کد خبر: 903453
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
وزیر آموزش و پرورش گفت: مقاومت در برابر آموزش و پرورش نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار است. برای کاهش مقاومت‌های سازمانی به ظرفیت تشکل‌ها و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.
 
مهر: وزیر آموزش و پرورش گفت: مقاومت در برابر آموزش و پرورش نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار است. برای کاهش مقاومت‌های سازمانی به ظرفیت تشکل‌ها و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.

 سید محمد بطحایی، در مراسم اختتامیه دوره مجلس دانش‌آموزی که در مجلس شورای اسلامی قدیم برگزار شد، اظهار کرد: نقد و انتقاد دانش آموزان قابل تحسین است.

وی با بیان اینکه بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که دانش آموزان در دوره مدرسه باید بیاموزند، افزود: گسترش و توسعه مهارت‌هایی که افراد برای زندگی فردی و اجتماعی به آن نیاز دارند از دیگر اهداف آموزشی محسوب می‌شود. تمام هدف ما ورود به دانشگاه و طی دوره‌های علمی نیست.

بطحایی ادامه داد: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش عمومی تقویت مهارت‌های لازم برای ورود افراد به جامعه است. علاوه بر آموزش‌های عمومی، تقویت مهارت‌ها و توانمندی‌ها از دیگر اهداف خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دهه‌های اخیر کشور‌های مختلف حجم آموزش مهارت‌ها را افزایش می‌دهند گفت: جای تمرین این مهارت‌ها در مدرسه است و پیچیدگی‌های زندگی امروزی در همه جوامع رو به افزایش است.

بطحایی با اشاره نظام‌های جدید آموزشی در دنیا گفت: مدارس محلی برای تمرین مهارت‌ها است و آموزش و پرورش امروز حفظ فرمول و مختصات و حافظه محوری را کنار می‌گذارند. مدرسه به محلی برای تحمل صبوری و کنترل خشم است. مدارس امروز باید به دنبال تقویت روحیه انقلابی و حس عاطفه و نوع دوستی و دانش آموزان باشند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه مهارت از اهداف ما است اظهار کرد: آموزش و پرورش ما قصد دارد مسیر را از حافظه محوری دور کند.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه ما مدرسه با نشاطی نیست، گفت: یکی از مصادیق ما ایجاد نشاط در مدارس و دوری از انباشت مهارت‌های شناختی و مسائلی مانند حافظه محوری است. برای تصحیح این مسئله به تشکل‌های دانش آموزی نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: همه سازمان‌ها در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند، مقاومت در برابر آموزش و پرورش نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار است. برای کاهش مقاومت‌های سازمانی به ظرفیت تشکل‌ها و مجلس دانش آموزی نیازمند هستیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس دانش آموزی نباید به برنامه‌ای تشریفاتی تبدیل شود چرا که ظرفیت عظیمی در این مجلس برای تحولات آموزش و پرورش داریم. به دنبال این هستیم تا استرس و فشار عصبی در دوره ابتدایی کاهش یابد که ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی در این مسیر به ما کمک می‌کند.

بهره مندی از نگاه نقادانه دانش آموزان

علیرضا کاظمی گفت: در منظر نخست، مجلس دانش آموزی موجب می‌شود تا دانش آموزان به تمرین عملی دموکراسی بپردازند، در منظر دوم نگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که تعلیم و تربیت تمام ساحت را مورد توجه قرار داده است. سومین منظر نیز این است که آموزش و پرورش به رغم تمام مشکلات می‌تواند برونداد‌های جامعه را عرضه کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز جلوه‌های تعلیم و تربیت اسلامی را از جمع‌هایی مانند مجلس عرضه می‌کنیم و پیش بینی می‌کنیم مدیران آینده از میان چنین گروه‌هایی انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار دانش آموز در مجالس و مجامع استانی حضور دارندگفت: تعداد ۱۵۰ عضو مجلس حاضر در این مراسم نماینده بیش‌از ۶۲۰ هزار دانش آموز عضو شورا‌های دانش آموزی هستند. نگاه نقادانه این دانش آموزان به مسائل مختلف تعلیم و تربیت را ارج می‌نهیم و از پیشنهادات و انتقادات آنان استفاده خواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار