کد خبر: 903164
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
توقف شهرداری در ایستگاه طرح ترافیک جدید
فرافکني و وجود ابهام در اجراي طرح ترافيک جديد در چهار ماه گذشته تمام هم و غم شهرداري تهران شده است و معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران همچنان بر تصميمات سليقه‌اي خود پافشاري مي‌کند.

فرافکني و وجود ابهام در اجراي طرح ترافيک جديد در چهار ماه گذشته تمام هم و غم شهرداري تهران شده است و معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران همچنان بر تصميمات سليقه‌اي خود پافشاري مي‌کند. تأخير يک ماه‌ و نيمي در اجراي طرح جديد، خود بزرگ‌ترين دليل براي ناکارآمدي طرح جديد ترافيکي به شمار مي‌آيد که مسئولان شهرداري حاضر به پذيرش آن نيستند. به هر حال ترافيک معابر شهري در ساعات اوج تردد سبب ايجاد صف‌هاي طولاني شده است و اگر هم طرح جديد بتواند به اهداف خود يعني کاهش ترافيک و آلودگي هوا در محدوده مرکزي شهر دست يابد، بار شديد ترافيکي در ساير معابر بر ميزان آلودگي و هدررفت زمان شهروندان نيز خواهد افزود. بر اين اساس انتظار مي‌رود که شهرداري با توسعه و تکميل حمل ونقل عمومي بر کاهش آلودگي و ترافيک معابر همت گمارد نه اينكه بر درآمدزايي از اجراي طرح ترافيک جديد پافشاري کند و زمينه سرگرداني شهروندان را فراهم آورد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران هر از گاهي تصميم مي‌گيرد درباره آخرين ايرادات وارد شده به طرح ترافيک جديد شهر تهران و تأخير آن در اجرا توضيح دهد. اين در حالي است که طرح جديد ترافيک داراي ايرادات فراواني است. با اين حال محسن پورسيدآقايي به فرافکني خود در مورد يک طرح مبهم ادامه مي‌دهد. پورسيدآقايي اعتقاد دارد که هدف اصلي اجراي طرح ترافيک جديد شهر تهران و بالا بردن هزينه‌هاي ورود به اين محدوده‌ها فرهنگ‌سازي استفاده از حمل و نقل عمومي به جاي خودروي شخصي است اما آنچه از کليات اين طرح برآورد مي‌شود، کسب درآمد بيشتر از اين طرح براي معاونت حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي سازماني است كه اولويت را بر استفاده از حمل و نقل عمومي قرار داده است. به رغم آنکه پورسيدآقايي بر اين باور است که حال حمل و نقل عمومي شهر تهران خوب است و با کاهش سرفاصله قطارهاي مترو در خطوط پر مسافر امکان خدمات‌رساني بيشتر به شهروندان ميسر شده است، اما واقعيت اين است که در ساعات اوج سفر با افزايش مسافر و کمبود واگن‌ها و قطارهاي مترو هنوز مترو براي پايتخت‌نشينان جاذب سفر نيست. حداقل براي آن دسته از افرادي که تا به امروز خودروي شخصي را مقدم بر استفاده از حمل و نقل عمومي مي‌دانستند. از سوي ديگر به غير از مترو وضعيت ناوگان فرسوده اتوبوسراني شهر تهران و همچنين ناوگان تاکسيراني نيز چندان خوب نيست. همچنين با افزايش کرايه ساير مدل‌‌هاي حمل و نقلي اين جاذبه‌ها در ميان شهروندان کمتر شده است. به عبارت ساده‌تر چندگانه‌هاي معاون فعلي شهردار تهران که به شدت نيز اعتقاد دارد حرف و تصميمات وي وحي مُنزل و کاملاً درست است، براي مديران شهري در جهت کسب درآمد بيشتر جاذبه دارد تا شهروندان. اين در حالي است که شهروندان نيز مجبور هستند تا جاي دولت را در يارانه بليت مترو و اتوبوس و ساير حوزه‌هايي که بايد به صورت مستقيم ورود كند و پرداخت مالي و تأمين بودجه داشته باشد، پر کنند. به گفته وي، در حال حاضر زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي اين طرح مانند تأمين نرم‌افزارهاي مورد نياز، دوربين‌ها و حتي کدگذاري‌هاي جريمه نيز روي دوربين‌ها انجام شده است. اين در حالي است که برخي خبر‌ها از مسئولان شهري حاکيست سيستم‌هاي کنترل و نظارت هنوز تکميل نشده است.

معابر ترافيکي به جاي محدوده ترافيکي

يکي از برنامه‌هاي شهرداري تهران در آينده اين است که به جاي محدوده‌هاي ترافيکي، معابر ترافيکي داشته باشد. اجراي اين طرح مستلزم اين است که سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران بتواند فاز نخست اين طرح را به خوبي اجرا کند.
گويا شهرداري قصد دارد در آينده با انجام اين نيت جديد از معابرشهري نيز درآمدزايي و سخنان مطرح شده در خصوص دريافت هزينه تردد از بزرگراه‌ها و تونل‌ها را عملي کند !
با اين حال معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران بر اين باور است که تمام راه‌هاي تخلف و زيرآبي رفتن شهروندان در پرداخت هزينه ورود به محدوده طرح ترافيک بسته شده است چراکه اگر شهروندي به اين فکر کند که به جاي هزينه ورود به محدوده طرح، جريمه ورود غيرقانوني را خواهد پرداخت سخت در اشتباه است چراکه علاوه بر پرداخت جريمه 20 هزار توماني، هزينه ورود به اين محدوده نيز در قالب عوارض شهري مانند عوارض خودرو و در بزنگاه‌هاي خاص مانند فروش خودرو يا در زمان دريافت برگه معاينه فني گرفته خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار