کد خبر: 903375
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
يادداشت امروز حقيقتاً طنز نيست، اما احتمالاً طنازان مي‌توانند آن را طنز تلقي كنند. به اين اخبار توجه كنيد تا ربط آنها را به هم در پایان توضیح دهم.
مهران ابراهيميان

يادداشت امروز حقيقتاً طنز نيست، اما احتمالاً طنازان مي‌توانند آن را طنز تلقي كنند. به اين اخبار توجه كنيد تا ربط آنها را به هم در پایان توضیح دهم.
1- روزنامه رسمي حزب كمونيسم چين در نوشته‌ای از ژونگ شان وزير بازرگاني چين تأكيد كرد: چين با هر نوع سياست حمايت‌گرايي مخالف است و با قدرت از نظام تجارت بين‌الملل حفاظت خواهد كرد. اين اظهارات وزير بازرگاني چين تأكيد بر سياست شي‌جي‌پينگ، رئيس‌جمهور اين كشور درباره بازكردن اقتصاد پکن براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي و بالا رفتن رقابت‌پذيري به‌‌رغم تشديد تنش‌ها با امريكا اعلام شد.
2- رئيس‌جمهور امريكا در پيامي در توييتر نوشت: جنگ‌هاي تجاري خوب بوده و بردن آنها راحت است. وي چند ساعت بعد تهديد كرد، ماليات‌هاي نامعلومي را براي واردات به امريكا اضافه خواهد كرد. روزنامه فايننشال تايمز در اين‌باره نوشته بود، دولت ترامپ وسوسه شده تا سازمان جهاني تجارت را ناديده بگيرد و مبناي تجارت بين‌الملل را تضعيف كند.
3- شروع جريان فيلترشدن يا نشدن تلگرام با اين خبر شروع شد كه دبير شورايعالي فضاي مجازي گفت رئيس‌جمهور دستور داده است از انحصار پيام‌رسان‌هاي خارجي و به‌ويژه تلگرام جلوگيري شود.
4- مركز مديريت راهبردي افتاي نهاد رياست جمهوري در بخشنامه‌اي با تأكيد بر «ممنوعيت استفاده از نرم‌افزارهاي پيام‌رسان خارجي» براي تمامي دستگاه‌هاي اجرايي تصريح كرده بود، تمامي مديران و كاركنان دستگاه‌هاي دولتي ضمن عدم استفاده از اين بسترها جهت انتشار و به اشتراك‌گذاري اطلاعات سازماني، از فعاليت‌هاي مربوط به روابط عمومي سازماني از اين طريق خودداري كنند. در عين حال، پس از آن نيز چند بار به لزوم اجرايي‌شدن اين بخشنامه تأكيد شده و همچنين ممنوعيت استفاده نهادها و مؤسسات دولتي و عمومي غيردولتي از پيام‌رسان‌هاي اجتماعي برخط خارجي براي مكاتبات و خدمات اداري، در يكي از جلسات شورايعالي فضاي مجازي در سال گذشته به تصويب رسيد.
5- در كانال تلگرامي اسحاق جهانگيري - معاون اول رئيس‌جمهوري- اعلام شد: از اين پس در كانال تلگرامي معاون اول رئيس‌جمهوري مطلبي منتشر نخواهد شد و از اين پس انتشار اخبار برنامه‌هاي ايشان از طريق پيام‌رسان‌هاي داخلي صورت مي‌گيرد كه آدرس اين صفحات به زودي اعلام خواهد شد. محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور هم با انتشار پيامي در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام اعلام كرد: با توجه به تصميم هيئت‌محترم دولت و لزوم رفع انحصار از پيام‌رسان‌هاي خارجي، اينجانب از اين پس در پيام‌رسان تلگرام حضور نخواهم داشت. كانال رسمي رياست جمهوري نيز فعاليت خود را در پيام‌رسان‌هاي داخلي آغاز كرده و با انتشار اطلاعيه‌اي در تلگرام نوشت: پيرو بخشنامه مورخ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ معاون اول محترم رئيس‌جمهور و به منظور حمايت از پيام‌رسان‌هاي اجتماعي داخلي، از این به بعد اطلاع‌رساني برنامه‌هاي رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در پيام‌رسان‌هاي داخلي كشورمان (سروش و گپ) ادامه خواهد يافت.
6- سخنگوي دولت گفت: دولت از خواسته رفع حصر حمايت مي‌كند و در اين زمينه از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كند.‌ اي كاش جامعه مواضع و تلاش‌هاي رئيس‌جمهوري را در اين زمينه مي‌دانست! و اينكه پيام‌رسان داخلي هم در كنار پيام‌رسان‌هاي خارجي وجود داشته باشد از نظر دولت مشكلي ندارد!
7- دلار در بازار سياه هم به تازگي قيمتگذاري مي‌شود و رقمي بالاي 5 هزار و 300 تومان اعلام مي‌شود. اين در حالي است كه بسياري از توليدكنندگان داخلي به‌رغم گراني 500توماني ارز مرجع هنوز تكليف خود را نمي‌دانند و نگران طرح ارزي دولت هستند و معتقدند اين طرح حمايت از واردات است تا صادرات و توليد.
لابد مي‌خواهيد بدانيد اينها چه ربطي به هم دارند؟ اجازه بدهيد توضيح خواهم داد؛ اگر دو خبر بالا را بخوانيد، متوجه مي‌شويد كه كلاً دنيا در حال تحول عظيمي است. امريكايي‌ها که به گفته حاميان اقتصاد بازار آزاد مهد اين نحله فكري است در حال فرورفتن در لاك درون‌زايي و محدودكردن واردات و فاتحه‌خواندن در تجارت جهاني است. در مقابل چيني‌ها كه خاستگاه كمونيستي و اقتصاد متمركز و برخاسته از تفكر مائوئيسم هستند قرار است تمام قد از از نظام تجارت بين‌الملل حفاظت كند!
اما از سوي ديگر، در حالي كه هنوز اقتصاد از تعطيلات نوروزي برنگشته و در شوك ارزي فرو رفته و تقريباً اكثر مسئولان بر اين باورند كه گراني دلار عامل اقتصادي ندارد، دولت در روزهاي اخير به دنبال تنش‌زايي سياسي و گروكشي در داخل با حرف‌هاي عجيب و سخنان دو پهلو است. مثلاً به جمله آقاي نوبخت دوباره دقت كنيد: يعني اگر پيام‌رسان داخلي در كنار پيام‌رسان‌هاي خارجي وجود داشته باشد، دولت با آن مشكل ندارد؟! اگر اين قسم.... است، پس آن دم خروس‌ها چيست، پشت پنج خبر آخر بالا و دهها خبر ديگر در همين‌باره چيست؟
و اما ربط پنج خبر مؤخر با دو خبر اولي در كجاست؟
حقيقت اين است كه خاستگاه اين دولت به‌خصوص دولتمردان اقتصادي‌اش منتسب به جرياني موسوم به چپ است كه در مقابل جريان راست در سال‌هاي پس از انقلاب و جنگ تعريف مي‌شد. اين گروه بيشتر متمايل به كارگران و تحقق عدالت بودند و در مقابل جريان بازار قد علم كرده بودند. اما با گذشت زمان روند و عملكرد آنها تغيير پيدا كرد، به نحوي كه اين روزها با فاصله گرفتن از مردم و كارگران ظاهراً دغدغه‌هاي اولويت‌دارتري دارند و بي‌توجه به مسائل اقتصادي مبتلا به مانند مشكلات اشتغال در تلاش هستند تا جريان ناكارآمدي‌هاي اقتصادي و اقدامات الزامي و اولويت‌داري مانند حمايت از كالاي ايراني به دنبال جمله‌سازي با عباراتي همچون «رفع حصر» و«تلگرام» در ايام نزديك به روز جهاني كارگر هستند و هنوز هم هر مسئول قوه مجريه همچنان بعد از گذشت پنج سال ا ز«بايد چنين شود و چنان كنم» سخن مي‌گويند.
و اما مؤخره يادداشت: براساس آنچه در ويكي‌پديا آمده است، آنتوانت يك بانوي اشراف‌زاده فرانسوي، ولخرج و خوشگذران بود كه از روند جامعه آگاهي چنداني نداشت. گفته شده است زماني كه صداي انقلاب فرانسه بلند شده بود، وي از كسي پرسيد كه مردم چه مي‌خواهند؟ آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌اند و نان مي‌خواهند. و شهبانو گفته بود: اكنون كه نان ندارند، چرا شيريني نمي‌خورند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار