کد خبر: 902623
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در شرایطی كه امریكا و متحدانش بر سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پافشاری می‌كنند، روزنامه نیویورك‌تایمز با بی‌فایده خواندن تجاوز نظامی واشنگتن، فرانسه و انگلیس به سوریه گفت كه تنها راه‌حل بحران این است كه اسد در قدرت باقی بماند و به وی اجازه داده شود در عمل پیروز شود.

پس از گذشت هفت سال از جنگ داخلی سوریه و حمایت‌های همه‌جانبه غرب از گروه‌های تروریستی، مقامات و رسانه‌های غربی موضع خود را تغییر داده و به این درك رسیده‌اند كه با سرنگونی بشار اسد از قدرت، بحران سوریه پایان نمی‌یابد. روزنامه نیویورك‌تایمز كه در سال‌های گذشته با حمایت از گروه‌های تكفیری هجمه‌‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه دولت سوریه و هم پیمانانش به كار گرفته بود، الان با چرخش از مواضع قبلی خود، دولت سوریه را مهم‌‌ترین عامل پیروزی در مبارزه با تروریست‌‌‌ها می‌داند. نیویورك‌تایمز روز چهار‌‌‌شنبه در گزارشی نوشت:«برخی بر این باورند که تنها راه‌حل واقعی توقف جنگ و جلوگیری از بازگشت گروه تروریستی داعش و اجازه دادن به کشور سوریه برای حرکت رو به جلو، اذعان به این است که بشار اسد در قدرت باقی می‌ماند و به وی اجازه داده شود در عمل پیروز شود». نیویورک‌تایمز نوشت:«اما چشم‌پوشی از تحولات سوریه به نفع اسد در واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی قابل قبول نیست زیرا تصمیم‌گیران در این کشور‌‌‌ها بر این باورند که باید اسد را به دلیل اتفاقاتی که طی جنگ رخ داد مجازات کرد». این روزنامه امریکایی نوشت:«حمله اخیر به سوریه به دنبال براندازی اسد یا وارد آوردن ضرر به همپیمانان ایرانی و روس سوریه یا حمایت از غیرنظامیان در برابر خشونت‌‌‌ها نبود. در واقع، برای انجام این حملات با دقت بسیار زیاد برنامه‌ریزی شد تا از تغییر روند نزاع در اراضی سوریه اجتناب شود». جوشوا لاندیس، مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در دانشگاه «اوکلاهما» هم خطاب به مقامات غربی گفته است:«شما اسد را مجازات نمی‌کنید شما همه سوری‌های فقیر را مجازات می‌کنید. اگر اهداف امریکا مقابله با تروریسم و بازگشت آوارگان است، باید گفت که همه اینها شکست می‌خورد». پیش از این برخی مقامات غربی، با تغییر رویكرد خود نسبت به دمشق، از ماندن بشار اسد در قدرت حمایت كرده بودند. با این وجود، دولت امریكا و سعودی‌‌‌‌ها از هیچ ابزاری برای سرنگونی بشار اسد، دریغ نمی‌كنند و این درحالی است كه ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در سال‌های گذشته پیروزی‌های زیادی را در مقابل تروریست‌‌‌ها كسب كرده و توانسته‌اند بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد كنند. شكست گروه‌های تروریستی در مقابل محور مقاومت، نگرانی جبهه غربی-عربی را در پی داشته است و حملات موشكی اخیر به خاك سوریه هم برای تغییر موازنه به نفع تكفیری‌‌‌ها انجام شد كه در عمل، چیزی عاید امریكا و متحدانش نشد.

مسكو: با بمباران نمی‌توان اسد را سرنگون كرد

همزمان با تلاش‌های مخرب جبهه غربی- عربی برای تنش‌آفرینی بیشتر در سوریه، روسیه بار دیگر مخالفت خود را با این تحركات اعلام كرد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل سه‌‌‌‌شنبه شب گفت كه تمام کشور‌‌‌ها باید ایجاد واقعیت‌های جدید در سوریه، «‌اظهارات خصمانه تهاجمی‌» علیه مسکو و دمشق را متوقف کنند و دیگر حرف تغییر رژیم در سوریه را به میان نیاورند، چرا که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن را تضعیف می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، به گفته نبنزیا، شبه‌نظامیان هم باید از انجام اقدامات تحریک‌آمیز شامل استفاده از تسلیحات شیمیایی و تلاش برای تحریک بیشتر «‌تخاصم خارجی‌» جلوگیری کنند. نماینده روسیه با انتقاد از حملات موشكی امریكا و متحدانش به خاك سوریه گفت:«امریکا هرگز قادر نخواهد بود با زور بشار اسد را از قدرت کنار بزند. دشوار است تصور کنیم بعد از تمام این اتفاقات مقامات سوریه با شور و شوق بنا به درخواست غربی‌‌‌‌ها از راه‌حل سیاسی در این کشور صحبت کنند.»

ورود بازرسان به دوما

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی سه‌‌‌‌شنبه شب وارد شهر دوما در غوطه شرقی دمشق شدند تا تحقیقاتی را درخصوص حمله شیمیایی ادعایی انجام دهند. به گزارش سی‌ان‌ان، منابعی در دولت سوریه اعلام کردند کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به همراه نزار یازجی، وزیر بهداشت سوریه وارد دوما شدند. کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تصمیم دارند اطلاعاتی را درخصوص حمله شیمیایی ادعایی در دوما در روز هفتم آوریل جمع‌آوری کنند و نمونه‌‌‌‌هایی را از خاک و نمونه‌های دیگری را بگیرند تا آنها را در آزمایشگاه‌های این سازمان بررسی کنند. بازرسان سازمان ملل هنوز ادعای غرب در استفاده از سلاح شیمیایی را تأیید نكرده‌اند كه دونالد ترامپ روز ‌‌‌‌شنبه با متهم كردن دولت دمشق، بیش از 100 موشك به مواضعی در سوریه شلیك كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار