کد خبر: 903595
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
روزنامه آلماني: اروپا با امريکا براي تحريم‌هاي بيشتر ايران و تغييرات گسترده در برجام به شرط حفظ امريکا در اين معاهده توافق کرده است

از هشدار روز یك‌‌‌شنبه چین و روسیه‌‌‌ می‌شد فهمید كه خبر‌های برجامی جدیدی در راه است. حالا منابع آلمانی هم وجود این خبرهای جدید را تأیید می‌كنند و می‌گویند كه اروپایی‌‌‌ها با امریکا بر سر برجام به یك توافق رسیده‌اند كه البته نهایی نشده است.
به گزارش«جوان» امانوئل ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیروز به امریکا رفت و چند روز دیگر هم قرار است آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان برای ملاقات با دونالد ترامپ، به واشنگتن برود. دستور كار اعلانی سفر هر دو رهبر اروپایی، متقاعد كردن ترامپ برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران اعلام شده، تا جایی كه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم روز یك‌شنبه گفت كه امیدوار است این مرتبه بتوانند‌«بر ترامپ تأثیر بگذارند‌» و به او بفهمانند «به نفع جامعه بین‌الملل است به مفاد توافق احترام بگذارند‌»
اما ظاهراً كار از این چیز‌‌‌ها گذشته و آنگونه كه منابع آلمانی به روزنامه «‌زوددویچه سایتونگ‌» گفته‌اند، سه كشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان با امریکا بر سر برجام به یك توافق جدید رسیده‌اند. روز یك‌‌‌شنبه از موضع‌گیری مشترك «سرگئی لاوروف با وانگ یی‌‌‌» می‌شد حدس زد كه چین و روسیه نگران توافق احتمالی اروپا با امریکا شده‌اند:‌« توافق هسته‌ای ایران در شورای امنیت تأیید شده است و امکان بازنگری در آن وجود ندارد.» دیروز هم ولادیمیر یارماکوف‌، مدیر کل منع گسترش تسلیحات در وزارت خارجه روسیه در نشست کنفرانس منع گسترش سلاح سازمان ملل در ژنو خبر داد كه روسیه و چین پیش‌نویس بیانیه‌ای را ارائه کرده‌اند تا با آن حمایت قاطع خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کنند.

مفاد توافق اروپا و امریکا چیست؟

هنوز منابع رسمی اروپایی و امریکایی گزارش روزنامه «‌زوددویچه سایتونگ‌» را تأیید یا رد نكرده‌اند ولی بر اساس گزارشی كه این روزنامه منتشر كرده، نمایندگان فرانسه‌، آلمان و انگلیس بعد از پنج دور مذاكره به توافق رسیده‌اند كه ایران به دلیل برنامه موشكی و همچنین سیاست منطقه‌ای خود، باید با تهدید تحریم‌‌‌هایی جدید روبه‌رو شود. منابع به این روزنامه آلمانی گفته‌اند كه برجام بدون تغییر باقی خواهد ماند ولی «از برخی پاراگراف‌های آن تفسیر جدیدی صورت خواهد گرفت.» ‌هرچند منابع اروپایی از تغییر نكردن برجام سخن گفته‌اند ولی مرور مسائل توافق شده نشان‌دهنده تغییر در برجام است. به نوشته روزنامه «‌زوددویچه سایتونگ‌» توافقی كه امریکا و اروپا به آن رسیده‌اند هنوز نهایی نشده ولی شامل چند مورد است:‌ زمان پایان توافق هسته‌ای، میزان محدودیت‌های بازرسان آژانس، برنامه موشكی ایران و همچنین نفوذ منطقه‌ای ایران از جمله در سوریه، عراق، یمن و لبنان. بر اساس توافق به دست آمده میان اروپا و امریکا، حتی بعد از پایان زمان برجام نیز ایران باید برنامه هسته‌ای خود را توسعه ندهد. در مقابل‌، طرف امریکایی هم پذیرفته كه از برجام خارج نشود. «‌زوددویچه‌‌ سایتونگ» نوشته است که مذاکره سخت و فشرده دیپلمات‌های اروپایی با وزارت‌ خارجه و شورای امنیت ملی امریکا هنوز ادامه دارد و دیپلمات‌های اروپایی با درخواست‌های جدیدی از سوی واشنگتن مواجه هستند ولی به گفته منابع، شركای اروپایی امریکا گفته‌اند كه اگر ترامپ از برجام خارج شود‌، از امریکا تبعیت نخواهند كرد.

واشنگتن: كاری به ایران نداریم

جزئیات این توافق هنوز روشن نیست و كسی در امریکا و اروپا هنوز آن را تأیید نكرده، ولی از خلال موضع‌گیری دیروز مقام‌های امریکایی می‌توان دستیابی یا دست‌كم نزدیك شدن اروپا و امریکا به توافقی را كه روزنامه آلمانی «‌زوددویچه سایتونگ‌» گفته، حدس زد. «جان سالیوان‌» سرپرست وزارت خارجه امریکا دیروز با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای، با بیان اینکه امریکا خواهان توافقی قدرتمندتر است، گفت ایران باید به مفاد هسته‌ای این توافق پایبند بماند. سارا سندرز، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم در کنفرانس خبری کاخ سفید گفته است:‌« ما به دنبال یک توافق هسته‌ای بهتر هستیم توافقی که کارآمد باشد.»او ادامه داد: «ما منتظر رهبران ایران نخواهیم ماند تا سیاست ما را تعیین کنند.»‌ منابع اروپایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند دلیل اینكه اروپا حاضر شده به خواسته ترامپ برای تغییر در برجام تن دهد این است كه اروپاییان به این نتیجه رسیده‌اند كه حتی یك توافق ناقص هم بهتر از نبودن آن است. یك مقام وزارت خارجه آلمان در این باره گفته است:«ما هیچ نشانه‌ای از نقض برجام از طرف ایران نداریم.»‌ موضعی كه یك مقام فرانسوی نیز آن را تأیید می‌كند. با این حال مقام‌های ایرانی هشدار داده‌اند كه تهران در توافقی كه نفعی برایش نداشته باشد نخواهد ماند. ظریف روز یك‌‌‌شنبه در توئیتی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه، نوشت:«رئیس‌جمهور ماکرون درست می‌گوید که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد. یا همه یا هیچ‌.» عباس عراقچی هم تأكید كرد كه ایران در توافقی كه سودی برایش نداشته باشد، نخواهد ماند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
said
|
Switzerland
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
سلام. عزیزان ایا با این قماش ٫ حرف زدن نتیجه دارد ؟ ایا انها نمی دانند که دروغ میگویند ؟ ! بحث و گفته گو با کسانی که دانسته نفاق افکنی میکنند تروریست می سازند و انرا مدیریت میکنند و استعمارگرانی با سابقه چند صد ساله هستند حماقت و وقت گشی٫ و سر به دیوار کوبیدن نیست..
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
یادمان باشد . و خودمان را به فراموشی نزنیم که امروزه در عصه ی فرهنگ حرف اول را "جنگ نرم" و در عرصه ی سیاست حرف اول را "دیپلماسی فعال" میزند . تمام دنیا شاهد هستند قدرقدرت ترین دولتها هم مدام در فکر لابی گری هستند و با یک دیپلماسی فوق فعال به دنبال اهداف خود هستند . سیاست "بر طبل جنگ کوبیدن" در چشم همه بی ابرو شده و دارد اخرین نفسهای خود را میکشد !
said
|
Switzerland
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
سلام . عزیزانم دیپلماسی فعال وقتی به برجام ختم میشود چه سود. از طرف غربی ها چند در صد از برجام انجام شده انهم برجامی که با نفوذی ها و جاسوس ها به امضا رسیده . نه باید خودمان را به فراموشی بزنیم و نه باید برسر هر چه این زباله ها خواستند بر سر میز مذاکره رفت .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار