئل درباره این حقیقت بحث کردیم که نباید اجازه بدهیم ایران فصل جدیدی در مدیترانه ایجاد کند‌.»
ناظران معتقدند به رغم تلاش و خواست جدی غرب برای مهار ایران اما کشورهای غربی فاقد توان و ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف هستند و نمی‌توانند جلوی پیروزی‌های متحدان ایران را بگیرند، مگر اینکه بخواهند به صورت گسترده در سوریه نیرو پیاده کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند هزینه‌ زیادی را در پی داشته باشد. از سوی دیگر محیط جغرافیایی و جمعیتی شمال شرقی سوریه به گونه‌ای است که امریکا با چالش جدی مواجه است. نبود ابزار‌‌‌‌ها و ظرفیت‌های لازم برای رسیدن به اهداف خود در سوریه باعث شده مقامات امریکایی باز از ایده «ارتش عربی» ‌حرف بزنند تا سیاست‌های خود علیه مقاومت را با استفاده از نظامیان کشورهای منطقه پیش ببرند. روزنامه «‌وال‌ استریت ژورنال‌» به نقل از مسئولان امریکایی نوشت: دولت ترامپ به منظور ایجاد ثبات در شمال شرق سوریه به دنبال بسیج نیروهای نظامی چند کشور عربی است تا جانشین نیروهای امریکا در سوریه شوند. این روزنامه ادامه داد: دولت ترامپ از کشورهای مصر، عربستان، قطر و امارات خواسته علاوه بر اعزام نیرو به سوریه چند میلیارد دلار نیز به بازسازی شمال سوریه اختصاص دهند.
همزمان با انتشار این گزارش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون صریحاً گفت برخی کشورهای ثروتمند خاورمیانه هزینه‌های زیادی را برای امریکا به خاطر حمایتش از این کشور‌‌‌‌ها دارند و امریکا تلاش می‌کند که سربازان این کشورهای ثروتمند را جانشین نیروهای امریکایی در سوریه کند.
بلافاصله پس از این اظهارات، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد قطر باید قبل از لغو حمایت امریکا از این کشور و خروج نظامیانش از پایگاه العدید، هزینه حضور نیروهای امریکایی در سوریه را بپردازد و نیروهای نظامی‌اش را به آنجا اعزام کند. عادل الجبیر خاطرنشان کرد منظور دونالد ترامپ، از این که «‌اگر امریکا حمایتش را بردارد نظام برخی از کشور‌‌‌‌ها ظرف یک هفته سقوط می‌کند‌» دولت قطر بوده است.
روابط قطر با عربستان سعودی در بد‌‌‌‌ترین حالت تاریخی خود قرار داشته است. ریاض با همراهی مصر، امارات و بحرین در طول یک سال گذشته قطر را تحریم کرده‌اند و این کشور را تحت محاصره قرار داده‌اند. هنوز معلوم نیست که قطر چه تصمیمی خواهد گرفت اما این اولین بار نیست که امریکا تلاش می‌کند یک ارتش عربی ایجاد کند. حدود یک سال پیش ترامپ به ریاض رفت تا «ناتوی عربی» را به فرماندهی عربستان ایجاد کند اما این ناتوی عربی قبل از تشکیل با بحران قطر فروپاشید. علاوه بر این تلاش و هزینه‌های گسترده غرب برای ایجاد «ارتش آزاد‌» در سوریه نیز با شکست مواجه شد و علناً چیزی جز اسم از این گروه نمانده است. در همین حال، ایگور موروزوف، عضو کمیته امور بین‌الملل مجلس فدرال روسیه اظهار کرد: روسیه قطعاً با اعزام نیرو به سوریه مخالف است. این اقدام روی چه پایه و اساسی صورت می‌گیرد؟ این امر به منزله زیر پا گذاشتن منشور سازمان ملل و قانون بین‌الملل است.

شواهد روسیه

الکساندر شولگین، سفیر روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مصاحبه با شبکه «‌آی‌تی‌وی‌» انگلیس گفت: هدف روسیه کشف دروغ‌های غیر قابل اغماض درباره حادثه حمله شیمیایی ادعایی در سوریه است. ما ۱۷ شاهد سوری را از شهر دوما حاضر خواهیم کرد. هفت تن از آنها در ویدئوی گروه «‌کلاه سفیدها‌» هستند که وضعیت بدی دارند و رو به موت می‌باشند. این ویدئو افرادی را نشان می‌دهد که به خاطر حمله شیمیایی زخمی شده‌اند. روسیه می‌گوید این ویدئو دروغ است. سفیر روسیه گفت: هر کدام از هفت تنی که در این ویدئو دیده می‌شوند در جلسه ویژه‌ای در مقر سازمان منع تسلیحات شیمیایی حاضر خواهند شد.

اس300در راه دمشق

روسیه بار دیگر اعلام کرد که با توجه به حملات موشکی اخیر امریکا به سوریه، به زودی سامانه‌‌‌‌‌های دفاع هوایی جدیدی به دمشق تحویل می‌دهد. پیش‌تر خبرگزاری «‌تاس‌» به نقل از یک منبع نظامی روس اعلام کرده بود که ارتش سوریه مجهز به سیستم‌های دفاع هوایی مختلف دوره شوروی سابق و نیز پدافند هوایی مدرن روسیه از جمله سامانه پدافندی برد کوتاه «‌پانتسیر‌» است، که همه این پدافند‌‌‌‌ها در جریان تجاوز سه‌جانبه امریکا، انگلیس و فرانسه در ۱۴ آوریل به سوریه، اثربخشی خود را به تصویر کشیدند. این منبع نظامی روس اخبار منتشر شده درباره تحویل سامانه‌های موشکی «‌اس-۳۰۰‌» از سوی مسکو به سوریه را رد کرده بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالحمید هادیان جزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
ببخشید . باز هم ببخشید .. این چندمین مرتبه هست که ترامپ به اعراب توهین می کند . و خاک بر سر این اعراب بی غیرت و دنده پهن که اصلا عین خیالشان نیست و خیلی راحت این مزخرفات ترامپ را بدوش می کشند ....

هادیان از تهران
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار