کد خبر: 903578
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پيمانكاران ظالم كودكان را براي كار به ميان زباله‌دان‌ها مي‌فرستند كدام نهاد دولتي بر اين چرخه نظارت مي‌كند‌؟!
نيره ساري

سال‌هاست كه موضوع كودكان كار به‌عنوان يكي از آسيب‌هاي اجتماعي روي ميز مذاكرات نهاد‌ها و سازمان‌هاي مختلف است؛ كودكاني كه به شيوه‌هاي مختلف مورد بهره‌كشي قرار مي‌گيرند و با دشواري خاص كه جز بيگاري نيست. انواع مشقت‌ها را به دوش مي‌كشند. يكي از بخش‌هاي مهمي كه دايره وسيعي از حضور اين كودكان را دارد زباله‌گردي و تفكيك زباله است كه بعضاً به‌صورت غير‌قانوني و توسط همين كودكان انجام مي‌شود. هرچند كه نهادهايي با انواع و اقسام اظهار‌نظرها از خود سلب مسئوليت مي‌كنند، اما پر‌واضح است عدم نظارت صحيح، دستور‌العمل مناسب و نوع جمع‌آوري پسماندها در اين امر دخيل هستند؛ موضوعي كه به گفته عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران با ارائه راهكار كوتاه‌مدت و ميان‌مدت قابل رسيدگي خواهد بود و نيازمند همكاري جمعي سه نهاد شهرداري، نيروي انتظامي و بهزيستي است.
گفته مي‌شود هر نوع فعاليت اقتصادي و غير‌اقتصادي كه كودك را از فرايند رشد طبيعي محروم كند و به تبع آن كودك را از تحصيل و تفريح باز دارد به معناي كار كودك محسوب مي‌شود كه اين مهم به اشكال مختلفي در جهان ديده مي‌شود؛ از جمله كارهاي اجباري مانند كودكان فقيري كه پس از زمان مدرسه مشغول به كار مي‌شوند و شب به كانون خانواده برمي‌گردند. همچنين كودكان كارگر خياباني كه پيوندهاي خانوادگي آنان در حال گسست است و كودكان خياباني كه به همراه خانواده خود در خيابان زندگي و كار مي‌كنند و در نهايت كودكاني كه به‌صورت تمام وقت در خيابان زندگي مي‌كنند و خانواده‌اي ندارند يا به صورت مستقل يا از سوي گروه‌هاي خاصي مديريت مي‌شوند كه اغلب اين كودكان در معرض بزهكاري هستند.
يكي از بخش‌هاي مهم در اين زمينه كودكان زباله‌گرد هستند كه بي‌شك همه ما آن را در خيابان‌هاي پايتخت ديده‌ايم. كودكان زباله‌گردي كه طبق آمارها روزانه به طور متوسط ۶۰ كيلوگرم زباله جمع‌آوري مي‌‌كنند و اغلب هم در كارگاه‌هاي تفكيك زندگي مي‌‌كنند؛ كارگاه‌هايي كه به گفته اعضاي شوراي شهر فاقد هرگونه امكانات بهداشتي است و كودكان در معرض انواع و اقسام بيماري‌هاي عفوني از جمله هپاتيت، ايدز قرار دارند و افزون بر اين مشخص نيست كه اين كارگاه‌ها توسط پيمانكاران فراهم مي‌شود يا اينكه اوضاع به‌گونه‌اي ديگر است!
نحوه مديريت پسماند در شهرداري تهران از جمله موضوعاتي است كه همواره به‌عنوان يكي از ضرورت‌ها براي قطع مافياي پسماند ارائه مي‌شود. در اين ميان شهرداري تهران كه همواره انگشت اتهام به سوي آن اشاره مي‌رود، ادعا مي‌كند با هرگونه تخلف در اين زمينه برخورد مي‌‌كند، اما اين در حالي است كه به گفته برخي افراد انگيزه‌‌اي براي ساماندهي پسماند پايتخت از سوي شهرداري ديده نمي‌شود.

پيشنهاد عضو شوراي شهر براي قطع مافياي پسماندها

زهرا نژاد بهرام، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران در همين زمينه به «جوان» مي‌گويد: در بحث پسماندها دو بخش وجود دارد كه يكي رابطه آن با سازمان‌هاي بالادستي، مديريت پسماند و نحوه بازيافت است و ديگري بخشي است كه از شيوه و مديريت جمع‌آوري تأثير مي‌گيرد. اگر پسماند به سمت مكانيزه شدن برود و كار تفكيك از مقصد صورت بگيرد و به صورت مكانيزه به مراكز انتقال داده شود موضوعيتي براي كودك كار نمي‌ماند.
وي ضمن اشاره به راهكارهاي كوتاه‌مدت و ميان‌ مدت براي پايان دادن به بهره‌كشي كودكان كار در جمع‌آوري پسماندها، راهكار كوتاه‌مدت در اين زمينه را مربوط به ساماندهي پيمانكاران و قابليت ايجاد دستور‌العمل دانست و توضيح داد: در اين زمينه بايد شهرداري نسبت به بكارگيري كودكان توسط پيمانكاران ورود كند و با جايي كه از اين كودكان استفاده مي‌شود، قطع قرارداد كند.
نژاد بهرام در توضيح راهكار ميان‌مدت، از اعلام آمادگي مناطق 21 و 22 شهر تهران براي شروع به كار جهت تفكيك مكانيزه پسماندها خبر داد و گفت: در حال حاضر چند ناحيه در اين زمينه شروع به كار كردند.
عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران به همكاري جمعي بين شهرداري، نيروي انتظامي و بهزيستي در اين زمينه اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: اين سه نهاد به صورت جمعي مي‌توانند با ارائه راهكار مشترك مافياي بهره‌كشي از كودك كار را در پسماندها حل كنند.
وي از ورود و تمركز سازمان خدمات اجتماعي شهرداري به موضوع فوق خبر مي‌دهد و تصريح مي‌كند: هنوز مشخص نيست راهكار خروجي در اين زمينه ارائه شده يا نه، اما به طور حتم اين نهاد براي رسيدگي به موضوع فوق ورود پيدا كرده است.
هر چند كه در اين زمينه بارها و بارها از برخورد با پيمانكاراني كه از كودكان در جمع‌آوري زباله‌هاي شهري استفاده مي‌كنند، خبر داده شده است، اما در عمل نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و همه اينها نشئت گرفته از فقدان برنامه‌ريزي و سياستگذاري جهت كاهش روند رشد كودكان كار است؛ موضوعي كه به گفته عضو شوراي شهر مورد تمركز جدي قرار گرفته است، اما مشخص نيست اين تمركز جدي در عمل چه ميزان نتيجه خواهد داد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار