کد خبر: 902489
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
رئیس سازمان بسیج مستضعفین:
تعليق برخي از تحريم‌هاي ايران پس از توافق هسته‌اي باعث شد كه شركت‌هاي غربي اشتياق زيادي براي صادرات كالاهاي مصرفي خود به ايران نشان دهند...
جعفر تكبيري

تعليق برخي از تحريم‌هاي ايران پس از توافق هسته‌اي باعث شد كه شركت‌هاي غربي اشتياق زيادي براي صادرات كالاهاي مصرفي خود به ايران نشان دهند، اتفاقي كه ضربات جبران ناپذيري به توليدات داخلي زد و بسياري از كارگاه‌هاي توليدي كشور را در آستانه تعطيلي قرار داد. اين اتفاقات در حالي روي داد كه به رغم پذيرش برجام و قول‌هاي متعددي كه طرف‌هاي غربي در خصوص رفع تحريم‌ها به كشورمان داده بودند، اما عملاً مشاهده مي‌شود هيچ گشايش اقتصادي مهمي در كشور روي نداده و جمهوري اسلامي همچنان براي دريافت پول‌هاي ناشي از فروش محصولات خود در خارج از كشور با مشكلات جدي روبه‌رو است، از سوي ديگر قرارداد‌هايي نيز كه تا به امروز با طرف‌هاي غربي در حوزه اقتصادي به امضا رسيده، عملاً كمكي به تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي ايران نكرده و صرفاً گشايش بازاري براي محصولات مصرفي بوده است. اما شكل گيري اين بحران تنها از زمان بهبود نسبي وضعيت تحريم‌ها نبود، چراكه اين بحران از روزهاي اوج گيري تحريم‌ها پايه گذاري شد. جايي كه برخي به جاي پيدا كردن راه حل، به سمت دور زدن اين تحريم‌ها رفتند و كمتر كسي به اين فكر افتاد كه با تمركز بر توليد داخلي و توسعه صنايع، تهديد تحريم را به يك فرصت مناسب براي پيشرفت اقتصادي تبديل كند.
تمامي اينها دست به دست هم داد تا رهبر معظم انقلاب در تدبيري با نام گذاري سال جديد به نام «سال حمايت از كالاي ايراني» نگاه‌ها را متوجه توليدات داخل كند و از طريق تبيين مانيفست اين نامگذاري، براي توليد كنندگان و همچنين مصرف كنندگان، اكسير حيات را به رگ‌هاي نحيف اقتصاد ايران تزريق كنند. روندي كه مي‌تواند چرخ‌هاي اقتصاد را به گردش دربياورد و توليد كننده و مصرف كننده را از اين روند منتفع كنند.
اين هدف‌گيري دقيق رهبري در حالي بود كه در سال‌هاي اخير برخلاف آنچه درباره رونق اقتصادي بعد از توافق هسته‌اي وعده داده شده بود، آمار‌ها نشان مي‌داد نرخ بيكاري از سال ۱۳۹۲ مجدداً روند افزايشي به خود گرفته و از ۱۰/۴ درصد در آن سال به بالاي 12 درصد برسد.
اين در حالي بود كه متأسفانه سياستگذاري‌هاي اشتغالي دولت با توجه به مشكلات ريشه‌اي اقتصادي در مسير درستي قرار ندارد و نشان‌دهنده اقدامات بدون مطالعه، نمايشي و تبليغاتي است و همين باعث بروز وضعيت نيمه فعال بنگاه‌هاي كشور، تأثير ركود حاكم بر صنايع و ناتواني بازار كار در جذب جوانان شده است.

مسئولان دچار غفلت نشوند

حال پس از اين نام گذاري، بسياري از مسئولان و نخبگان به تببين روند موضوع حمايت از كالاي ايراني پرداختند و بسيج نيز به عنوان يك نهاد مردمي، جلسات مختلف با چهره‌هاي تاثير گذاري در اين موضوع برگزار مي‌كند. بر اين اساس سردار غلامحسين غيب پرور، رئيس سازمان بسيج مستضعفين در مراسم هم انديشي نقش اصناف و بازاريان در حمايت از كالاي ايراني، با اشاره به پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي سال جديد افزود: رهبري در پيام‌هاي نوروزي چند سالي است كه شعارها را در خصوص اقتصاد كشور بيان كردند كه نشان از دغدغه ايشان در خصوص اقتصاد كشور دارد.
غيب پرور سپس عنوان كرد كه اگر مردم صاحب اصلي انقلاب هستند، مسئولين نبايد دچار غفلت شوند چرا كه با خواب آنها هر نظام با هر اعتقادي از پاي درمي آيد. اما انقلاب اسلامي تنها انقلابي بود كه تا به امروز به همه مشكلات فائق آمده است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص برنامه‌هاي دشمن براي براندازي انقلاب اسلامي عنوان كرد: آشكار است كه دشمن از روز اول مخالفت كند و برنامه‌هاي خود را از ابتداي انقلاب و از زمان جنگ تحميلي تا فتنه دي‌ماه 96 براي اين نظام مقدس بچيند. بنابراين اين دشمني همواره ادامه خواهد داشت و اكنون نيز دشمن با حربه اقتصادي مي‌خواهد به مبارزه با اين نظام بپردازد.
غيب پرور در همين ارتباط تاكيد كرد: اقتصاد وجه‌هاي مختلفي دارد كه يكي از آنها اصناف است. درواقع صورت‌هاي مختلف اقتصاد باعث تعامل و ايجاد ارتباط با ديگر كشورهاي دنيا مي‌شود تا وسيله‌اي براي پيشرفت يك ملت به كار آيد. مشكلات اقتصادي در ايران بسيار زياد است و سوال اساسي اين جا است كه چرا البسه ايراني بايد با ركود مواجه داشته باشد يا چرا محصولات داخلي كشور بايد با برندهاي تركيه‌اي يا اروپايي در بازار عرضه شود؟
رئيس سازمان بسيج ادامه داد: همه اينها جرياناتي است كه دشمن براي وابسته كردن اقتصاد ايران برنامه ريزي كرده است. وابستگي كه ظاهرش محترمانه است اما مقصود دشمن گدا پروري ايران بود و آنها قصد دارند كه نظام اقتصادي ايران را تنبل و گداپرور كنند.

امروز خط مقدم كارگاه ايراني است

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي داخلي كشور تصريح كرد: اگر ديروز خط مقدم در حلب سوريه بود امروز خط مقدم پشت يك دستگاه بافندگي در يك كارگاه يا توليدي ايراني است. مسئولين بايد ديگر تفكر خود را تغيير دهند و موظف به حمايت از كالاي ايراني و روي آوري به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي هستند. رئيس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص فعاليت‌هاي اصناف گفت: اصناف در كشور براي حل مشكلات اقتصادي تعيين كننده هستند چرا كه قشر زيادي از جامعه ما را بازاريان و توليدكنندگان تشكيل مي‌دهند و اميدوارم اين قشر از جامعه بتواند مثل اين جلسه راه كارهاي عملياتي براي رهايي از بحران‌هاي اقتصادي ارائه كند. كسي كه دندان درد دارد قطعا خواب ندارد و بحران اقتصادي از يك دندان درد هم اثرگذار تر است.
غيب پرور با اشاره به ضعف مديريتي دولت در خصوص كنترل بحران‌هاي اقتصادي كشور عنوان كرد: قصد من از تريبون‌ها انتقاد از دولت يا مسئولي نيست اما بايد قبول كرد كه ما مشكل مديريت اجرايي داريم. چرا كه هم نيروي متخصص، جوان با انگيزه و سرمايه در كشور وجود دارد اما مديري نداريم تا بتواند اين بروكراسي مديريت بيمار را اصلاح كند. من بارها تاكيد كرده‌ام كه بسيج و رسالت بسيج آن است كه به مردم خدمت كند و چه خدمتي بالاتر از آنكه براي تحقق سخنان رهبري در اختيار دولت باشيم و من اينجا بار ديگر مي‌گويم كه بسيج آماده خدمت كردن به دولت و ملت است. وي در پايان گفت: مشكل سوء مديريت به قدري زياد است كه ما با وجود آنكه رهبري بر حمايت از كالاي ايراني تاكيد داشتند واردات اقلامي را داريم كه خود توانايي توليد آن را پيدا كرده ايم. از طرفي نيز يك توليدكننده براي گرفتن تسهيلات وام چند‌ميليوني با مشكل مواجه است. متأسفانه بانك‌ها به جاي آنكه تفكري براي پيدا كردن راهكار براي حمايت از توليدكنندگان ارائه كنند خود به بنگاه‌هاي اقتصادي تبديل شده‌اند كه منبع عظيمي از سرمايه در آن محبوس شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار