کد خبر: 903208
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد شدید از امریکا و دیگر متحدانش در ناتو برای حمایت‌ از کردهای سوری، بار دیگر تأکید کرد آنکارا این شبه‌نظامیان را تهدیدی برای امنیت کشورش می‌داند؛ سخنانی که در میان اسلام‌گرایان به شدت محبوبیت‌آفرین است. هدف بردن انتخابات زودهنگام پیش‌رو است اما رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه پیش‌بینی کرد که رأی‌دهندگانی که در گذشته از اردوغان حمایت کردند، در انتخابات ماه ژوئن طرف دموکراسی را می‌گیرند نه «‌دیکتاتوری».
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه ‌‌‌‌‌شنبه گفت با وجود نتایج حزبش در گذشته از کسب دست‌کم ۶۰ درصد آرا و شکست رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام اطمینان دارد. اما خوش‌بینی این سیاستمدار ۶۹ ساله نقاط ضعفی دارد. گرچه قلیچدار اوغلو می‌گوید حزبش از اعلام انتخابات زودهنگام غافلگیر نشده و آماده رقابت است اما این حزبِ حامی سکولار، هنوز نامزدی برای ریاست جمهوری، یک طرح انتخاباتی یا ائتلاف احتمالی اعلام نکرده است. در همین حال اردوغان که ماه‌هاست برای تحکیم پایه‌های قدرتش از طریق سخنرانی‌‌‌‌‌ها و مراسم‌‌‌‌‌ها و تقویت ناسیونالیسم در بحبوحه عملیات ارتش ترکیه در سوریه علیه کرد‌‌‌‌ها تلاش می‌کند، در مصاحبه زنده با ان‌تی‌وی، قلیچدار اوغلو را به چالش کشید. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «‌او باید وارد این رقابت شود. بگذارید ببینیم مردم کشورمان چقدر به او رأی می‌دهند.»‌ اردوغان با تمسخر اظهارات این رهبر اپوزیسیون ترکیه گفت که قلیچدار اوغلو فراموش کرده حزبش در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ چه میزان رأی آورد. رهبر حزب مردم جمهوریخواه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: اردوغان و حزب حاکم او انتخابات را از نوامبر ۲۰۱۹ به ۲۴ ژوئن امسال موکول کردند تا «‌قدرت بیشتری کسب کنند و کاملاً دموکراسی را به حالت تعلیق درآورند.» سال گذشته اردوغان در رفراندومی برای تغییر سیستم دولت ترکیه به ریاست جمهوری، لغو پست نخست‌وزیری و اعطای اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهوری پیروز شد. این تغییر پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اجرایی می‌شود. قلیچدار اوغلو گفت اگر اردوغان پیروز شود، این سیستم جدید ترکیه را به یک «‌رژیم تک‌نفره‌» تبدیل می‌کند.

عملیات در سوریه برای انتخابات

اردوغان این روز‌‌‌‌ها می‌کوشد خود را قهرمان مبارزه با کرد‌‌‌‌هایی که تمام غرب پشت آنها ایستاده نشان دهد. در واقع عملیات در عفرین همیشه یک هدف داخلی داشته است و حالا در آستانه انتخابات تأکید بر ادامه این عملیات به رغم فشارهای ناتو تبدیل به ژست استقلال‌گرایانه آتاتورکی اردوغان شده است تا پادزهر تبلیغات مخالفانش در مقابل او باشد که بر هویت سکولاریستی آتاتورک تأکید دارند. اردوغان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از امریکا با پول خودمان سلاح بخریم اما متأسفانه امریکا و نیروهای ائتلاف ناتو به شبه‌نظامیان کرد سوریه سلاح می‌دهند. این مهمات برای «‌سازمان‌های تروریستی‌» آزاد است. وی با مطرح کردن این سؤال که این تهدید‌‌‌‌ها از کجا می‌آیند، گفت: در درجه اول این تهدید‌‌‌‌ها از شریک‌های استراتژیک ما ایجاد می‌شوند. رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: امریکا هنوز از طریق کامیون به شمال سوریه سلاح می‌برد. این کشور ۵هزار کامیون حامل سلاح به شمال سوریه فرستاده است. اردوغان هشدار داد: اگر فرانسه در کنار یگان‌های مدافع خلق سوریه در شهر منبج واقع در شمال شرق حلب سوریه قرار گیرد آنکارا عملیات عفرین را در آنجا تکرار خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار