کد خبر: 903360
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها همچنان در دست بررسی است
عليرضا سزاوار

میراث گرانبهای جنگل های شمال ایران که از یخبندان دوره سوم زمین شناسی به سلامت گذشتند، مدت هاست كه در آتش بي توجهي ما می سوزند.
بي توجهي برخي مردم و مسئولان در يك ماه اخير ركورد شكن بوده است. از شروع سال 97 جنگل های ماسال، لاهیجان، آمل کهنه ده، رودسر، لنگرود، مرزن آباد، ساری، بهشهر، جهان نمای استان گلستان، باران کوه گرگان، بندپی بابل و .. یکی پس از دیگری دچار حریق شده است.
مهار و مدیریت حریق در جنگل و عرصه های منابع طبیعی فرابخشی است. سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، نیروهای نظامی و انتظامی، هلال احمر ، کمیسیون کشاورزی مجلس، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم روستاهای منطقه و .. همگی بایستی تجهیز، آموزش و توجیه باشند و زیر نظر مدیریت ستاد مرکزی مدیریت حریق با یک مدیر واحد، برنامه و طرح جامع وارد عمل شوند.
سال گذشته در خوزستان و عيد امسال در مازندران یا هلي كوپتر نبود یا ایراد داشت یا دستور پرواز نداشت و در آخرین ورژن هم در نوشهر خلبان نیامد. ظاهرا یا منابع طبیعی ارزش ندارد و یا توجه و حساسیتی برای آن نیست وگرنه این مشکل تا به حال برطرف می‌شد.

راه‌اندازی پایگاه‌های اطفای حریق

با توجه به اینکه اکثر کانون‌های آتش‌سوزی در شمال ایران و در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور با بافت سنگی و صخره وجود دارد، وجود يك طرح جامع با تجهيزات تمام وقت به‌خصوص در شمال كشور ضروری است. اما فقط مشکل اینجا نیست، چندی پیش در کمتر از دو ماه هشت بار آوار آتش جنگل گلستان را به توبره کشید و حتی تلاش محیط‌بانان و جنگلبانان نتوانست جلوی سرایت آتش به رویشگاه گونه‌ کمیاب ارس را بگیرد و چند صد هکتار جنگل به خاکستر تبدیل شد که جایگزین ندارد.
در همين زمينه فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع، از احتمال افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها با آغاز فصل گرم و با توجه به شرایط اقلیمی ایران خبر داد و گفت: «طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع در مجلس در دست بررسی است.»
به گفته سرهنگ قاسم سبزعلی بر اساس این طرح سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل‌ها و مراتع از بضاعت و قانون‌های لازم برای مقابله با آتش‌سوزی در قالب راه‌اندازی پایگاه‌های اطفای حریق و تأمین تجهیزات برخوردار می‌شوند که این موضوع می‌تواند به کاهش یا ساماندهی حریق در کشور به دستگاه‌های مسئول کمک کند.
او همچنین با اشاره به اینکه پیش‌بینی تأمین تجهیزات و اعتبارات لازم برای ساخت پایگاه‌ها در طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: «بحث مجازات آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در حیطه کاری محاکم قضایی است. در حال حاضر برای حریق‌های غیرعمدی که توسط مردم و گردشگران اتفاق می‌افتد، شش ماه تا سه سال حبس و برای حریق‌های عمدی ۱۰ سال حبس توسط قانونگذار تعیین شده است، البته پرداخت جریمه و خسارت نیز در کنار مجازات حبس وجود دارد. در این‌باره دست قاضی و محاکم قضایی باز است که حتی فرد متخلف را تا حدود ۱۰ برابر خسارت جهت بازدارندگی و جلوگیری از تخریب جریمه کند.»

نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه مهم‌ترین چالش ما در ابتدای سال در عرصه‌های منابع طبیعی حضور بیش از حد گردشگران بود، اظهار کرد: «آماری که مجموعه‌های گردگشگری می‌دهند حاکی از این است طی روزهای ابتدایی سال بی‌سابقه‌ترین حضور جمعیت و گردشگری را در مناطق طبیعی داشتیم. از این رو از استان اردبیل تا گلستان درگیر آتش‌سوزی‌های سهوی شدند.»
سرهنگ سبزعلی ادامه داد: «طی تعطیلات امسال عرصه‌های منابع طبیعی تقریبا در تمامی شهرهای استان گیلان و بخش زیادی از شهرهای استان مازندران و گلستان دچار آتش‌سوزی شدند که با حضور به‌موقع نیروهای اطفای حریق و بهره‌گیری از تجهیزات توانستیم جلوی خسارت بیشتر را بگیرم. در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی اطفای حریق بسیار سخت است، بنابراین برای حفظ طبیعت کشور نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم.»
وی در پایان اظهار کرد: «با توجه به وضعیت جوی کشور که در ابتدای سال افزایش دما و وزش بادهای گرم سبب افزایش حریق در جنگل‌ها شد، پیش‌بینی می‌شود که در فصل گرم پوشش گیاهی مستعد دچار حریق و آسیب جدی شوند از این رو لازم است که مردم و گردشگران نهایت همکاری را داشته باشند.»

100مورد آتش سوزي در 15 روز

در سالیان اخیر تخریب بی رویه منابع طبیعی عجیب بوده است. در 50 سال اخیر نیمی از جنگل های شمال ایران از دست رفت. عوامل طبیعی، غیر طبیعی، انسانی ( عمدی یا غیرعمدی ) معضل دام، سودجویی افراد، قاچاق، طغیان آفات و امراض، بهره برداری خارج از عرف و بیشتر از توان، تغییر کاربری، تجاوز بر عرصه های طبیعی، عدم رعایت و توجه به حقوق عرفی جنگل نشینان باعث خواهد شد که احتمالا اکنون نیز آنچه باقی مانده در آتش حریق بسوزد.
این عوامل هرچه بود حداقل 1/5 میلیون هکتار از ارزشمند ترین جنگل های شمال ایران را در نیم قرن اخیر از کفمان برد.
طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع در حالی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در ۱۵ روز نخست امسال ۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داد. این گزارش می‌افزاید: آتش‌سوزی‌ها در سطح ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع و بیشتر در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، کرمان و سمنان بوده است.
انتظار مي رود که دولت با همکاري مجلس در راستاي تصويب اين طرح جامع تلاش بيشتري انجام دهد و براي اجراي آن رديف بودجه‌اي مشخص تعريف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار