کد خبر: 902575
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
رئيس‌جمهور در مراسم رژه روز ارتش:
مراسم رژه نيروهاي مسلح همزمان با 29 فروردين روز ارتش جمهوري اسلامي ايران در سراسر كشور برگزار شد.
جعفر تكبيري

مراسم رژه نيروهاي مسلح همزمان با 29 فروردين روز ارتش جمهوري اسلامي ايران در سراسر كشور برگزار شد. در تهران نيز اين مراسم در جوار مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و با حضور رئيس‌جمهور و جمعي از فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح برگزار شد؛ مراسمي كه در جريان آن جديدترين ادوات نيروهاي زميني، هوايي، دريايي و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيای ارتش به نمايش گذاشته شد و يگان‌هاي پياده ارتش نيز از مقابل جايگاه رژه رفتند.
بر اين اساس، در اين مراسم قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا انواع موشك‌هاي پدافندي شامل موشك اس‌200 و اس300 و انواع رادار شناسايي و رهگيري را به نمايش گذاشت. همچنين نيروي دريايي ارتش نيز در مراسم رژه ۲۹ فروردين، ماكت انواع ناو‌هاي موشك‌انداز، ناوشكن، زيردريايي‌های كلاس‌هاي مختلف و همچنين سامانه‌هاي موشك برد بلند نصر، نور و كوثر را به نمايش گذاشت. نيروي زميني ارتش نيز در اين مراسم، آخرين نمونه تانك ذوالفقار، سامانه‌هاي پدافندي بهمن و انواع تجهيزات نيمه سنگين و تاكتيكي را به نمايش عمومي گذاشت. همچنين در اين مراسم بالگردهاي هواپيمايي هوانيروز شامل بالگرد، جنگنده شينوك، جنگنده ۲۱۴ مجهز به سامانه ديد در شب و راكت انداز، جنگنده ۲۰۶ و جنگنده كبرا با آرايش حمله هوايي پرواز كردند و چتربازان ارتش نيز به اجراي پرش با چتر پرداختند.
در بخش ديگري از اين مراسم يگان‌هاي دانشجويان دانشگاه افسري امام علي، تيپ ۶۵ نوهد، يگان نمونه فرماندهي آموزش هوايي، يگان نمونه دانشگاه علوم دريايي امام راحل نوشهر، يگان دانش‌آموزان مركز آموزش تفنگداران دريايي منجيل، يگان حوزه مقاومت بسيج كوي‌هاي سازماني ارتش و يگان بسيج قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا نيز از مقابل جايگاه رژه رفتند. همچنين رژه يگان‌هاي آموزش‌ديده بسيج قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا مجهز به تجهيزات زمين به هوا، يگان موتوري بسيج قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا، يگان موتوري راهنمايي و رانندگي دژبان ارتش، ستون خودرويي و محمول ارتش، يگان نمونه واكنش سريع، يگان حافظ صلح يولن و نيز نمايش تجهيزات نيروهاي مسلح ارتش از جمله نفربر تجسسي شيميايي هسته‌اي، سلاح‌هاي سنگين و آخرين مدل‌هاي تانك، نفربر و توپ ها، خودروي توپكش كيان، راكت اندازها، موشك‌هاي برد متوسط، قايق هجومي شهاب و رعد و توپ ۷۶ ميليمتري از بخش‌هاي ديگر اين مراسم بود.

به ارتش و سپاهي قوي و بسيجي آماده نياز داريم

اما پيش از رژه يگان‌هاي مختلف از مقابل جايگاه، روحاني رئيس‌جمهور كشورمان كه به عنوان مدعو اصلي اين مراسم حضور داشت، به ايراد سخنراني پرداخت و در ابتداي سخنان خود اظهار كرد كه براي قدرت دفاعي توجهي به نظر ديگران نداريم و رويكرد ايران در منطقه، همسايگي خوب است. روحاني سپس تصريح كرد: وظيفه ارتش طبق قانون اساسي، حراست از تماميت ارضي سرزمين‌مان و حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران و استقلال كشور است كه همواره اين سه هدف مهمي را كه در قانون اساسي به آنها اشاره شده، از ياد نمي‌برد و در سرلوحه اهداف و سياست‌هاي فعاليت خود قرار مي‌دهد.
دكتر روحاني خاطر نشان كرد: همواره ارتش در چارچوب قانون و انضباط، مسير و راه وظيفه خود را بي‌كم و كاست و بدون منت و ادعايي انجام داده است و هيچ‌گاه در برابر انجام وظايف خود از دولت و ملت جايگاهي نخواسته و در پي انجام وظيفه خود تلاش كرده است. رئيس‌جمهور افزود: ارتش با اينكه سياست را خوب مي‌فهمد اما هرگز در بازي‌هاي سياسي وارد نشده و به وصيت و دستور امام راحل به خوبي عمل كرده است. اگر در رژيم گذشته در كنار فسادهاي اقتصادي گاهي نام صاحب منصبان ارتش آن روزگار بود، اما امروز در هيچ فسادي در جامعه ما نامي از اميران و بزرگان ارتش وجود ندارد و اين به معناي پاکدستی و اخلاص ارتش جمهوري اسلامي ايران است.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما نيازمند ارتش و سپاهي قوي و بسيجي آماده هستیم، گفت: ما در يك منطقه ساده‌اي در جهان زيست نمي‌كنيم بلكه در منطقه حساسي هستيم و در اطراف ما قدرت‌هاي متجاوز لانه كرده‌اند و حضور غيرقانوني و نامشروع دارند و در امور منطقه برخلاف همه قوانين بين‌المللي دخالت مي‌كنند و بدون مجوز سازمان ملل و برخلاف منشور اين سازمان و قواعد بين‌المللي خودسرانه به كشوري تجاوز مي‌كنند. رئيس‌جمهور اظهار داشت: در چنين منطقه‌اي كه قدرت‌هاي بزرگ گروهك‌هاي تروريست را به عنوان ابزار خود براي توسعه بي‌ثباتي به كار گرفته‌اند، كشور ما نيازمند نيروي مسلح مقتدر بازدارنده است تا هم در برابر توطئه قدرت‌هاي بزرگ بايستد و هم به تروريست‌ها اجازه ندهد كه به خاك اين سرزمين چشم حضور و طمع داشته باشند.
روحاني اظهار داشت: اگر در 40 سال گذشته در همه فراز و نشيب‌ها ملت ايران پيروز بوده است در سايه حضور ارتشي قوي، سپاهي مقتدر و بسيجي كارآمد و نيروي انتظامي آماده به كار بوده است.
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: نيروهاي مسلح علاوه بر امنيت كشور توانسته‌اند در ثبات و امنيت منطقه نقشي بسيار اساسي ايفا كنند. امروز ايران و نيروهاي مسلح ما بيش از هر زمان ديگر، در مسائل منطقه و جهان تأثيرگذار هستند.
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: همواره كشورهايي احساس اقتدار مي‌كنند كه به نيروي بومي خود متكي باشند و اين در حالي است كه اقتدار عاريه‌اي نمي‌تواند براي كشوري عزت بيافريند و در اين راستا كشورهاي منطقه ما نبايد به دنبال اقتدار عاريه‌اي از سوي قدرت‌هاي بزرگ يا يك رژيم نامشروع در اين منطقه باشند.

هر سلاحي كه نياز داشته باشيم تهيه مي‌كنيم

رئيس‌جمهور گفت: به صراحت مي‌گويم دولت، فرهيختگان، ‌صنعتگران و شركت‌هاي دانش‌بنيان، با همه توان و قدرت در كنار ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي توليد و تهيه هر سلاحي كه براي دفاع كشور نياز دارند، هستند و به دنيا اعلام مي‌كنيم هر سلاحي كه نياز داشته باشيم، عمدتاً توليد و اگر نياز باشد، تهيه مي‌كنيم و منتظر سخن، موافقت و نظر مثبت آنها نبوده، نيستيم و نخواهيم بود.
روحاني تصريح كرد: به كشورهاي منطقه مي‌گوييم، اساس سياست ما نسبت به آنان حسن همجواري و همسايگي خوب است. ما مي‌خواهيم همسايه خوبي براي كشورهاي منطقه باشيم. ما قصد تجاوز به هيچ كشوري نداريم و همانطور كه فرماندهي معظم كل قوا در روز بعثت فرمودند، ما نيازي نداريم به منافع يا سرزمين ديگران تجاوزي داشته باشيم، چراكه كشوري بزرگ با منابع عظيم در اختيار داريم و ملتي بزرگ و فرهيخته داريم كه در طول دهها و صدها سال گذشته هيچ‌گاه متجاوز نسبت به ديگران نبوده و همواره به كمك دولت‌ها و ملت‌ها به پا خاسته است. رئيس‌جمهور سپس به همسايگان پيام داد و اظهار كرد: ما خواهان روابط صميمانه و برادرانه با همسايگان خود هستيم و به آنها مي‌گوييم، سلاح، تجهيزات، موشك، هواپيما و تانك‌‌هاي ما هرگز عليه شما نيست و براي بازدارندگي بوده و به دنبال تقويت نيروهاي مسلح خود هستيم. دكتر روحاني بازدارندگي و دفاع مقتدرانه را از اصول سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و خاطر نشان كرد: هيچ‌كس نبايد از قدرت ايران نگران باشد، اما به قدرت‌هاي بزرگ مي‌گوييم كه منطقه را پر از باروت نكرده و براي منافع خودشان و دلارهايي كه مي‌خواهند از ذخاير كشورهاي عربي اين منطقه به تاراج ببرند، منطقه را از انواع سلاح‌هاي مختلف پر نكنند.
رئيس‌جمهور خطاب به قدرت‌ها و دشمنان امنيت، ثبات و توسعه منطقه، افزود: سلاح‌هاي شما نه مي‌تواند آورنده استقلال براي كشورهاي منطقه باشد و نه مي‌تواند ترس و رعبي را براي ملت‌هاي بزرگي همچون ايران به‌وجود آورد. اموال مردم مسلمان اين منطقه را تاراج نكرده و تاجرانه با كشورهاي اين منطقه مواجه نشده و ذخاير آنها را نبرده و كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي خودتان را روز به روز توسعه ندهيد.
دكتر روحاني با بيان اينكه راه‌حل اساسي براي منطقه و جهان تنها مذاكره سياسي براي حل مشكلات و رفتار مسالمت‌آميز است، گفت: ما به اقتدار و قدرت نظامي خود توأم با تنش‌زدايي ادامه می‌دهیم و مي‌دانيم نيروهاي مسلح ما در هر شرايطي آماده‌اند از استقلال، عزت و حيثيت كشور دفاع كنند.

ناوشکن دماوند عملیاتی می شود

گفتني است در حاشيه اين مراسم فرماندهان ارتش به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداختند و بر اين اساس، امير حسين خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به خبرنگاران گفت: ناوشكن دماوند كه سال گذشته بر اثر طوفان و بروز سانحه از سرويس خارج شده بود تا آخر سال مجدداً عملياتي مي‌شود. همچنين امير كيومرث حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش نيز به خبرنگاران گفت: در هوانيروز سه تغيير عمده به‌وجود آمد كه عبارتند از امكان پرواز در شب بالگردها، افزايش سه برابري برد موشك بالگردها و افزايش سرعت اورهال.
همچنين امير دريادار حبيب‌الله سياري معاون هماهنگ‌ كننده كل ارتش نيز در جمع خبرنگاران گفت: وضعيت توان رزمي آمادگي دفاعي و بازدارندگي ارتش به جايگاهي رسيده كه در ابعاد مختلف متكي به خود است و با نگاه به درون توان دفاعي مطمئني دارد. سياري سپس تأكيد كرد: ارتش آمادگي مقابله با هرگونه تهديد را در خود به‌وجود آورده و از نيروي انساني لايق و تجهيزات به‌روز برخوردار است. معاون هماهنگ‌كننده ارتش تصريح كرد: پيام ما به كشورهاي همسايه پيام صلح و دوستي است و اقتدار نظامي ما براي دفاع از كشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار