کد خبر: 902745
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم: برای تولید هزار و ۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان طی چهار سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ايم
ايران بر روي نوار خشکسالي قرار گرفته است و زمان بهره‌مندي گسترده از نيروگاه‌هاي برق-آبي رو به اتمام است. از اين رو در سال 97 قرار است اولين نيروگاه خورشيدي استان قم که از مدت‌ها پيش نويد آن داده شده بود؛ به بهره‌برداري برسد. نيروگاهي که فعاليت آن نه خسارتي به محيط زيست وارد مي‌کند و نه منابع آن تمام شدني است. اين نيروگاه که ظرفيتي براي توليد 100 کيلوات برق در را دارد؛ تنها پيش زمينه‌اي براي آغاز برنامه 4 ساله مسئولان و توليد بيش از 1500 مگاوات برق از طريق انرژي خورشيدي در آينده است.
ميترا شهبازي

درحال حاضر بيش از 10 هزار مگاوات از برق مصرفي کشور از طريق نيروگاه‌هاي برق-آبي تامين مي‌شود و با تداوم خشکسالي بيم‌ آن مي‌رود که تعداد شب‌هايي که اسير خاموشي شوند، افزايش يابد. از اين رو بهره‌مندي از انرژي‌هاي کم‌هزينه و پاک همچون انرژي خورشيدي هدف مسئولان قرار گرفته است. نيروگاه‌هايي که به لحاظ اقتصادي به صرفه هستند و فعاليتشان مخاطره‌اي براي محيط زيست به همراه ندارد. در اين راستا قرار است استان قم به عنوان پيشتاز در افتتاح اولين نيروگاه خورشيدي خود پا به ميدان بگذارد و الگويي براي تمام استان‌هاي ديگر شود. در اين خصوص مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی قم در اوایل سال جاری خبر مي‌دهد.

پیام جوادیان با اشاره به لزوم احداث نخستین نیروگاه خورشیدی قم‌ مي‌گويد:« با توجه به اینکه در تامین انرژی با مشکلات زیادی از تعمیر و نگهداری تا منابع محدود مواجه هستيم، از همین رو ایجاد نیروگاه‌های خوشیدی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر اهميت يافته و در دستور کار قرار گرفته است.»

از اين رو از ابتداي سال گذشته بحث فرهنگسازی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی از سوي مسئولان با جدیت دنبال شده است و در نهایت برای ساخت یک نیروگاه  20کیلو واتي در مجاورت شهرداری مرکز اقدام شد. در اين خصوص مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم مي‌افزايد:« این نیروگاه از ابتدای سال 97 قابل بهره برداری است و شهروندان نیز می‌توانند از نزدیک با نحوه فعالیت این نیروگاه آشنا شوند.» علاوه بر اين براي احداث يکي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي شهر به ظرفیت 100کیلووات در بوستان غدیر خبر داد اقداماتي شده است که به زودي عمليات احداث آن نيز آغاز مي‌شود.

بنابراين اين نيروگاه‌ها قرار است پيش زمينه باشند تا توليدات برق به سمت انرژي‌هاي پاک برود به طوري که در اين خصوص سید حسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم مي‌گويد:« برای تولید هزار و ۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان طی چهار سال آینده برنامه ریزی کردیم.»

فرصتي طلايي براي سرمايه‌گذاران

با توجه به اينکه طبق اعلام کارشناسان اوج مصرف برق در استان قم در فصل زمستان حدود 400 مگاوات و در فصل تابستان حدود 800 مگاوات است، با ادامه خشکسالی، مدیریت مصرف برق و توليد برق از نيروگاه‌هاي برق آبي دشوار مي‌شود. ازاين رو مسئولان تامين انرژي از طريق منابع تجديد پذير را مد نظر قرار داده‌اند. چرا که قم در طول سال بيش از 300 روز آفتابي دارد و همين موضوع فرصت مناسبي براي ورود سرمايه‌گذاران و تامين انرژي از طريق نيروگاه‌هاي خورشيدي است. مدیرعامل شرکت توزیع برق قم در اين باره مي‌گويد:« این شرکت به دنبال افزایش تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی است.» بنابراين علاوه بر احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي، طبق گفته مهدی آهنین‌پنجه شرکت توزیع برق استان قم آماده است با شهروندانی که تمایل به استقرار سلول‌های خورشیدی در منازلشان دارند، قرارداد تضمینی برای خرید برق این سلول‌ها تا سطح 100 کیلووات به مدت 20 سال را منعقد کند.

مسئله‌اي که هم به توليد انرژي‌هاي پاک کمک مي‌کند و هم براي مردم صرفه اقتصادي دارد. در اين خصوص مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم مي‌گويد:« هر شهروند می‌تواند در محل زندگی خود نیروگاه 5 کیلو واتی احداث کند و برق تولیدی خود را به وزارت نيرو به فروش برساند.» جوادیان با اشاره به سرمايه مورد نياز براي احداث نيروگاه‌هاي برق خانگي مي‌افزايد:« هر نیروگاه 5 کیلو واتی نیازمند 30 میلیون تومان سرمایه اولیه است که در شهر قم با توجه به تعداد روزهای آفتابی 40 ماهه هزینه‌ها برگشت پیدا می‌کند.» با اين تفاسير به زودي قم به استان انرژي‌هاي پاک تبديل مي‌شود. اتفاقي که در تمام استان‌هاي ديگر بايد دنبال شود و توليد برق را به سمت انرژي‌هاي پاک ببرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار