کد خبر: 902814
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
دور جدید اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های رئیس‌جمهور فرانسه در 133 شهر برگزار شد و کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌‌‌‌‌ها آمدند و...

دور جدید اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های رئیس‌جمهور فرانسه در 133 شهر برگزار شد و کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌‌‌‌‌ها آمدند و از جمله به طرح‌های خصوصی‌سازی ماکرون اعتراض کردند كه با مداخله پلیس این تظاهرات به خشونت كشیده شد و دهها تن زخمی و بازداشت شدند. مقامات فرانسوی اعلام کردند كه اعتصاب کارکنان شرکت راه‌آهن و هواپیمایی 400میلیون یورو به اقتصاد این کشور خسارت زده است.
یك سال از دوره ریاست جمهوری امانوئل ماكرون نگذشته اعتراضات علیه سیاست‌های اجتماعی او در فرانسه تشدید شده است. دهها هزار شهروند فرانسوی روز پنج‌‌شنبه در 133شهر فرانسه با حمل پارچه ‌نوشته‌‌‌‌‌ها و سردادن شعارهای ضد ماکرون، تظاهرات کردند. برآورد‌‌‌‌ها حاکی است حدود 15 هزار نفر در پاریس تظاهرات کردند، درحالی که پلیس تعداد تظاهرکنندگان را 11 هزار و 500 نفر ذکر کرده است. این تظاهرات با مداخله پلیس، به خشونت كشیده شد و دهها نفر در این تظاهرات زخمی و بازداشت شده‌اند. بر اساس اعلام منابع رسانه‌ای فرانسه، فقط در پاریس هشت نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است و دو نفر هم بازداشت شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین در پی اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت فرانسه درباره اصلاحات در حوزه آموزش عالی، چهار دانشگاه معتبر این کشور در شهر‌های «تولو»، «مون پُلیه»، «رِن‌» و «نانتِر‌» تعطیل شدند. همچنین پلیس ضدشورش فرانسه روز جمعه با حمله به صحن دانشگاه تولبیاک پاریس دانشجویان متحصن را از دانشگاه بیرون کرد. وزیر کشور فرانسه با دفاع از نیروهای پلیس اعلام کرد که ورود پلیس به صحن دانشگاه خواست امانوئل ماکرون و نمایندگان پارلمان بوده است. اعتراضات از سه هفته پیش در فرانسه آغاز شده است و دانشجویان به اصلاحات دولت فرانسه درباره نحوه ورود به دانشگاه و دسترسی به آموزش عالی معترض هستند.

فلج شدن اقتصاد فرانسه

هرچند ماهیت اعتراضات بخش دانشگاهی به سیاست‌های دولت ماکرون بیشتر بعد علمی و آموزشی دارد، اما گسترش اعتراضات در بخش دانشگاهی با اعتراض‌‌‌‌ها و اعتصاب‌‌‌‌ها در بخش عمومی فرانسه و نیز اعتراضات کارگری و کارمندی همزمان شده است و اعتصاب‌‌‌‌ها در بخش راه‌آهن و هواپیمایی عملاً اقتصاد فرانسه را فلج كرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی اعتصاب کارکنان راه‌آهن فرانسه کارشناسان هشدار می‌دهند، اگر زندگی عمومی در فرانسه، بیش از دو هفته فلج شود، در این صورت فرانسوی‌‌‌‌ها ناآرام خواهند شد و به این ترتیب فشار بر دولت نیز افزایش خواهد یافت. کارکنان راه‌آهن فرانسه روز جمعه برای هشتمین روز در ماه جاری قطار‌‌‌‌ها را متوقف کردند. قرار است این اعتصابات تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد. مدیریت شرکت راه‌آهن اعلام کرده است حدود یک نفر از هر پنج کارمند این شرکت دست از کار کشیده است. مقامات فرانسوی اعلام کردند ادامه اعتصاب کارکنان شرکت راه‌آهن و هواپیمایی 400 میلیون یورو به اقتصاد این کشور خسارت زده است. به گزارش شبكه اسکای‌نیوز، راه‌آهن فرانسه طی هشت روز اعتصاب 160 میلیون یورو و ایرفرانس با 9 روز اعتصاب 240میلیون یورو خسارت دیده‌اند. به‌رغم اعتصابات گسترده، امانوئل ماکرون دیروز اعلام کرد كه با خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان موافقت نخواهد کرد. در این تظاهرات و اعتصابات عمومی، کارگران و کارمندان در بخش‌های راه‌آهن، بهداشت، انرژی، ناوگان هوایی، پست و آموزش و پرورش شرکت دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار