کد خبر: 902631
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
کارشناسان اقتصادی: علاوه بر جایگزینی ارز، باید پیمان‌های پولی هم عملیاتی شود
هادی غلامحسینی

هيئت‌وزيران در جلسه روزگذشته كه به رياست رئيس‌جمهور برگزار شد، تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي را موظف كرد، ارز يورو را به عنوان ارز مبنا در تكاليف ارزي قرار دهند.
مقام معظم رهبري دهم آبان سال 96 در ديدار با رئيس‌جمهور روسيه، همكاري متقابل براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا و ضدروسيه را مفيد خواندند و فرمودند: مي‌توانيم تحريم‌هاي امريكايي‌ها را با روش‌هايي از جمله حذف دلار و جايگزين‌كردن پول ملي در معاملات اقتصادي دوجانبه يا چندجانبه، بي‌اثر و امريكا را منزوي كنيم. تأكيد رهبري بر ضرورت كاهش وابستگي اقتصاد كشور به دلار امريكا، پيش از اين نيز در 28شهريور سال گذشته بيان شده بود، به طور كلي ميزان اثربخشي تحريم‌ها عليه ايران به ميزان وابستگي اقتصاد كشورمان به معاملات دلاري بستگي دارد، بنابراين اجراي اقدامات كوتاه‌مدت و ميان‌مدت براي كاهش اتكا به دلار براي اقتصاد كشورمان ضروري است.
در همين راستا هيئت‌وزيران در جلسه روزچهارشنبه خود به رياست حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور، تمامي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي را موظف كرد، ارز يورو را به عنوان ارز مبناي گزارشگري و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌هاي مالي خود مورد استفاده قرار دهند. همچنين بانك مركزي موظف شد از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، نرخ برابري ريال در مقابل يورو را به صورت مستمر اعلام و مديريت كند.

سابقه دلار

بعد از جنگ جهاني دوم دلار به عنوان ارز مرجع در دنيا به كار برده مي‌شود و نرخ جهاني بسياري از كالا‌ها و خدمات در دنيا با دلار سنجيده مي‌شود. در اين ميان از آنجايي كه اختيار چاپ دلار و رصد، پيگيري تراكنش‌هايي كه در دنيا با دلار انجام مي‌گيرد، موقعيت ويژه‌اي براي امريكا پديد آورده است تا به واسطه آقايي دلار سلطه اقتصادي و سياسي خود را در دنيا تحكيم بخشد، اما تضعيف چندباره قدرت دلار طي 70سال گذشته و خلف وعده اوليه امريكا در برابري 35دلار با يك اونس طلا و همچنين استفاده از دلار به عنوان اهرمي جهت فشار بر كشورها، گويا حركتي را در دنيا رقم زده تا كشورها از طريق پيمان‌هاي پولي دوجانبه و چندجانبه و منطقه‌اي سلطه دلار بر مبادلات خود را تا حد امكان كاهش دهد. حال، به اعتقاد كارشناسان اقتصادي يكي از ابزارهاي اوليه در دسترس دولت ايران براي رهايي از سلطه دلار، ضمن جايگزيني دلار با يك ارز ديگر، استفاده از پيمان‌هاي پولي دوجانبه و چندجانبه است كه اميد مي‌رود مجلس شوراي اسلامي و دولت دوازدهم و به ويژه مسئولان بانك مركزي، وزارتخانه‌هاي امور خارجه و اقتصاد مباحث فني و علمي توسعه قراردادهاي پولي را در كنار جايگزيني يورو با دلار با ساير كشورها فراهم كنند.

پرويزيان: دلار عملاً كمرنگ‌تر شده است

پيش از اين «كوروش پرويزيان»، مديرعامل بانك پارسيان در واكنش به اين پرسش كه با جايگزين‌كردن مبادلات پولي دوجانبه و چندجانبه آيا مي‌توانيم مشكلات ناشي از تحريم و دلار را از نظام تجارتي‌مان حذف كنيم، گفته بود: دلار به واسطه تحريم‌هايي كه امريكايي‌ها اعمال كرده‌اند، خودبه‌خود از موضوع معاملات تجاري ايران حذف شده و چند سالي است كه نقش كمي در فرآيند عملياتي بانك‌هاي كشور ما دارد، از سوي ديگر روش‌هايي كه بانك‌ها دنبال و عمل مي‌كردند، طي سال‌هاي مختلف، تغيير پيدا كرده است و ما ناچاريم كه به سمت روش‌هاي جديد و متفاوت حركت كنيم. حتي رئيس‌جمهور كشوري مانند قزاقستان و بعد كشورهاي مختلفي مانند برزيل، هند، روسيه و كشورهايي شبيه اينها بحث‌هاي جديدي را براي مبادلات مطرح كردند.
پرويزيان در واكنش به اين پرسش كه براي كاهش اثر دلار در مبادلات اولين اقدامي كه بايد در كشور ما انجام شود، چيست، اظهار داشته بود، در سيستم‌هاي بانكي اتصال به سوئيفت‌هاي الكترونيك بانك‌ها به شبكه بانكي مي‌تواند خيلي مسئله تعيين‌كننده و مهمي باشد. ما همين تست را در اربعين حسيني سال گذشته براي بانك پارسيان انجام داديم، به‌طوري كه مردم به سهولت از اي‌تي‌ام‌هايي كه در كربلا و نجف مستقر شده است، دينار عراقي دريافت كنند بدون اينكه نيازي باشد كه ما ارزي را منتقل كنيم و آن ارز تبديل شود و بخواهد مسئله ايجاد كند. بايد با روسيه هم چنين وضعي را داشته باشيم و به سهولت مبادلات بين اين كشورها با پول ملي انجام شود.

حذف سوئيفت از پيمان‌هاي پولي

به گفته مسعود دانشمند رئيس خانه اقتصاد ايران، دلار توسط امريكايي‌ها و خزانه‌داري امريكا ردگیری می‌شود و مكانيسم قرارداد دوجانبه پولي بايد به گونه‌اي باشد كه نياز به سوئيفت (جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانكي) نباشد و روش‌هايي همانند ايميل به كار برده شود.

صداقت: امريكا به تمامي مبادلات دلاري اشراف دارد

رضا عدالتي صداقت نیز به عنوان يكي از فعال اقتصادي معتقد است: مرجع بودن دلار در دنيا يك مزيت اشراف اطلاعاتي بر مبادلات دلاري تمامي كشورها براي امريكا ايجاد كرده است. امريكا با رصد ترا‌كنش‌‌هاي دلاري كشورها، تمام معاملات آنها را رديابي كند. يكي از مهم‌ترين و استعماري‌ترين عاملش هم اين است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
بزرگترین اشتباه همین است که یورو را به خیال واهی جایگزین دلار کنید. با اینکار اطمینان داشته باشید نه تنها ارز یورو و دلار گرانتر خواهد شد بلکه خود ایران هم بابت تغییر وضعیت یورو ضرر هنگفتی را خواهد دید. الان جه بخواهید و جه نخواهید ارز بین المللی دلار میباشد و مراودات اقتصادی با دلار سنجیده میشود.
معلوم نیست این فکر را کدام مقام ارجح دانسته است؟ به خیال فرار از گرانی دلار. به جای اینکار بروید کارخانه جات را مولد کنید و تولید را بالا ببرید و فعلا راهی برای دور زدن دلار ندارید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار