کد خبر: 903161
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹

يكي از مراجع تقليد با بيان اينكه پيشنهاد خطرناك تبديل قم به كشور نخستين بار در زمان شاه مطرح شد، گفت: قم بايد به عنوان مركز اسلامي و شيعي هميشه آبرومند براي تمام جهان اسلام بماند، چراكه قم مانند واتيكان نيست.
به گزارش فارس، آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي پيش از ظهر دیروز در درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به مسئله‌اي با عنوان «قم واتيكان نيست»، اظهار كرد: در دوران شاه زماني كه بحث‌هاي انقلابي اوج گرفت از سوي دولت به حوزه علميه پيشنهاد شد كه قم به عنوان كشور مستقل مانند واتيكان در اختيار علما و مراجع گذاشته شود و آن را به رسميت بشناسند تا براي خود مجلس قانونگذاري داشته باشد و با پول مستقل نماينده به تمام كشورهاي جهان بفرستد.
وي ادامه داد: هدف آنها اين بود كه مرجعيت و حوزه را به كلي منزوي كنند، بنابراين اين پيشنهاد به شدت از سوي علما رد شد. اين مرجع تقليد با اشاره به عواقب عملي شدن اين امر گفت: اگر چنين مسئله‌اي صورت مي‌گرفت به اين مفهوم بود كه علما و مراجع حق ندارند درباره ايران نظري بدهند، زيرا دخالت يك كشور بيگانه در امور داخلي ايران است. وي خاطرنشان كرد: از ديگر نتايج مي‌توان اشاره كرد كه آنها نمي‌توانند از افراد حوزه علميه كسي را به مجلس بفرستند يا علماي قم در مجلس خبرگان و شوراي نگهبان دخالت كنند زيرا يك كشور ديگر دارند. ائمه جمعه و مسئولان سياسي، عقيدتي، قضات و اساتيد دانشگاه هيچ‌كدام نمي‌توانستند از حوزه علميه قم انتخاب شوند زيرا از كشور ايران نبودند و كشور مستقلي براي خود داشتند. آيت‌الله مكارم‌شيرازي عنوان كرد: اگر مردم قم مي‌خواستند به تهران، ‌اصفهان و مشهد بروند بايد گذرنامه دريافت مي‌كردند و مردم قم نمي‌توانستند از آب، برق و گاز سراسري استفاده كنند زيرا يك كشور بيگانه هستند، بنابراين پيشنهاد خطرناكي بود. وي با بيان اينكه متأسفانه زمزمه اين سخن از سوي برخي افراد شنيده شده است، گفت: هرگز حمل بر سوءنيت نمي‌كنيم بلكه تنها آن را ناآگاهي مي‌دانيم ولي در فضاي مجازي به آن دامن زدند. استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: برخلاف اين‌گونه سخنان مي‌گوييم مرجعيت به تمام جهان اسلام و شيعه تعلق دارد و مي‌تواند مصالح، منافع و خطرات آنها را گوشزد كند. وي ادامه داد: هنگامي كه به ما مي‌گفتند چرا در امر بحرين، سوريه و يمن دخالت مي‌كنيد بيان مي‌كرديم مرجعيت مرز خاصي ندارد و مقلدان ما در تمام اين كشورها هستند و ما حق داريم مصالح آنها را تذكر دهيم و در نگراني‌هاي آنها نگران باشيم، اين عقيده كجا و عقيده واتيكان شدن قم كجا. آيت‌الله مكارم‌شيرازي با بيان اينكه بارها به مسئولان تذكر داده شده كه به قم به عنوان يك شهر معمولي نگاه نكنند زيرا به تمام جهان اسلام تعلق دارد و آبروي آن آبروي جهان تشيع است، گفت: در سال 15ميليون نفر به زيارت كريمه اهل‌بيت(س) و مسجد جمكران مي‌آيند و حوزه علميه قم به تمام شهرهاي داخل كشور و مناطق زيادي از خارج كشور عالم و مبلغ مي‌فرستد. وي خاطرنشان كرد: در جهان اسلام از نظر كيفيت حوزه علميه قم بي‌نظير است، بايد به اين امور توجه داشت و اميدواريم اين مركز اسلامي و شيعي هميشه آبرومند براي تمام جهان اسلام بماند نه يك كشور مستقل مانند واتيكان.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار