کد خبر: 903107
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
تمرین تیم ملی بسکتبال بانوان

رقابت های آسیایی جاکارتا در مرداد ماه سال جاری برگزار می شود و تیم بسکتبال سه نفره دختران به این مسابقه ها اعزام می شود، اما همه نگاه های دختران بسکتبالیست به کمیته ملی المپیک است که در روزهای آینده تصمیم خود را در مورد اعزام تیم بسکتبال پنج نفره صادر می‌کند.

 به گزارش ایسنا، پس از آنکه فدراسیون جهانی بسکتبال مجوز بازی با حجاب را صادر کرد، بسکتبال بانوان ایران در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت و توانست در مسابقه‌های مختلف بین المللی  از جمله رقابت‌های قهرمانی باشگاهی غرب آسیا شرکت کند. سال جاری نیز بسکتبال شاهد رویدادهای ورزشی مختلفی از جمله رقابت‌های قهرمانی کاپ آسیا و جام جهانی است. علاوه بر این رقابت‌های آسیایی جاکارتا در مرداد ماه یکی از معتبرترین رویدادهای ورزشی پیش رو است.

پس از صدور مجوز بازی با حجاب توسط فیبا برای دختران بسکتبالیست، ایران می تواند در دو بخش بسکتبال سه به سه  و پنج نفره در این رقابت‌ها شرکت کند تا تبلیغی برای حضور یک تیم با حجاب در میادین بین المللی صورت گیرد اما  کمیته ملی المپیک با این استدلال که در مسابقه‌های آسیایی بحث مدال آوری مهم است، تنها مجوز حضور بسکتبال سه در سه بانوان را صادر کرده است، در صورتی که اعزام تیم بسکتبال پنج نفره به این رقابت‌ها می تواند سکوی پرشی باشد برای دختران بسکتبالیت ایرانی که با دریافت مجوز بازی با حجاب  در انتظار حمایت مسئولان داخلی هستند.

دختران ملی پوش بسکتبال ایران که این روزها در اردوی آماده سازی جهت شرکت در رقابت‌های قهرمانی کاپ آسیا هستند، امیدوارانه در انتظار نظر قطعی کمیته ملی المپیک هستند. 

گفتگوی ایسنا با تعدادی از ملی‌پوشان بسکتبال پنج نفره را در ادامه می خوانید:

 

 گلاره کاکاونپور: چندین سال است بازی برون مرزی نداشته‌ایم

 یک سال از حکم فدراسیون جهانی بسکتبال در مورد آزادی بازی با پوشش اسلامی می‌گذرد اما  تیم بسکتبال پنج نفره دختران تاکنون در هیچ مسابقه‌ی بین المللی شرکت نکرده است. تیم ملی سه نفره که برای حضور در رقابت های کاپ آسیا تمرین می‌کنند امیدوار هستند که شرایط برای حضور تیم پنج نفره د ر رقابت های آسیایی جاکارتا نیز فراهم شود. امید همه بازیکنان به کمیته المپیک است تا حکم خود را در مورد تیم پنج نفره اعلام کند؛ حکمی که می تواند بسکتبال پنج نفره دختران را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد یا حرکت رو به جلوی دختران را مقداری متوقف کند.

 گلاره کاکاونپور کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال و رئیس فعلی دپارتمان  بسکتبال سه در سه بانوان  در مورد نظر کمیته المپیک در مورد اعزام تیم پنج نفره گفت: همه دوست داریم و امیداور هستیم تیم پنج نفره اعزام شود. بسکتبال پنج نفره ورزشی است که با آن بزرگ شدیم. یکی از خواسته های من از مسئولان ورزش ایران اعزام تیم پنج نفره به جاکارتا است. به دلیل اینکه انگیزه‌ی زیادی را چه در رده های پایین و چه در رده‌ی بزرگسال ایجاد می‌کنند. چندین سال است که بازی برون مرزی نداشتیم، اما اکنون که حجاب تصویب شده است، بهترین موقعیت برای اینکه خانم‌های ما بتوانند بازی خود را به دنیا نشان دهند،  ایجاد شده است.

 او ادامه داد: سیاستی که کمیته المپیک در مورد مدال آوری دارد، در مورد رشته‌های ورزشی که چندین سال در آن سرمایه گذاری کردند و بازی های برون مرزی داشتند منطقی است اما در مورد بسکتبال بانوان که سال‌ها نتوانستیم به خاطر حجاب از مرز خارج شویم کمی غیر منطقی به نظر می رسد.  شاید بزرگترین هدفی که مسئولان ورزشی می‌توانند دنبال کنند، ایجاد انگیزه در جوانانمان باشد.

معصومه اسماعیل زاده: برای رشد و توسعه بسکتبال بانوان با اعزام موافقت کنند

 همچنین معصومه اسماعیل زاده  ملی پوش بسکتبال نیز ضمن تایید این موضوع گفت: باید واقعیت‌ها را قبول کنیم در بسکتبال  پنج نفره روی مقام نیستیم و دلیل آن هم این است که سال های زیادی به بازی های برون مرزی و بین المللی اعزام نشدیم که با اولین و دومین حضور بخواهیم معجزه کنیم. اما حیف است. تیم ها باید حضور پیدا کنند تا تجربه به دست بیاورند. مطمئن هستم  اگر در این مسابقه ها حضور داشته باشیم بعد از چند سال که تجربمان بیشتر شود می توانیم به تیم های برتر آسیایی برسیم چون از نظر استعداد بسکتبالی چیزی از آنها کم نداریم. تفاوت در تجربه است که ما سال های زیادی اردوی برون مرزی نداشتیم. امیدوارم برای رشد و توسعه بسکتبال با اعزام موافقت کنند.

شادی عبدالوند: ۳۸ سال اردو داشتیم اما اعزام نمی‌شدیم

شادی عبدالوند دیگر بازیکن تیم ملی بسکتبال دختران نیز با اظهار امیدواری نسبت به تلاش های رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال و فریده شجاعی نایب رئبیس بانوان این فدراسیون گفت: بازی‌های پنج نفره جزو بازی‌هایی است که زمان زیادی  برای آن اردو داشتیم و در این ۳۸ سال که اعزام نمی شدیم به طور مداوم اردو برگزار کردیم بنابراین هیچ وقت ناامید نشدیم.

حکم آزادی پوشش فیبا انگیزه ها را بالا برد

آزادی بازی با حجاب و ایجاد موقعیت اعزام به مسابقه های بین المللی باعث شده تلاش دختران بسکتبالیست دو چندان شود؛ موضوعی که به وضوح در تمرین های تیم ملی به چشم می خورد. دخترانی که سرشار از امید می دوند و در اوج خستگی امیدهای خود را برای حرکت به سمت بسکتبال جهانی بیان می کنند.

 کاکاونپور در مورد انگیزه ی بازیکنان در تمرین تیم ملی گفت: بعد از آزادی بازی با حجاب و حضور در رقابت های غرب آسیا بچه ها به خودشان آمدند و به دنبال ایجاد تغییراتی از نظر تکنیکی در خود هستند. احساس می‌کنم  دوست دارند از مربیان چیزهای جدیدتری یاد بگیرد، انگیزه  را در تک تکشان می بینم. امیدوارم روزی برسد که با تلاش بیشتر بازیکنان و حمایت مسئولان جایگاهی را که مستحقش هستیم، کسب کنیم.

 اسماعیل زاده نیز مجوز آزادی با پوشش اسلامی و حضور در مسابقات بین المللی را عامل دو برابر شدن انگیزه بازیکنان دانشت.

 همچنین عبدالوند انگیزه را عاملی برای تلاش بیشتر دانشت و گفت: وقتی بازی ها را دیدیم، فهمیدیم که باید از نظر تاکتیکی و ذهنی قوی تر باشیم. در حال حاضر در اردو همه تلاش می‌کنند تا  از نظر روحی و فکری بتوانیم بازی های خوبی به نمایش بگذاریم.

 

 تفاوت ایران و رقبا در تجربه میدان های بین المللی

بازی های باشگاهی غرب آسیا  میدان کسب تجربه برای دختران بسکتبالیست ایرانی بود تا بتوانند سطح بازی خود را محک بزنند، تجربه زیادی به دست آورند و حرکت خود را برای جبران سال ها اعزام نشدن به مسابقه ها شروع کنند. تجربه هایی که امید دارند با حمایت مسئولان و حضور در رقابت های بین المللی دیگر غنی تر شود تا جایی که بسکتبال بانوان ایران در دنیا مطرح شود.

اسماعیل زاده بازیکن تیم پالایش نفت آبادان که به عنوان نماینده ایران در رقابت های باشگاهی غرب آسیا حضور داشت در مورد تجربه حضور در این رقابت ‌ها گفت: چیزی از بازیکنان دنیا کم نداریم و  تفاوت ما در این بود که تجربه نداشتیم.

 عبدالوند بازیکن تیم کوشا سپهر سبلان دیگر نماینده ایران در رقابت های غرب آسیا در مورد حضور در این رقابت‌ها  گفت: چون تیم های لبنان و اردن از یک یا دو بازیکن آمریکایی استفاده کرده بود، سطح بازی‌ها بالا بود. اگر آن بازیکنان نبودند حتی می‌توانستیم اول شویم. البته حضور بازیکنان آمریکایی به نفع ما بود چرا که ما اعزام برون مرزی نداشتیم و از این موضوع توانسیتم برای قوی تر کار کردن خودمان استفاده کنیم. سطح بسکتبالمان خیلی متفاوت از تیم‌های غرب آسیا نبود ولی چون تجربه بازی بین المللی نداشتیم باید به بازی های بیشتری اعزام شویم تا تجربه بیشتری به دست بیاوریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار