کد خبر: 902792
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

طبق جدول منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال، آمار مرگ و میر در تهران بالا رفته است و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و اختلالات دستگاه تنفس متهمان ردیف اول هستند که حدود 70 درصد دلایل فوت را در تهران شامل می‌شوند. این یعنی اینکه شهروندان تهرانی اگر از دست هوای تهران جان سالم به در ببرند، بعید است چیز دیگری بتواند آن‌ها را بکشد!

بر اساس آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده میزان آلاینده‌های هوای تهران بیش از 10 برابر استاندارد اتحادیه اروپا بوده است. گفته می‌شود هر دقیقه تنفس در تهران برابر با 9 نخ سیگار کشیدن است! جای بسی مسرت و خوشبختی دارد که سیگاری‌های تهران از بابت کمبود یا تحریم سیگار خیالشان راحت است. چون در هر زمینه‌ای تحریم بتواند به آنان فشار بیاورد، با این دود و دمی که در شهر هست تحریم سیگار کوچکترین زیانی بهشان نمی‌رساند! کافی است پنجره را باز کنند و یک نفس عمیق بکشند، انگار یک نخ سیگار دود کرده‌اند. تازه این شکلی هم در وقت صرفه‌جویی کرده‌اند هم اینکه «یواشکی سیگار کشیدن» آسان‌تر می‌شود!
اشکال در اینجاست که دیگر نمی‌شود به سیگاری‌ها خرده گرفت که این کار برای سلامتی مضر است. به محض اینکه به دوست سیگاری‌ات بگویی: «نکش جانم! ضرر دارد.» برمی‌گردد جواب می‌دهد: «من سیگار می‌کشم، نفس که نمی‌کشم! یک جوری می‌گویی ضرر دارد انگار رفتم توی خیابان نفس کشیده‌ام!» از آن گذشته در مدتی که دارید فرد سیگاری را نصیحت می‌کنید به اندازه ده پانزده تا سیگار، دود استنشاق می‌کنید که این خودش نصیحت کردن را به یکی از مضرترین کارها برای سلامتی تبدیل می‌کند!

اما در جدول سازمان ثبت احوال، ردیف ششم دلایل فوت مربوط به «علائم و حالات بد تعریف شده و مبهم» است که علت مرگ 2 هزار و 400 نفر در تهران بوده. این مبهم بودن هم بد دردی است که تجربه نشان داده اگر آدم را نکشد، لااقل شغل آدم را از دستش درمی‌آورد. فرقی هم بین شهروندان عادی و از ما بهتران قائل نیست. سر و روی این شهر را ابهام پوشانده است به طوری که آدم‌های مطلعی مثل اهالی شورای شهر را هم گاهی دچار حالات بد تعریف شده یا اصلاً تعریف نشده می‌کند و مثل یک اپیدمی کل شهر را در ابهام غرق می‌کند! کسانی که به حالات بد تعریف شده مبتلا می‌شوند علائمی دارند؛ به جلسات مخفی می‌روند، تماس‌های مشکوک دریافت می‌کنند، به نوشتن دیکته علاقه پیدا می‌کنند، دچار فراموشی می‌شوند و حتی خودشان را هم نمی‌شناسند! در نتیجه به ابهام‌افکنی مبادرت می‌ورزند و اگر خیلی زود درمان نشوند ممکن است خودشان را منحل کنند!

آخرین ردیف از جدول علل فوت در تهران، عنوانش «جلد و زیر جلد» است که یک نفر را به آن دنیا برده. ما از هر کسی پرسیدیم معنی جلد و زیر جلد را نمی‌دانست، ولی شما جانب احتیاط را رعایت کنید تا خدای نکرده جلد و زیر جلدتان مشکل پیدا نکند. مخصوصاً مواظب باشید شیطان زیر جلدتان نرود که خیلی خطر دارد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر