کد خبر: 903605
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
شكست نظامی امریكا در طبس در 5 اردیبهشت59 درس‌های فراوان آنی (معطوف به همان ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب) و بلندمدت را به دنبال داشته است.
محمد اسماعيلي

درس آنی واقعه طبس در مقطعی كه جامعه ایرانی دوران پساانقلاب را تجربه می‌كرد، آن است كه در پس امدادهای غیبی از انقلاب برگرفته از نهضت عاشورا حمله نظامی امریکا به ایران در صحرای طبس با شکست روبه‌رو می‌شود.
مردم در سال 59 با سرنگون‌شدن هواپیماهای امریكایی در طبس عظمت الهی و امدادهای غیبی را مشاهده كردند، رویدادی كه حس اعتماد به نفس ملی را در جامعه ایرانی به شكل فزاینده‌ای افزایش داد و به این نتیجه قطعی رساند که برخلاف باور كارگزاران دولت شاهنشاهی، ایالات‌متحده امریكا با تمامی توان و بهره‌گیری از دقیق‌‌‌ترین و پیچیده‌‌‌ترین امكانات نظامی و با تدارك همه‌جانبه و هماهنگی همه عوامل داخلی و خارجی كه به بهانه آزادی گروگان‌های لانه جاسوسی به ایران آمده بود، شكست‌پذیر است.
واقعه طبس مصداق عینی سوره فیل، 5 اردیبهشت 59 سال یوم‌الفیل و كارتر رئیس‌جمهور امریكا نمونه یک دیکتاتور تمام عیار است‌، این درس قرآنی را مردم ایران در حافظه تاریخی خود ماندگار کردند.
دشمنی امریکا با ایران به همان سال 59 خلاصه نشد و در تمام این سال‌‌‌ها جامعه ایرانی درس‌های مهمی را از رویارویی مستقیم با امریكا گرفته و دستاوردهای بزرگی ‌به‌دست آورده است چراكه كمتر از یك ماه پس از رویداد طبس (اول خرداد59) امریكا با هدف «فشار به ایران برای تعدیل مواضع استكبارستیزانه» اولین تحریم‌های خود علیه ایران را وضع كرد، تحریمی كه صد‌‌‌‌ها بار تكرار شده و نتیجه آن مقاوم‌تر‌شدن جامعه ایرانی در برابر محدودیت‌های بین‌المللی بوده است.
توطئه‌های امریكا با شكست طبس یا تحریم‌های پیاپی خاتمه نیافت، به طوری كه با دسیسه‌ها‌یی مانند غائله بنی‌صدر، غائله سازمان منافقین، غائله حزب جمهوری خلق مسلمان مبارز، كودتای نوژه و نظایر آن تلاش كرد ضمن پیاده‌سازی بی‌ثبات‌سازی اجتماعی در ایران، استحاله سیاسی در نظام اسلامی را دنبال كند.
امریكایی‌‌‌ها در دهه‌های 70 و 80 و90 نیز برای فروپاشی نظام اسلامی ابزار‌‌هایی متفاوت را به‌كار گرفتند كه از جمله آن یارگیری از یك جریان سیاسی متمایل به غرب در داخل كشور برای براندازی نظام است كه غائله 18 تیر سال 78، شهرآشوب سال 88 و فتنه دی 96 تنها بخشی از آن می‌باشد.
تنوع اقدامات ضدایرانی امریكا در مصادیق مهم دیگری مانند‌: «تهدید به حمله نظامی»، «وضع قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای امنیت» به بهانه‌های حقوق بشر، تروریسم، موشكی و هسته‌ای، «ایران و شیعه‌هراسی»، «اجماع‌سازی جهانی در قالب سه محور عبری - عربی –غربی»، «ایجاد گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره و احرار الشام با هدف كشاندن ناامنی به درون مرزهای ایران‌» و «حمایت از گروهك‌های ضدانقلاب در خطوط مرز كشور از جمله جندالله (ریگی) و پژاك‌» قابل بررسی بوده كه بدون مبالغه در تمام اهداف خود طی 40سال اخیر طعم تلخ شكست را چشیده است.
در تحولات منطقه نیز به اعتراف چند ده باره مقامات و اندیشكده‌های معتبر امریكا، این كشور بار‌‌ها در رویارویی با ایران شكست خورده است، كمااینكه امریکا امروز برای جلوگیری از توسعه نفوذ گفتمانی ایران در بسیاری از كشور‌‌ها از جمله سوریه، عراق‌، یمن، بحرین‌، لبنان و فلسطین میلیارد‌‌ها دلار هزینه کرده است اما نتوانسته به کف اهداف خود در منطقه غرب آسیا برسد.
دشمنی‌های متنوع و دامنه‌دار امریكایی‌‌‌ها كه شروع رسمی آن را باید حادثه طبس دانست، یك درس مشترك را داشته و آن اینكه امریكا «شكست‌پذیر است» و در صورتی كه راهكار «مقاومت و تكیه بر درون» محور اقدامات و فعالیت كشور قرار گیرد، دستاوردهای 40 ساله قابل تكرار و استمرار است. مهم‌‌ترین دستاورد «عینی»رویارویی ایران با امریكا در صنایعی مانند هسته‌ای، موشكی، پزشكی، نانوتكنولوژی، بیوتكنولوژی و كشاورزی قابل مشاهده است و دستاوردهای «ذهنی‌» آن در قالب روحیه سلحشوری و استكبارستیزی در بیرون از مرزهای كشور (محور مقاومت در منطقه) قابل رؤیت است.
تاریخ طی مدت 40 ساله اخیر بار‌‌ها تکرار شده است و ایالات متحده امریکا در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران متحمل شکست شده است و در تمام این مدت یک طیف سیاسی منسجم همواره تلاش داشته با تزریق روحیه ما نمی‌توانیم‌، از ضرورت تعدیل مواضع انقلابی در برابر امریکا سخن به میان آورده و خواهان توسعه روابط میان تهران – واشنگتن شده‌اند.
تجربه کشورداری این جریان نشان می‌دهد که با ابراز ضعف در برابر امریکا و تعدیل مواضع انقلابی نیز توطئه‌های غربی خاتمه نیافته و توسعه تمامی به خود گرفته است.
ترس از تکرار طبس در حالی همواره همراه یک جریان سیاسی بوده است و به واسطه آن جامعه ایرانی را از حمله نظامی امریکا ترسانده‌اند که تجربه مذاکره با غرب نیز نشان می‌دهد که تعدیل مواضع در داخل، امریکا را ترغیب به توسعه تهدیدات نظامی و افزایش دشمنی‌‌ها می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار