کد خبر: 902468
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
طرح ایجاد شبه دولت در شمال شرقی افشا شد
تمامی راه‌ها برای ساقط کردن دمشق مسدود شده‌اند و حملات موشکی سه کشور غربی به بهانه شیمیایی نه تنها هیچ نتیجه‌ای نداشت بلکه برای همگان مشخص شد که ...

تمامی راه‌ها برای ساقط کردن دمشق مسدود شده‌اند و حملات موشکی سه کشور غربی به بهانه شیمیایی نه تنها هیچ نتیجه‌ای نداشت بلکه برای همگان مشخص شد که غرب حتی قادر به جلوگیری از پیشروی مقاومت نیست. در چنین شرایطی رسانه‌های امریکایی گزارش می‌دهند واشنگتن نقشه جایگزین را دستور کار قرار داده که همان تجزیه دوفاکتو، یعنی ایجاد یک «شبه‌دولت» در شمال شرقی سوریه است که البته طرح جدیدی نیست و انجام آن به صد‌‌‌ها میلیون دلار پول و هزاران نیروی نظامی نیاز دارد؛ هزینه‌ای که ترامپ می‌خواهد کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات آن را تقبل کنند.
روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات آگاه در دولت امریکا گزارش داد دولت ترامپ در جست‌وجو و تلاش برای جمع و جور کردن یک نیروی عربی به منظور جایگزینی آن به جای ارتش امریکا در سوریه است؛ نیرویی که به ادعای واشنگتن به «با ثبات کردن شمال سوریه پس از شکست داعش» کمک خواهد کرد. این گزارش وال استریت ژورنال تقریباً سه هفته پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ اعلام کرد می‌خواهد هرچه سریع نیروهای امریکایی را از سوریه بیرون خارج کند. گفته می‌شود امریکا در حدود 2 هزار نیروی ویژه در شمال شرقی سوریه مستقر کرده است. هدف امریکا ایجاد یک شبه‌دولت در شمال شرقی است تا بدین ترتیب سوریه را تضعیف و تجزیه کند. مقامات امریکایی علناً می‌گویند هدف از استقرار این نیرو مقابله با آنچه نفوذ ایران می‌خوانند است اما آنها برای پیشبرد این سیاست نیازمند صد‌‌‌ها میلیون دلار پول هستند و همچنین از نظر دمشق و متحدانش، نظامیان امریکایی در سوریه نیروی اشغالگر محسوب می‌شوند و به همین دلیل هر لحظه ممکن است هدف قرار بگیرند. بر اساس گزارش رسانه‌های امریکایی دونالد ترامپ چندین بار تأکید کرده که خاورمیانه یک «منطقه آشوب‌زده‌» است و امریکا باید خود را از این بحران‌‌‌‌ها دور نگه دارد. این اظهارات ترامپ همخوان با شعارهای تبلیغاتی وی است که بار‌‌‌ها نسبت به سیاست‌های خارجی کشورش انتقاد کرده و گفته بود امریکا باید خود را از بحران‌های خاورمیانه دور نگه دارد. ناظران معتقدند حتی اگر ترامپ واقعاً قصد خارج کردن نیروهای امریکایی از سوریه را داشته باشد مراکز قدرت و لابی‌های اسرائیلی و سعودی اجازه این کار را نخواهند داد کما اینکه ترامپ یک روز پس از اعلام تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و گفت اگر سعودی‌‌‌‌ها علاقه‌مند هستند در عراق بمانیم باید هزینه‌های آن را تقبل کنند. حالا گزارش وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد واشنگتن درصدد است کشورهای منطقه را ترغیب کند تا هم پول بدهند هم نیرو در سوریه مستقر کنند. بر اساس این گزارش، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیراً با «عباس کامل» رئیس موقت سازمان اطلاعات مصر تماس گرفت و از او درباره کمک قاهره برای ایجاد چنین نیروی عربی سؤال کرد. وال استریت ژورنال نوشت دولت ترامپ همچنین از عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی کمک میلیارد‌‌‌ها دلاری به منظور «بازسازی و احیای شمال سوریه‌» درخواست کرده است و همچنین خواهان اعزام نیروی نظامی از سوی کشورهای عربی است. ناظران با توجه به روابط خوب مصر با سوریه و همچنین درگیر بودن عربستان و امارات در جنگ یمن، معتقدند این سیاست امریکا محتوم به شکست است.
«چارلز لیستر‌» از تحلیلگران نزدیک به مخالفان سوری که همواره مشوق سیاست مداخله‌گرایانه امریکا در سوریه بوده به وال‌استریت‌ژورنال گفته مصر هم راغب نیست از مناطق و سرزمین‌هایی دفاع کند که تحت کنترل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیستند و همچنین در صورتی که امریکا تعدادی از نیروهای خود را در سوریه نگه ندارد، مایل به اعزام نیروی نظامی به سوریه نخواهند بود. وال‌استریت در پایان خاطرنشان کرده: «تلاش دولت ترامپ(برای ایجاد نیروی عربی و اعزام به سوریه)، اولین تلاش برای حضور فعال‌تر و بیشتر منطقه‌ای در سوریه نیست. در دولت اوباما، بار‌‌‌ها اشتون کارتر، وزیر دفاع وقت ابراز امیدواری کرده بود که کماندوهای سعودی و اماراتی در جنگ به رهبری امریکا علیه داعش در شمال سوریه کمک کنند اما این امیدواری‌‌‌‌ها بی نتیجه مانده بود.»

حمله سایبری صهیونیستی به الشعیرات

مقامات نظامی سوریه اعلام کردند که هشدار اشتباه رادار‌‌‌ها در نتیجه حمله سایبری بوده که سبب شلیک موشک توسط پدافند هوایی سوریه شده است. رویترز به نقل از یک مقام نظامی سوری نوشت: این حمله سایبری مشترک توسط امریکا و رژیم صهیونیستی به سامانه رادارهای سوریه صورت گرفته است. شب دو‌‌‌شنبه گذشته رسانه‌های سوری اعلام کردند که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش برای مقابله با چند موشک که به سمت حمص شلیک شده بود، فعال شد. خبرگزاری رسمی سوریه هم «سانا» اعلام کرده بود که بامداد سه‌‌‌‌شنبه چند موشک وارد حریم هوایی استان حمص شدند که سامانه‌های پدافندی برای مقابله با آنها فعال شده و آنها را رهگیری کرد.

احتمال تحویل اس 300 به سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی «بی.بی.سی» در ارتباط با فروش سامانه‌های «اس 300‌» به سوریه تصریح کرد که بعد از حمله غرب، مسکو تمامی گزینه‌‌‌‌ها را برای دفاع از سوریه مورد بررسی قرار می‌دهد. وزیر خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد:‌«چندین سال پیش تصمیم گرفتیم که به درخواست شرکای خود، سامانه‌های اس 300 را در اختیار سوریه قرار ندهیم، هم‌اکنون، بعد از این اقدام تهاجمی ظالمانه امریکا، فرانسه و بریتانیای کبیر، تمامی گزینه‌‌‌‌ها را برای تضمین امنیت کشور سوریه را بررسی می‌کنیم.» به نظر می‌رسد اشاره لاوروف به «شرکا» بیشتر اسرائیل است که روابط خوبی با روسیه دارد اما این روابط در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه با چالش مواجه شده است. «افراییم هالوی‌» رئیس سابق موساد در مصاحبه با شبکه دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت که این جنگ با کشور بزرگی خواهد بود که در مرزهای شمالی ما مستقر شده و خود را تقویت کرده است و یک طرف تعیین‌کننده در مرزهای شمالی است و ما باید با این قدرت بزرگ به گونه‌ای تعامل داشته باشیم که به جنگ منتهی نشود، اما حتی در صورت وقوع جنگ نیز ما باید پیروز از میدان خارج شویم. این مقام اسرائیلی در پاسخ به این سؤال که چرا روسیه می‌خواهد اسرائیل را تسلیم خود کند، گفت که روسیه وارد سوریه شد و نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد تا برای مدتی طولانی آنجا بماند و در آنجا پایگاه‌های نظامی ساخت و به اعتقاد من، روسیه به هیچ وجه تمایل ندارد و به مصلحت آن هم نیست که شریک و متحد راهبردی آن در منطقه یعنی ایران شکست بخورد.

ریاض: باید از همه ابزا‌‌‌رها برای سرنگونی اسد استفاده كنیم

در یك سند محرمانه از یادداشت‌های داخلی پادشاهی سعودی كه ویكی‌لیكس آن را به تازگی منتشر كرده آمده كه عربستان باید تمام ابزار‌‌‌ها و مسیر‌های ممكن را برای ساقط كردن حكومت اسد به كار بگیرد. به گزارش «جوان»، این سند كه ساعاتی بعد از حمله موشكی بامداد ‌‌‌‌شنبه امریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه منتشر شده، نشان می‌دهد كه سعودی‌‌‌ها عمیقاً نگرانند كه حكومت سوریه از بحران كنونی با موفقیت خارج شود. در این یادداشت كه سایتhttp://uschnews. com متن آن را از عربی به انگلیس ترجمه و منتشر كرده آمده است:‌ «این باید مورد تأكید قرار گیرد كه در حالتی كه رژیم سوریه بتواند بحران فعلی را به هر شكلی پشت سر بگذارد، هدف اصلی كه پیگیری خواهد كرد، انتقام گرفتن از كشورهایی خواهد بود كه علیه آن ایستادند، از جمله پادشاهی(سعودی) و برخی كشورهای خلیج(فارس) در صدر فهرست خواهند بود. اگر ما میزان خونخوار بودن و وحشی بودن آن و بی‌پروایی آن برای استفاده از هر ابزاری برای رسیدن به هدف را در نظر بگیریم، وضعیت به درجه بسیار خطیری برای پادشاهی (عربستان) خواهد رسید كه مستلزم این است كه از همه ابزارهای در دسترس و همه راه‌های ممكن برای ساقط كردن رژیم كنونی سوریه استفاده كند.» ‌در این سند به عدم تمایل بین‌المللی از جمله دولت امریكا برای ساقط كردن دولت سوریه اشاره شده و گفته شده است كه به رغم این بی میلی، عربستان باید از همه ابزار‌‌‌ها برای ساقط كردن حكومت سوریه استفاده كند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
ومکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار