کد خبر: 903569
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
نهادهاي نظارتي، قضايي و البته کميته اخلاق فدراسيون فوتبال کجا هستند؟ افشاگري بازيکنان و کادر فني تيم صباي قم عليه فساد گسترده‌اي که در اين تيم وجود داشت...
سعيد احمديان

نهادهاي نظارتي، قضايي و البته کميته اخلاق فدراسيون فوتبال کجا هستند؟ افشاگري بازيکنان و کادر فني تيم صباي قم عليه فساد گسترده‌اي که در اين تيم وجود داشت و حرف‌هاي بهروز رهبري‌فرد درباره رشوه به داوران هر جاي ديگري بود، شبانه خيلي‌ها را راهي زندان و دادگاه مي‌کرد. اينجا اما در فدراسيون فوتبال انگار جنس دغدغه‌هاي مهدي تاج چيز ديگري است و چنين افشاگري‌هايي که نشان از عمق فساد در فوتبال دارد، براي مسئولان فدراسيون خالي از اهميت است و آنها کارهاي مهم‌تري دارند. همين مي‌شود که رئيس فدراسيون فوتبال در روزهايي که بايد به دنبال ريشه فساد و بازخواست متهمان باشد به ديدار جناب خان مي‌رود و در مدح برنامه خندوانه صحبت مي‌کند!
البته اين رويه تنها مختص به امروز فدراسيون فوتبال نيست، از همان روزهايي که علي کفاشيان بدون حتي يک روز سابقه مديريت فوتبال، تنها با پشتوانه محمد علي‌آبادي، رئيس وقت سازمان تربيت بدني به فدراسيون فوتبال رسيد تا امروز که مهدي تاج كه سال‌ها حضور در مديريت فوتبال پشتوانه‌اش بود، بر صندلي مديريت فوتبال نشست، کمتر پيش آمده که فدراسيون در مبارزه با فساد پيشقدم شود و همواره به عنوان سازماني که بايد در خط مقدم مبارزه با فساد باشد، در گوشه‌اي تنها به نظاره اتفاقات تلخ رخ داده در فوتبال نشسته است. چه انتظاري مي‌‌توان از تاج و همکارانش در فدراسيون فوتبال داشت، وقتي به دلايل قابل تأملي حاضر نيستند فساد گسترده در فوتبال ايران را بپذيرند و همواره سعي در رد آن داشته‌اند.
در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد نهادهاي خارج از فوتبال به تخلفات و دست‌درازي‌هايي که در فوتبال از بيت‌المال مي‌شود، حساس‌تر شده‌اند و در اين بين نمايندگان مجلس پس از تشکيل پرونده‌اي سنگين از فساد در فوتبال، حالا هم چند وقتي است که پرونده تحقيق و تفحص از فدراسيون و عملکرد مالي شبهه‌انگيز باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس را در دستور کار قرار داده‌اند تا حداقل در ظاهر نشان دهند که به دنبال اجراي وظايف نظارتي‌شان هستند، هرچند مهم‌ترين نکته در چنين نظارت‌هايي به نتيجه رسيدن آن و برخورد با متخلفاني است که در فساد نقش داشته‌اند.
با اين حال گويا فدراسيون فوتبال عزمي براي مبارزه با فساد ندارد. بازيکنان و مربي صباي قم از پول و شرط‌بندي و دهها مورد ريز و درشت علني فساد در اين تيم مي‌گويند و رئيس هيئت فوتبال استان قم را در اين پرونده متهم مي‌کنند، اما در تهران و در خيابان سئول، فدراسيون فوتبال حتي براي بررسي چنين موارد فسادي که بيان شده، زحمت واکنش يا احضار کساني که در مظان اتهام هستند را به خودش نمي‌دهد و مديري در اين رابطه مورد بازخواست قرار نمي‌گيرد. علاوه بر اين بهروز رهبري‌فرد هم هفته گذشته از فساد حاکم در تيم استيل‌آذين و خريد و رشوه به داور و بازيکنان حريف پرده برداشته بود، در حالي كه در فدراسيون فوتبال هيچ چيزي تکان نخورد و به جاي بازخواست کساني که مورد اتهام هستند و بودند، بازيکن سابق پرسپوليس احضار شد.
اين رويه بايد تغيير کند، افشاگري صبايي‌ها و رهبري فرد تنها قطره‌اي از درياي گسترده فساد حاکم بر فوتبال کشور است و در تيم‌هاي بزرگ‌تر و پولدارتر که از جيب دولت تغذيه مي‌شوند، معضلات و فسادهاي بيشتري را مي‌توان مشاهده کرد، فسادي که نتيجه بي‌بند و باري مالي و عدم نظارت و مديريت دولتي فوتبال است. به همين خاطر مسئولان فدراسيون فوتبال با توجه به جايگاهشان، وظيفه رسيدگي به تخلفات و کاهش فساد و البته برخورد با کساني كه در فساد فوتبال در مظان اتهام هستند را دارند. وظيفه مهمي که در يک دهه اخير به فراموشي سپرده شده تا امروز پرطرفدارترين ورزش کشورمان با توجه به سوءاستفاده مالي چندصد ميلياردي که از بيت‌المال در طول سال در اين رشته صورت مي‌گيرد، در فساد در حال غرق شدن باشد. در چنين شرايطي مسئولان فدراسيون فوتبال به جاي حساسيت روي مسائل مهم فوتبال، دغدغه‌هاي اعزام جناب خان به جام جهاني روسيه را دارند!
بديهي است فدراسيون فوتبال در همين راستا بايد نسبت به اتفاقاتي که در زيرمجموعه فوتبال کشور رخ مي‌دهد، پاسخگو باشد. با وجود اين، اميدواري به پيگيري فساد توسط فدراسيون با توجه به عملکردي که تا امروز مديران آن داشته‌اند، اميدي واهي است. در چنين وضعيتي وزارت ورزش، نهادهاي قضايي و بازرسي و حتي امنيتي بايد نسبت به فسادي که در فوتبال در جريان است، حساسيت بيشتري نشان دهند و اجازه تکرار اتفاقاتي مانند آنچه در باشگاه صبا رخ داده را ندهند و مديران فدراسيون را به خاطر کوتاهي در برخورد با فساد مورد بازخواست قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار