کد خبر: 902498
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
روحاني در تماس تلفني با اردوغان:

رئيس جمهوري با بيان اينكه حمله تجاوزكارانه سه كشور به سوريه بدعتي بسيار زشت در روابط بين الملل است، گفت: همه بايد نسبت به مداخله‌‌هاي غيرقانوني در منطقه حساسيت نشان دهند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر روحاني ديروز در گفت وگوي تلفني با رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري تركيه با تأكيد بر اينكه تركيه براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور همسايه مسلمان و دوست از جايگاه بسيار مهمي برخوردار است، از تعميق روابط ممتاز و رو به توسعه تهران – آنكارا ابراز خرسندي كرد.
روحاني تداوم همفكري و رايزني‌هاي ايران و تركيه را براي پيشبرد اهداف صلح دوستانه مشترك در منطقه ضروري خواند و با اشاره به تحولات روزهاي اخير در سوريه اظهار داشت: دو كشور بايد با تقويت همكاري‌هاي مشترك اجازه ندهند، تنش‌ها در اين كشور افزايش يابد.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه «برخي از قدرت‌هاي بزرگ غربي فكر مي‌كنند به هر نحوي كه شده بايد در مسئله سوريه مداخله كنند»، حمله موشكي اخير امريكا، انگليس و فرانسه به سوريه را تجاوزكارانه عنوان و تصريح كرد: اين بدعتي بسيار زشت در روابط بين‌الملل است كه چند كشور قدرتمند و زورگو هر موقع خواستند به كشوري حمله كنند. روحاني به برخورد دوگانه و گزينشي اين قدرت‌ها با موضوع تسليحات شيميايي اشاره كرد و افزود: حملات شيميايي چند باره صدام به ايران اسلامي و سكوت اين قدرت‌ها براي ما به خوبي اثبات كرده كه اين كشورها نسبت به سلاح شيميايي هيچ گونه حساسيتي ندارند. رئيس جمهوري دولت و ملت ايران را از بزرگ‌ترين قربانيان تسليحات شيميايي خواند و تأكيد كرد: همين موضوع باعث شده تا دولت و ملت ايران به شدت نسبت به به كارگيري اين تسليحات در جهان حساس باشند و به كارگيري اين تسليحات از سوي هر كشوري را شديداً محكوم كنند.
روحاني با بيان اينكه همه بايد نسبت به مسائلي كه به نوعي مداخله غيرقانوني در منطقه است، حساسيت نشان دهند، گفت: وقتي هنوز چيزي اثبات نشده و بازرسان سازمان منع تسليحات شيميايي نتيجه تحقيقات و بررسي‌هاي خود را اعلام نكرده اند، نبايد به كشور و يا كشورهايي اجازه داده شود كه دست به اقدام نظامي بزنند. رئيس جمهوري با اشاره به دخالت‌ها و اقدامات مشكل آفرين امريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه تأكيد كرد: اگر كشورهاي حمله كننده واقعاً دنبال عاملان حمله شيميايي بودند چرا اجازه ندادند بازرسان سازمان منع تسليحات شيميايي تحقيقات خود را انجام دهند.
رجب طيب اردوغان نيز در اين تماس تلفني تأكيد كرد كه كشورش از گسترش و تعميق بيش از پيش روابط تهران – آنكارا در همه عرصه‌ها استقبال مي‌كند. وي در ادامه به وضعيت سوريه اشاره و با تأكيد بر اينكه همكاري با ايران و روسيه براي كاهش تنش در ميدان و پيشبرد روند سياسي در سوريه براي ما همانند هميشه در اولويت است، گفت: حفظ تماميت ارضي سوريه و جست و جوي راهكارهاي سياسي براي پايان دادن به وضعيت موجود با تلاش‌هاي مشترك امكان پذير است و تحولات اخير نشان داد كه سرعت بخشيدن به تلاش‌هاي مشترك ايران، روسيه و تركيه چقدر داراي اهميت است. اردوغان با نكوهش هر گونه به كارگيري سلاح شيميايي اظهار داشت: بايد بازرسان سازمان منع تسليحات شيميايي هر چه زودتر كار خود را آغاز و همه طرف‌ها به آنان در رسيدن به حقيقت كمك كنند. وي افزود: همانطور كه در اجلاس سران در آنكارا تأكيد كرديم ما اجازه نخواهيم داد محافل معلوم، سوريه را تجزيه و در امور آن مداخله كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار